om blokken te vervangen hoef je toch geen klauwen te demonteren.....
wil je de klauw eraf halen kun je ook een ringsleutel gebruiken ;)
ruck de duck, ronde kop van bout..
Re:ruck de duck, ronde kop van bout..
Defender 90 300TDI, Land Rover is een gevoel.....
Das nieuw voor mij, klauw laten zitten bij vervanging blokken :dry:
Heb eea toch redelijk goed zitten bekijken, maar volgens mij moet ie er toch echt vanaf..
zo doe ik het ook altijd bij mijn 2 wielers(niet dat dat alles zegt)
Heb eea toch redelijk goed zitten bekijken, maar volgens mij moet ie er toch echt vanaf..
zo doe ik het ook altijd bij mijn 2 wielers(niet dat dat alles zegt)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
Landrover heeft modellen met remklauwen waar de pennetjes uit gehaald worden en de blokken er dan evenwijdig aan de schijf uitgeschoven worden... welk model en welk bouwjaar welke remklauw heeft weet ik niet, er zijn versies waar de pennetjes door klauw en blok grote splitpennen zijn, modellen waar de pen een klemring heeft en met een dreveltje door een klein gaatje in de klauw er uit getikt worden, en modellen met een pen die met een splitpennetje geborgd worden...(welke versie voor en welke achter en welke op welk model/modeljaar zit weet ik niet meer)
gone
Volgens mij heb ik die laatst beschreven versie, dus lange pinnetjes, die door de bovenzijde van de klauw gaat, vervolgens door de gaatjes bovenzijde remblokje en aan de achterzijde worden geborgd met een omgebogen splitpennetje.
Ik heb redelijk goed zitten kijken om vervanging remblok kan plaats vinden met behoud van de gemonteerde klauw, ik ga nu wel een beetje twijfelen, maar ik dacht dat dat verdomd lastig zou gaan worden.
Daarnaast is mijn ervaring doordat je een nieuw blokje monteert, lees dikker dan de oude, je met een losse klauw makkelijker(met beleid uiteraard) de zuigers ietwat kan terug/indrukken, wat noodzakelijk is om onnodig uit te leggen reden.
maar goed, ik kan wederom nog eens gaan kijken of vervanging met behoud gemonteerde klauw mogelijk is.
Ik heb redelijk goed zitten kijken om vervanging remblok kan plaats vinden met behoud van de gemonteerde klauw, ik ga nu wel een beetje twijfelen, maar ik dacht dat dat verdomd lastig zou gaan worden.
Daarnaast is mijn ervaring doordat je een nieuw blokje monteert, lees dikker dan de oude, je met een losse klauw makkelijker(met beleid uiteraard) de zuigers ietwat kan terug/indrukken, wat noodzakelijk is om onnodig uit te leggen reden.
maar goed, ik kan wederom nog eens gaan kijken of vervanging met behoud gemonteerde klauw mogelijk is.
110 HT 200 Tdi 1989.
- JoostKenya
tim schrijft:
Bij alle Defenders, Disco1 en Rangerover Classic kan je de klauw gewoon laten zitten.
Trouwens ook bij veel twee wielers. Mijn KTM525 met Brembo remmen heeft net als de Defender van die pennetjes. En je kunt de klauw gewoon laten zitten.
Klauw er af halen gaat zoals gezegd met een ringsleutel of met een 12-kantige dop. Metrisch gereedschap werkt ook is mijn ervaring.
Bij alle Defenders, Disco1 en Rangerover Classic kan je de klauw gewoon laten zitten.
Trouwens ook bij veel twee wielers. Mijn KTM525 met Brembo remmen heeft net als de Defender van die pennetjes. En je kunt de klauw gewoon laten zitten.
Klauw er af halen gaat zoals gezegd met een ringsleutel of met een 12-kantige dop. Metrisch gereedschap werkt ook is mijn ervaring.
Okee, dat zou voor nu wel ideaal zijn.
Ik ga wederom kijken en hopelijk dan gelijk vervangen.
Dank!
Ik ga wederom kijken en hopelijk dan gelijk vervangen.
Dank!
110 HT 200 Tdi 1989.
de zuigers van de remklauw kun je met een bandenijzer of grote schroevendraaier gewoon terugdrukken, vermits je niet al te lomp aan het werk gaat....
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
-
Landmarcs
Aan de andere kant is het natuurlijk wel handig als de remklauwen tzt wel los kunnen.
Als je een keertje de wiellagers of wat anders aan de voorassen moet nazien dan moeten de remklauwen sowieso los kunnen.
Groeten MarcS
Als je een keertje de wiellagers of wat anders aan de voorassen moet nazien dan moeten de remklauwen sowieso los kunnen.
Groeten MarcS
Goed, de blokken inmiddels vervangen, en joost "snelle cross KTM" kenya had gelijk; de blokken kunnen gewoon met vaste klauw rechtstandig omhoog eruit gehaald worden.
Op de 1 of andere wijze gedacht dat de blokken via de onderzijde eruit moesten, wat met een gemonteerde klauw onmogelijk, daat je as dan in de weg zit.
Alles rustig en met beleid gedaan, de zuigers stap voor stap , terug geduwd met een klein breekijzer, van te voren met een injectienaald(die ik nodig over had van een , laten we zeggen, turbulente levensfase.. :laugh: ) een veilige hoeveelheid remvloeistof uit het reservoir gezogen).
Ik vermeld dit even omwille van, maarrrrrrrrrrrr: nou heb ik aanzienlijk mindere remdruk :dry:
Uiteraard nadat de hele boel gereed was gekomen, met draaiende motor een voldoende(denk ik althans) aantal keren het pedaal ingetrapt om de zuigers weer in normale bedrijfspositie te zetten.
Ik kan nu het rempedaal een redelijk stuk dieper intrappen, en heb verdomd matige remwerking.
In miojn logica hoef je bij vervangen blokken niets te ontluchten, immers, het systeem is niet open geweest, anders dan de dop van het hoofdreservoir.
Waar denk ik verkeerd?
moet er voor de volledigheid wel bij vermelden dat 1 remcilinder aan 1 zijde van de achterremmen zweet, dit zag ik gisteren tijdens het verversen van de schoenen.
Vandaag bij budget een nieuwe remcilinder gekocht, wou ik ook uiteraard gelijk meenemen met het werk, echter, de moer van de bijbehorende remleiding wil vooralsnog niet los.
voor nu ingespoten met wd 40, en hopen dat een factor tijd z'n werk gaat doen.
met een ringsleutelratel van het weekend bij een vriend hoop ik de remleiding dan wel loste krijgen.
(nu dus met een steeksleutel geprobeerd, die er dus overeen dreigt te draaien, en dus gestopt om verdere schade te voorkomen)
maar al met al remde de 110 gisteren NA montage van de nieuwe schoenen en MET de huidige zweetende remcilinder wel een stuk beter als NU. :S
Tevens: gekeken naar de onderzijde en kon vooralsnog geen remvloeistof
op m'n schijven zien, mocht ik toch per ongeluk een zuigerafdichtingskering gemold hebben.
Nogmaals, wat ik me gezien het beleid waarmee ik eea heb gedaan bijna niet voor kan stellen.
Dus wederom; wie kan iets van logica toevoegen?
Edit: zojuist weer geprobeerd, geen verandering.
mogelijk het vermelden waard;
dus bij meerdere keren op het pedaal trappen neemt de weerstand toe en de slag korter.
wel hoor ik een enigzins zuigend geluid bij pedaalbediening bij het euuhh pedaal.
tevens, bij ingetrapt houden zakt het pedaal , langzaam, verder naar beneden.
dit is meer aanwezig bij de 1/2de "trap", dan bij de 3/4 de "trap"
Bovenstaande was eigenlijk altijd al zo
Op de 1 of andere wijze gedacht dat de blokken via de onderzijde eruit moesten, wat met een gemonteerde klauw onmogelijk, daat je as dan in de weg zit.
Alles rustig en met beleid gedaan, de zuigers stap voor stap , terug geduwd met een klein breekijzer, van te voren met een injectienaald(die ik nodig over had van een , laten we zeggen, turbulente levensfase.. :laugh: ) een veilige hoeveelheid remvloeistof uit het reservoir gezogen).
Ik vermeld dit even omwille van, maarrrrrrrrrrrr: nou heb ik aanzienlijk mindere remdruk :dry:
Uiteraard nadat de hele boel gereed was gekomen, met draaiende motor een voldoende(denk ik althans) aantal keren het pedaal ingetrapt om de zuigers weer in normale bedrijfspositie te zetten.
Ik kan nu het rempedaal een redelijk stuk dieper intrappen, en heb verdomd matige remwerking.
In miojn logica hoef je bij vervangen blokken niets te ontluchten, immers, het systeem is niet open geweest, anders dan de dop van het hoofdreservoir.
Waar denk ik verkeerd?
moet er voor de volledigheid wel bij vermelden dat 1 remcilinder aan 1 zijde van de achterremmen zweet, dit zag ik gisteren tijdens het verversen van de schoenen.
Vandaag bij budget een nieuwe remcilinder gekocht, wou ik ook uiteraard gelijk meenemen met het werk, echter, de moer van de bijbehorende remleiding wil vooralsnog niet los.
voor nu ingespoten met wd 40, en hopen dat een factor tijd z'n werk gaat doen.
met een ringsleutelratel van het weekend bij een vriend hoop ik de remleiding dan wel loste krijgen.
(nu dus met een steeksleutel geprobeerd, die er dus overeen dreigt te draaien, en dus gestopt om verdere schade te voorkomen)
maar al met al remde de 110 gisteren NA montage van de nieuwe schoenen en MET de huidige zweetende remcilinder wel een stuk beter als NU. :S
Tevens: gekeken naar de onderzijde en kon vooralsnog geen remvloeistof
op m'n schijven zien, mocht ik toch per ongeluk een zuigerafdichtingskering gemold hebben.
Nogmaals, wat ik me gezien het beleid waarmee ik eea heb gedaan bijna niet voor kan stellen.
Dus wederom; wie kan iets van logica toevoegen?
Edit: zojuist weer geprobeerd, geen verandering.
mogelijk het vermelden waard;
dus bij meerdere keren op het pedaal trappen neemt de weerstand toe en de slag korter.
wel hoor ik een enigzins zuigend geluid bij pedaalbediening bij het euuhh pedaal.
tevens, bij ingetrapt houden zakt het pedaal , langzaam, verder naar beneden.
dit is meer aanwezig bij de 1/2de "trap", dan bij de 3/4 de "trap"
Bovenstaande was eigenlijk altijd al zo
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
wellicht de hoofdremcilinder stuk omdat je bij het aantrappen van de zuigers de rem tot aan het einde getrapt hebt?
de remleiding achter met een leidingsleutel doen (ringsleutel met 6-kant ipv 12-kant en een open stukje in de ring om hem over de leiding te schuiven)
de remleiding achter met een leidingsleutel doen (ringsleutel met 6-kant ipv 12-kant en een open stukje in de ring om hem over de leiding te schuiven)
gone