welke superwinch???

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
B@rt

welke superwinch???

Berichtdoor B@rt » 08 Okt 2012, 20:46

ok, de kogel is door de kerk.. ben nu een andere bumper voor mn LW aan het maken, maar deze is eigenlijk niet compleet zonder een lier. dankzij goede ervaringen wil ik het eigenlijk wel weer bij superwinch houden (of er moeten hier hele goede alternatieven naar boven komen). ik weet het, warn en gigglepin schijnen nu eenmaal de betere te zijn, maar de prijzen zijn hiervan ook een van de betere, en die zijn me het niet waard voor mijn type gebruik.. maar moet eigenlijk wel iets meer dan alleen "die ene keer met een off-road dag" aan het werk, en meestal als ik hem nodig heb, dan heb ik m ook echt hard nodig :P (en zo voor en na ook nog eens handig met spullen op de trailer te trekken, mini-gravers te bergen zijn ze ook al heel handig voor gebleken.. kortom all-round gebruik) :silly:

maar nu ben ik nog sterk aan het twijfelen tussen electrisch of hydraulisch;

electrisch; wat zijn de ervaringen/ voor en nadelen van de Talon tov de Lp serie?
ok je bent niet direct afhankelijk van de motor, maar heeft alleen functie alles of niets..

hydraulisch; langzaam maar wel zeker, variabele snelheid, zowel makkelijk bij inlieren en met vieren..

ben benieuwd naar de reacties..
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.

Re: welke superwinch???

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2012, 21:08

hydraulisch is vooral duurder, naast de lier moet je (eigenlijk) een pomp erbij tellen. Voordeel is (aangenomen dat je motor loopt) oneindig doorlieren, niet slechts tot de accu leeg raakt.

warn heeft in mijn optiek vooral een naam, kwalitatief vind ik het niet zo bijzonder, zeker niet zo bijzonder dat de prijs gerechtvaardigd wordt.

Giglepin ken ik alleen van naam.

Superwinch Husky op de D1 gehad, sterk, betrouwbaar maar traag

tegenwoordig ga ik voor chinacrap winches....kost dik 200 euro, en gaat ook minimaal een jaar of twee/drie mee... voor de prijs van een warn kun je er 4 kopen.........
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Okt 2012, 21:53

Roger B. schrijft:
hydraulisch is vooral duurder, naast de lier moet je (eigenlijk) een pomp erbij tellen. Voordeel is (aangenomen dat je motor loopt) oneindig doorlieren, niet slechts tot de accu leeg raakt.

warn heeft in mijn optiek vooral een naam, kwalitatief vind ik het niet zo bijzonder, zeker niet zo bijzonder dat de prijs gerechtvaardigd wordt.

Giglepin ken ik alleen van naam.

Superwinch Husky op de D1 gehad, sterk, betrouwbaar maar traag

tegenwoordig ga ik voor chinacrap winches....kost dik 200 euro, en gaat ook minimaal een jaar of twee/drie mee... voor de prijs van een warn kun je er 4 kopen.........

Interesante merknaam ;). Wat voor merken vallen onder deze categorie?

@B@rt, Wat voor tonnages zit je naar te kijken en hoe vaak mag je van die kraantjes redden?? :P

Ik ben zelf ook aan het orienteren voor een lier, voor mij wordt het zeker een elektrische lier omdat ik geen PTO kan plaatsen voor de hydro pomp. Ik moet alleen een 24volt variant hebben..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2012, 21:59

de pomp hoeft niet perse op een PTO (waarom kan dat bij jouw landrover niet, hebben exdefensie daar geen mogelijkheid voor, of alle series niet) je kunt ook een pomp net als de stuurpomp op de motor zetten, dan ben je niet verplicht de aandrijflijn te gebruiken voor de aandrijving)

Chinacrap is alles wat voordelig is en uit het verre oosten komt, ik heb een 13000lbs lier voor 198 euro gekocht op ebay.de..... merk...onbekend
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Okt 2012, 22:05

Warn is puur de naam en is gewoon bagger. Ik mag het zeggen want ik heb een 8274-50 warn op de 130 staan. 2 jaar oud, ziet eruit als 20 jaar. :blink: :blink:

Superwinch is wel goed maar nie beter nie dan T-max oid. Toen Roan net begon met Champion die op de Cruiser van een maat gezet en die werkt er wekelijks mee. Dat doet ie al jaren goed!! :huh: :huh:

Ook mijn T-max zag er na 4 jaar (mis)gebruik nog perfect uit toen ik hem reviseerde voor verkoop. Alleen nieuw vet ingedaan, zat geen modder in en alles was als nieuw. :) :)

Giegelpin is alleen leuk voor wedstrijdrijders en dan nog alleen als je de illusie hebt echt in de competitie vooraan mee te kunnen doen, anders is het gewoon veel te duur. 5K is snel op bij die jongens.....

Voor recreatief gebruik is een Champion, T-max oid meer dan prima. Achter op de 130 staat ook een Cinacrap en die doet het ook perfect, hoe lang?? Tijd zal het leren, maar voor het geld kan me dat ook weinig schelen. :P :P

Hydraulisch moet je alleen doen omdat je het leuk vind of echt de trekkracht nodig hebt. Anders is het nodeloos duur en ingewikkeld. En met een matige (lee stuurpomp) zo traag als dikke ***** in de winter. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Okt 2012, 22:23

Roger B. schrijft:
de pomp hoeft niet perse op een PTO (waarom kan dat bij jouw landrover niet, hebben exdefensie daar geen mogelijkheid voor, of alle series niet) je kunt ook een pomp net als de stuurpomp op de motor zetten, dan ben je niet verplicht de aandrijflijn te gebruiken voor de aandrijving)

Chinacrap is alles wat voordelig is en uit het verre oosten komt, ik heb een 13000lbs lier voor 198 euro gekocht op ebay.de..... merk...onbekend

Niet aan gedacht.
Ik heb de uitgang aan de achterkant van mijn bak nodig om een overdrive te plaatsen.

een lier voor ongeveer 6 ton, das de moeite. Weet je dan ook hoe het zit met de kracht die je per laag hebt? Want het viel me op dat de meeste lieren snel in kracht achteruit gaan wanneer ze verder afgerold zijn..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2012, 22:36

kwestie van koppel is kracht x arm, dus afgerold is ie juist sterker, niet zwakker...

de motor levert een bepaald koppel, dat is (min of meer) constant.
dat koppel is dus een X-aantal Nm, laten we even gemakkelijk 100Nm nemen.
nu heb je een drum met een diameter van (ruim, maar gemakkelijk gekozen) 10cm, dus op de eerste laag zit je 5cm uit het hart, dat is 100/5 x 100Nm, dus 2000N kracht

als je nu op de derde laag van 10mm kabel zit, zit je dus op 5+1+1 = 7cm uit het hart, dus 100/7x100Nm pakweg 1400N dus.

Dus de afname van de kracht per laag kabel is alleen afhankelijk van kabeldikte, ongeacht hoe sterk de motor is, procentueel is er in dat opzicht geen verschil tussen goedkope en dure lieren
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Okt 2012, 22:52

Roger B. schrijft:
kwestie van koppel is kracht x arm, dus afgerold is ie juist sterker, niet zwakker...

de motor levert een bepaald koppel, dat is (min of meer) constant.
dat koppel is dus een X-aantal Nm, laten we even gemakkelijk 100Nm nemen.
nu heb je een drum met een diameter van (ruim, maar gemakkelijk gekozen) 10cm, dus op de eerste laag zit je 5cm uit het hart, dat is 100/5 x 100Nm, dus 2000N kracht

als je nu op de derde laag van 10mm kabel zit, zit je dus op 5+1+1 = 7cm uit het hart, dus 100/7x100Nm pakweg 1400N dus.

Dus de afname van de kracht per laag kabel is alleen afhankelijk van kabeldikte, ongeacht hoe sterk de motor is, procentueel is er in dat opzicht geen verschil tussen goedkope en dure lieren

ah das verhelderend.. tot nu toe had ik wel de nodige uitleg gekregen, maar daaruit opgemaakt dat het steeds andersom was.. Was ook even mijn natuurkunde lessen vergeten :P.

tnx
------

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Okt 2012, 22:54

Als je de pomp met een riem aandrijft zet er dan de koppeling van een aircopomp tussen. Dan kun je hem uitschakelen, dan draait ie niet voor 99% van de tijd voor Jan lul mee. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Def130

Berichtdoor Def130 » 08 Okt 2012, 23:29

Piet,
Op de onderste laag heb je meer power,dus verder afgerold

Terug naar “Techniek”