tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
zit die kamer niet met gloeistift of verstuiver vast normaal??
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
voor zover ik heb kunnen zien niet. er zit geengat in de zijkant van de voorkamer die er nu uit ligt.

zit die kamer niet met gloeistift of verstuiver vast normaal??
voor zover ik heb kunnen zien niet. er zit geengat in de zijkant van de voorkamer die er nu uit ligt.

------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
ik denk dat vast lijmen een linke oplossing is, of de kamer moet gedeeltelijk buiten de cilinder liggen zodat ie nooit naar beneden kan vallen.
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
link? moet ze toch vast krijgen om te voorkomen dat dat ding blijft rammelen..
de kamer kan in ieder geval niet naar beneden vallen. als je naar de foto van de kop kijkt dan zie je de helft van de voorkamer buiten de cirkel van de kop.
ik denk dat vast lijmen een linke oplossing is, of de kamer moet gedeeltelijk buiten de cilinder liggen zodat ie nooit naar beneden kan vallen.
link? moet ze toch vast krijgen om te voorkomen dat dat ding blijft rammelen..
de kamer kan in ieder geval niet naar beneden vallen. als je naar de foto van de kop kijkt dan zie je de helft van de voorkamer buiten de cirkel van de kop.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
vraag me af of dit de oorzaak van je rammel is, maar vastzetten kan niet meer herrie veroorzaken. Als de kamer inderdaad buiten de cilinder op de motor rusten kan, hoef je je geen zorgen te maken voor het geval de lijm niet houden zou... overigens zou je ook kunnen proberen met een dreveltje of klein beiteltje de rand iets te vervormen zodat ie weer klemt.
je zei dat de andere kamers ook bewegen. die zitten dan ook niet vast blijkbaar...
hoe zit dat origineel eigenlijk, is het niet op diezelfde manier te herstellen?
je zei dat de andere kamers ook bewegen. die zitten dan ook niet vast blijkbaar...
hoe zit dat origineel eigenlijk, is het niet op diezelfde manier te herstellen?
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Piet,
Je moet me hier even van een tweifel gaan verlossen, ik vraag me nl nog steeds af of het onderdeel wat je op de foto's laat zien wel inderdaad de daaadwerkelijke voorkamer is (zie mijn eerdere reacties)
Zit er tussen het onderdeel wat los ligt (van de foto's) en je verstuiver nog een ander onderdeel? Zo ja, dam is DAT de daadwerkelijke voorkamer, en niet wat je laat zien op de foto's
Maar dat terzijde, want hoe je de losliggende onderdeel (laten we het voor het gemak maar even gewoon kamer noemen) wilt noemen, duidelijk is dat het niet los hoort te liggen.
Ook is duidelijk dat hij niet de cylinder in kan vallen omdat hij deels daarbuiten gemonteerd zit in de kop
Even ervan uitgaande dat het los zit in de kop wat niet zo hoort, dan kan ik me voorstellen dat dat bij ontbranden een zeker soort gerinkel of gerammel kan veroorzaken wat je zou kunnen vertallen in een "tik"die toerental gerelateerd is (dit alles is wel hypotetisch allemaal)
En zo als roger al aangeeft, het hoort vast te zitten en dus moet je je afvragen waarom dat nu niet meer het geval is (oorzaak van loskomen? )
Ik zou hierbij gaan denken aan temperauur icm verschillende uitzettingcoefficienten van div materialen (kop en kamer)
Verder moet er dus uitgezocht worden hoe die dingen weer op de juiste manier vastgezet kunnen worden, en of dat uberhaubt nog gaat lukken ivm met de ruimte die er nu al is ontstaan
Je zegt dat de andere 3 wel los zittem mar er niet uit kunnen. probeer dus uit te vinden waardoor die dus tegengehouden worden nu
Ikzelf ken de kop nietdus ik kan er geen heldere antwoorden op geven, maar jij zou het kunnen zien aan de kop wellicht of misschien is er hier iemand die eerder al met dit bijltje gehakt heeft
Persoonlijk ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord op mijn eerste vraag, welliht dat daar ook een deel van de oplossing in zit van de losliggende kamer
Luke
Je moet me hier even van een tweifel gaan verlossen, ik vraag me nl nog steeds af of het onderdeel wat je op de foto's laat zien wel inderdaad de daaadwerkelijke voorkamer is (zie mijn eerdere reacties)
Zit er tussen het onderdeel wat los ligt (van de foto's) en je verstuiver nog een ander onderdeel? Zo ja, dam is DAT de daadwerkelijke voorkamer, en niet wat je laat zien op de foto's
Maar dat terzijde, want hoe je de losliggende onderdeel (laten we het voor het gemak maar even gewoon kamer noemen) wilt noemen, duidelijk is dat het niet los hoort te liggen.
Ook is duidelijk dat hij niet de cylinder in kan vallen omdat hij deels daarbuiten gemonteerd zit in de kop
Even ervan uitgaande dat het los zit in de kop wat niet zo hoort, dan kan ik me voorstellen dat dat bij ontbranden een zeker soort gerinkel of gerammel kan veroorzaken wat je zou kunnen vertallen in een "tik"die toerental gerelateerd is (dit alles is wel hypotetisch allemaal)
En zo als roger al aangeeft, het hoort vast te zitten en dus moet je je afvragen waarom dat nu niet meer het geval is (oorzaak van loskomen? )
Ik zou hierbij gaan denken aan temperauur icm verschillende uitzettingcoefficienten van div materialen (kop en kamer)
Verder moet er dus uitgezocht worden hoe die dingen weer op de juiste manier vastgezet kunnen worden, en of dat uberhaubt nog gaat lukken ivm met de ruimte die er nu al is ontstaan
Je zegt dat de andere 3 wel los zittem mar er niet uit kunnen. probeer dus uit te vinden waardoor die dus tegengehouden worden nu
Ikzelf ken de kop nietdus ik kan er geen heldere antwoorden op geven, maar jij zou het kunnen zien aan de kop wellicht of misschien is er hier iemand die eerder al met dit bijltje gehakt heeft
Persoonlijk ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord op mijn eerste vraag, welliht dat daar ook een deel van de oplossing in zit van de losliggende kamer
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
hallo,
Mooi dat er toch zaken zijn gevonden aan de cilinderkop, maar let wel, wees er op bedacht dat mogelijk nog andere oorzaken een rol spelen.
Wat betreft de cilinderkop, en het verhaal rondom de voorkamer. Ik kan maar 1 advies geven, zorg dat je feitelijk weet waaruit deze is samengesteld, met welke onderdelen, en hoe deze eruit horen te zien, en hoe ze evt vast moeten zitten. Je zult dus via technische documenatie meer te weten moeten komen, of iemand die terzake kundig is. Zoals ik al zij bij mijn bezoekje, ook ik ken dit blok niet, maar weet wel e.e.a af van diesel motoren.
Wat betreft de voorkamer, en het los zitten. Laten we duidelijk zijn, dit hoort niet. Om dit op te lossen, zullen naar mijn mening nieuwe kamers geplaatst moeten worden, en wel overmaats. Omdat we spreken van overmaats, zullen deze mogelijk met een bepaalde perspassing, op zijn plaats worden geperst, en is tevens voldoende klemming om het geheel vast te laten zitten. Maar nogmaals, je moet uitgaan van feiten !!
Ik heb nog wel een stukje info gevonden op de site van Vis Land Rovers; http://www.vislandrovers.nl/extra/revisiedelen/motor.php
2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.
Het is misschien beter, lezend de opmerking over kosten, op zoek te gaan naar een goede gebruikte ??, of zelfs een compleet ander blok..... B).
grt,
marco
Mooi dat er toch zaken zijn gevonden aan de cilinderkop, maar let wel, wees er op bedacht dat mogelijk nog andere oorzaken een rol spelen.
Wat betreft de cilinderkop, en het verhaal rondom de voorkamer. Ik kan maar 1 advies geven, zorg dat je feitelijk weet waaruit deze is samengesteld, met welke onderdelen, en hoe deze eruit horen te zien, en hoe ze evt vast moeten zitten. Je zult dus via technische documenatie meer te weten moeten komen, of iemand die terzake kundig is. Zoals ik al zij bij mijn bezoekje, ook ik ken dit blok niet, maar weet wel e.e.a af van diesel motoren.
Wat betreft de voorkamer, en het los zitten. Laten we duidelijk zijn, dit hoort niet. Om dit op te lossen, zullen naar mijn mening nieuwe kamers geplaatst moeten worden, en wel overmaats. Omdat we spreken van overmaats, zullen deze mogelijk met een bepaalde perspassing, op zijn plaats worden geperst, en is tevens voldoende klemming om het geheel vast te laten zitten. Maar nogmaals, je moet uitgaan van feiten !!
Ik heb nog wel een stukje info gevonden op de site van Vis Land Rovers; http://www.vislandrovers.nl/extra/revisiedelen/motor.php
2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.
Het is misschien beter, lezend de opmerking over kosten, op zoek te gaan naar een goede gebruikte ??, of zelfs een compleet ander blok..... B).
grt,
marco
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht in de part manual.
De voorkamer van een 2.25 diesel is een ruimte uitgeslepen in het blok. Dit 'gat' word afgesloten met het dopje dat ik op de foto heb laten zien. Meer onderdelen kon ik niet vinden.
Het dopje dat er uit ligt word (voor zover ik kon zien op de kop en in de manual) op zn plek gehouden met een klein pennetje (dat super kleine onderdeel net boven die dop)

De voorkamer van een 2.25 diesel is een ruimte uitgeslepen in het blok. Dit 'gat' word afgesloten met het dopje dat ik op de foto heb laten zien. Meer onderdelen kon ik niet vinden.
Het dopje dat er uit ligt word (voor zover ik kon zien op de kop en in de manual) op zn plek gehouden met een klein pennetje (dat super kleine onderdeel net boven die dop)

------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
nog even over het tikkende geluid, in relatie met de genoemde "voorkamer".
op prikbord van startpagina landrover, een topic gevonden over dit onderwerp; help; motor geluid (video)
als je in het zoekveld "voorkamer" invuld, dan kom je deze topic tegen. je kunt dan ook een video filmpje afdraaien en luisteren.
Dit ter info.
grt,
marco
op prikbord van startpagina landrover, een topic gevonden over dit onderwerp; help; motor geluid (video)
als je in het zoekveld "voorkamer" invuld, dan kom je deze topic tegen. je kunt dan ook een video filmpje afdraaien en luisteren.
Dit ter info.
grt,
marco
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
duine schrijft:
dankje
ben even aan het luisteren geweest naar het filmpje, maar de tik in dat blok klinkt veel doffer dan die er bij ons in zit / zat. bij ons is het meer een metalen tik, maar dat kan ook door de kwaliteit van het geluid onder de video komen.
Alleen jammer dat het weer een topic is zonder oplossing er in.. maar zal eens contact opnemen met die persoon kijken wat hij uiteindelijk gevonden heeft.
nog even over het tikkende geluid, in relatie met de genoemde "voorkamer".
op prikbord van startpagina landrover, een topic gevonden over dit onderwerp; help; motor geluid (video)
als je in het zoekveld "voorkamer" invuld, dan kom je deze topic tegen. je kunt dan ook een video filmpje afdraaien en luisteren.
Dit ter info.
grt,
marco
dankje
ben even aan het luisteren geweest naar het filmpje, maar de tik in dat blok klinkt veel doffer dan die er bij ons in zit / zat. bij ons is het meer een metalen tik, maar dat kan ook door de kwaliteit van het geluid onder de video komen.
Alleen jammer dat het weer een topic is zonder oplossing er in.. maar zal eens contact opnemen met die persoon kijken wat hij uiteindelijk gevonden heeft.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten