nog een kleine aanvulling op mijn verhaal
Er kan wat verwarring ontstaan over wat de feitelijke voorkamer is.
Zoals ik het altijd geleeerd heb is zoals ik al beschreef een weervelkamer die zich VOOR de daadwerkelijke verbrandingskamer bevindt.
nu is het zo dat bij de landrover diesels van dit type die daadwerkelijke verbrandingsruimte, ook ingekamert zit in de cylinderkop, daar waar die verbroandingsruimte bij andere merken in de zuiger zit
Nu zou je het volgens het wplhandbk van LR uit kunnen leggen dat die voorkamer dus de in de kop ingekamerd verbrandingsruimte is, maar dat is dus feitelijk niet zo, die ruimte is de daadwerkelijke verbrandingsruimte, alleen om de kop te beschermen zit er dus ook daar een bus in de kop, maar die bus is dus NIEt de voorkamer. dat is de bus zoals eerder aangegeven item 13 wat LR de shroud noemt
Verder is het zo dat over het algemeen de gloeiplug (of bij dit soort oudere moteren soms zelfs nog een letterlijke gloeispiraal) in die voorkamer steekt om het mengsel te verwarmen zodat ontbranding een stuk makkelijker wordt
Luke
tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
Hallo Luke,
dank voor de duidelijke omschrijving.
Ik heb even snel op de foto gekeken en bij ons steken de gloei spiralen ook in de voorkamer.
Verder hadden gaat we niet zitten prullen om die voorkamers er uit te krijgen. We hadden verwacht dat een van de kamers los zou zitten, maar omdat het geluid al bij een koude motor was, hadden we dan die voorkamer los op de kop moeten vinden.
dank voor de duidelijke omschrijving.
Ik heb even snel op de foto gekeken en bij ons steken de gloei spiralen ook in de voorkamer.
Verder hadden gaat we niet zitten prullen om die voorkamers er uit te krijgen. We hadden verwacht dat een van de kamers los zou zitten, maar omdat het geluid al bij een koude motor was, hadden we dan die voorkamer los op de kop moeten vinden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Piet,
even voor de duidelijkheid.....
Die daadwerkelijke voorkamer, die dus onder de verstuiver nozzle zit in je kop kan als hij al los zou zitten,alleen uit als je de kop eraf hebt en die ondersteboven gaat houden en er mee gaat schudden, (uiteraard moet dat wel gebeuren als je verstuivers er al uit zijn) dus dat zou je nog even kunnen proberen, als je schud met de kop en er zit een losse voorkamer in zou je die moeten horen "rinkelen" in de kop.
Tot slot kan je ook even checken of de verbrandingskamer zelf, die dus ook in de vorm van een bus in de kop zou moeten zitten , allemaal vast zitten, maar die zijn makkelijk te controleren omdat ze aan de oppervlakte liggen aan onderkant van de kop
Overigens alk die loskomen donderen ze de cylinder in en stuitert echt de motor in elkaar, dus dat had je wel gemerkt dan :)
Luke
Die daadwerkelijke voorkamer, die dus onder de verstuiver nozzle zit in je kop kan als hij al los zou zitten,alleen uit als je de kop eraf hebt en die ondersteboven gaat houden en er mee gaat schudden, (uiteraard moet dat wel gebeuren als je verstuivers er al uit zijn) dus dat zou je nog even kunnen proberen, als je schud met de kop en er zit een losse voorkamer in zou je die moeten horen "rinkelen" in de kop.
Tot slot kan je ook even checken of de verbrandingskamer zelf, die dus ook in de vorm van een bus in de kop zou moeten zitten , allemaal vast zitten, maar die zijn makkelijk te controleren omdat ze aan de oppervlakte liggen aan onderkant van de kop
Overigens alk die loskomen donderen ze de cylinder in en stuitert echt de motor in elkaar, dus dat had je wel gemerkt dan :)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
Luke schrijft:
We hebben de kop (en verstuivers) er al af liggen en hebben niets horen rinkelen of op een andere manier los zien zitten. Dus ik denk dat we kunnen aannemen dat het allemaal vast zit. Vandaar dat wij de keuze hebben gemaakt om vanavond eerst naar de pistonpennen te kijken.
Piet,
Luke
We hebben de kop (en verstuivers) er al af liggen en hebben niets horen rinkelen of op een andere manier los zien zitten. Dus ik denk dat we kunnen aannemen dat het allemaal vast zit. Vandaar dat wij de keuze hebben gemaakt om vanavond eerst naar de pistonpennen te kijken.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Wat ons nog wel opviel was dat de meest rechtse klep op de foto een andere kleur heeft dan de rest. Ze zijn allemaal behoorlijk zwart, de rechtse heeft echter een witte/metaal achtige kleur. Ik zal vanavond eens kijken of het een aanslag is of de klep zelf. (zag op de foto het verschil pas). We hebben alleen geen idee waarom. Kan dit normaal zijn??
foto groot formaat
foto groot formaat
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
De kleur van de kleppen is afhankelijk van de temperatuur die daar heerst.
De temperatuur is weer mede afhankelijk van de volgende zaken;
- hoe goed sluit de klep aan op de klepzitting
- hoe is de klepspeling
- hoe goed of hoe slecht verloopt de verbranding (denk aan verstuiver, en sluiten van de kleppen)
- de koeling van de kop door het koelater
Als je het mij vraagt, zie ik liever een licht bruin gekleurde klep dan een roet zwarte klep.
Duidelijk is wel dat niet elke cilinder een zelfde verbranding heeft, maar dat is normaal bij een blok op leeftijd !!
grt,
marco
De temperatuur is weer mede afhankelijk van de volgende zaken;
- hoe goed sluit de klep aan op de klepzitting
- hoe is de klepspeling
- hoe goed of hoe slecht verloopt de verbranding (denk aan verstuiver, en sluiten van de kleppen)
- de koeling van de kop door het koelater
Als je het mij vraagt, zie ik liever een licht bruin gekleurde klep dan een roet zwarte klep.
Duidelijk is wel dat niet elke cilinder een zelfde verbranding heeft, maar dat is normaal bij een blok op leeftijd !!
grt,
marco
Heren,
Gisteravond de zuigers uit het blok gehaald. De pistonpen heeft geen speling in de op en neer gaande beweging. Wel kan de piston een paar mm over de pistonpen schuiven. Dus van dus horizontaal zeg maar. Is dit normaal??
Gisteravond de zuigers uit het blok gehaald. De pistonpen heeft geen speling in de op en neer gaande beweging. Wel kan de piston een paar mm over de pistonpen schuiven. Dus van dus horizontaal zeg maar. Is dit normaal??
-
Roger B.
zijdelings is er vaak wel iets speling tussen zuiger en drijfstang dat zal het tikkende geluid waarschijnlijk niet veroorzaakt hebben.
nu de boel toch uit elkaar ligt zou je gelijk even de nokvolgers kunnen demonteren en de nokken van de nokkenas bekijken
nu de boel toch uit elkaar ligt zou je gelijk even de nokvolgers kunnen demonteren en de nokken van de nokkenas bekijken
gone
Doorbraak (hoop ik dan toch) Vanavond nog een keer de voorkamers bekeken omdat die gisteren toch losjes voelde. De voorkamer van cilinder 4 kreeg ik met mijn vinger een heel klein beetje en met een schroevendraaier pakte ik hem er zo uit.
Nu is de vraag, is het beter om de voorkamer te vervangen of deze terug er in te zetten met iets wat hem er vast in houd. een pasta ofzo (ideetjes?)
en de andere voorkamers kan ik lichtjes naar links en rechts bewegen, maar naar boven zitten ze vast.
een paar foto's

Nu is de vraag, is het beter om de voorkamer te vervangen of deze terug er in te zetten met iets wat hem er vast in houd. een pasta ofzo (ideetjes?)
en de andere voorkamers kan ik lichtjes naar links en rechts bewegen, maar naar boven zitten ze vast.
een paar foto's

------

------