Piet,
om geen enkel risico te nemen, dit moet je niet serieus nemen, mijn opmerking.
maw: het was een beetje dollen.
Niet verkeerd bedoeld!
Succes met je speurtocht om er uiteindelijk weer een goed geheel van te maken.
gr tim.
tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
hallo luitjes,
Mooi dat de kop eraf is, dan kan verder gezocht worden naar de oorzaak. Wat ik dacht, een mogelijk loszittende voorkamer, is bij deze motor niet van toepassing. Als ik de foto zie van de cilinderkop, zie ik geen voorkamer. Deze mogelijke oorzaak valt dus af.
Bij het verder bekijken van de cilinderkop, kan gekeken worden naar de volgende zaken;
1) Demonteer de kleppen, en houdt deze goed uit elkaar, dus klep nummer 1 bij klepzetel 1 houden !!.
2) controleer de klepgeleider. Dit is een bus met boring, waardoor heen de klepsteel loopt. Ook deze kunnen wel eens los gaan zitten. Je kunt ook gelijk controleren of er niet teveel speling zit tussen klepsteel en geleider.
3) Nu de kleppen zijn gedemonteerd, is er goed zicht op de klepzitting. Ook hier goed controleren of er niet 1 bij zit welke los zit. De uitlaatkleppen worden in de regel het meest warm, en hebben dus de meeste kans om los te komen. De zitting mag geen putjes vertonen, want hierop zal de klep gaan lekken. Dit is zichtbaar aan de klepzetel maar ook aan de klep zelf. Bij kleine beschadiging, kan deze door jezelf worden hersteld, door de klep opnieuw in te slijpen met speciale pasta. (je hebt grove en fijne pasta, gebruik eerst grof daarna fijn). De klep is goed ingeslepen als de klepzetel mooi glanst, en geen oneffenheden vertoond.
4) Nu alles uit de kop is, kan ook de kop zelf worden gecontroleerd. Kijk goed of er geen scheurtjes zichtbaar zijn, en zitten meestal tussen de in - en uitlaatklep, en/of verstuiver naar 1 van de kleppen.
Als dit alles is gecontroleerd, en er is nog geen oorzaak gevonden, dan verder met het onderblok. Haal de zuigers eruit door de lagerkappen in het carter los te halen. Zorg ook goed dat deze kappen bij de betreffende drijfstang blijven. Nu kan de zuiger met drijfstang langs boven worden verwijderd. Doe dit voor alle 4.
Nu kan small end lager en pinstonpen worden gecontroleerd.
Ben benieuwd wat hieruit de bevindingen zullen zijn.
succes!!
Mooi dat de kop eraf is, dan kan verder gezocht worden naar de oorzaak. Wat ik dacht, een mogelijk loszittende voorkamer, is bij deze motor niet van toepassing. Als ik de foto zie van de cilinderkop, zie ik geen voorkamer. Deze mogelijke oorzaak valt dus af.
Bij het verder bekijken van de cilinderkop, kan gekeken worden naar de volgende zaken;
1) Demonteer de kleppen, en houdt deze goed uit elkaar, dus klep nummer 1 bij klepzetel 1 houden !!.
2) controleer de klepgeleider. Dit is een bus met boring, waardoor heen de klepsteel loopt. Ook deze kunnen wel eens los gaan zitten. Je kunt ook gelijk controleren of er niet teveel speling zit tussen klepsteel en geleider.
3) Nu de kleppen zijn gedemonteerd, is er goed zicht op de klepzitting. Ook hier goed controleren of er niet 1 bij zit welke los zit. De uitlaatkleppen worden in de regel het meest warm, en hebben dus de meeste kans om los te komen. De zitting mag geen putjes vertonen, want hierop zal de klep gaan lekken. Dit is zichtbaar aan de klepzetel maar ook aan de klep zelf. Bij kleine beschadiging, kan deze door jezelf worden hersteld, door de klep opnieuw in te slijpen met speciale pasta. (je hebt grove en fijne pasta, gebruik eerst grof daarna fijn). De klep is goed ingeslepen als de klepzetel mooi glanst, en geen oneffenheden vertoond.
4) Nu alles uit de kop is, kan ook de kop zelf worden gecontroleerd. Kijk goed of er geen scheurtjes zichtbaar zijn, en zitten meestal tussen de in - en uitlaatklep, en/of verstuiver naar 1 van de kleppen.
Als dit alles is gecontroleerd, en er is nog geen oorzaak gevonden, dan verder met het onderblok. Haal de zuigers eruit door de lagerkappen in het carter los te halen. Zorg ook goed dat deze kappen bij de betreffende drijfstang blijven. Nu kan de zuiger met drijfstang langs boven worden verwijderd. Doe dit voor alle 4.
Nu kan small end lager en pinstonpen worden gecontroleerd.
Ben benieuwd wat hieruit de bevindingen zullen zijn.
succes!!
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Heb toch nog effe gezocht op internet, daar ik niet zeker ben van mijn uitspraak dat deze motor geen losse voorkamer heeft.
Het blijkt toch zo te zijn dat deze motor, de 2,25 ltr, maar ook de 2,5 liter, losse voorkamers hebben.
Kan iemand misschien meer duidelijkheid geven ??
Het blijkt toch zo te zijn dat deze motor, de 2,25 ltr, maar ook de 2,5 liter, losse voorkamers hebben.
Kan iemand misschien meer duidelijkheid geven ??
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
duine schrijft:
De voorkamer hebben we inderdaad zien zitten. Dat is de grote cirkel die je ziet zitten, met een gaatje alsof je er een schroevendraaier in kunt plooien. maar ze zaten niet los voor ons gevoel, maar de kop gaan we ook nog even goed schoonmaken om dat goed te kunnen zien.
Verder zijn we net andersom begonnen, vanavond heb ik de carterpan er onderuit gehaald en de eerste schaal los gemaakt aan de onderkant, maar omdat het onder tussen was gaan regenen, kon ik niet verder.
De laro zelf is helemaal ingepakt in een zeil om te voorkomen dat er water in de motor kan lopen.
Heb toch nog effe gezocht op internet, daar ik niet zeker ben van mijn uitspraak dat deze motor geen losse voorkamer heeft.
Het blijkt toch zo te zijn dat deze motor, de 2,25 ltr, maar ook de 2,5 liter, losse voorkamers hebben.
Kan iemand misschien meer duidelijkheid geven ??
De voorkamer hebben we inderdaad zien zitten. Dat is de grote cirkel die je ziet zitten, met een gaatje alsof je er een schroevendraaier in kunt plooien. maar ze zaten niet los voor ons gevoel, maar de kop gaan we ook nog even goed schoonmaken om dat goed te kunnen zien.
Verder zijn we net andersom begonnen, vanavond heb ik de carterpan er onderuit gehaald en de eerste schaal los gemaakt aan de onderkant, maar omdat het onder tussen was gaan regenen, kon ik niet verder.
De laro zelf is helemaal ingepakt in een zeil om te voorkomen dat er water in de motor kan lopen.

------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
jawel maar daar zitten gaten in om het water onder het reservewiel uit te krijgen :D
:lol: heeft ie geen motorkap dan? :lol:
jawel maar daar zitten gaten in om het water onder het reservewiel uit te krijgen :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
normaal ligt het wiel op rubber doppen toch? of was dat bij de series nog niet zo?
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
ja dat klopt, maar in de motorkap zelf zit een kleine zonk en in die zonk zitten wat gaten om het water door te laten lopen. tenminste in die kap van ons wel.
normaal ligt het wiel op rubber doppen toch? of was dat bij de series nog niet zo?
ja dat klopt, maar in de motorkap zelf zit een kleine zonk en in die zonk zitten wat gaten om het water door te laten lopen. tenminste in die kap van ons wel.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Hij is weer helemaal blauw!!
piet_g schrijft:
piet_g schrijft:
De laro zelf is helemaal ingepakt in een zeil om te voorkomen dat er water in de motor kan lopen.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Heren
goed, het losse voorkamer verhaal.
ff graven in mijn verleden dus.......
Losse voorkamer houd in indirect ingespoten diesel
eigenlijk waren alle antieke dieseltjes dat
Werking: de verstuiver op zich verneveld al veel meer (of beter zo je wilt) dan een verstuiver van een direct ingespoten diesel.
Dit noet omdat hij inspuit in de voorkamer of wervelkamer
een ruimte tussen verstuver en verbrandingsruimte van de cylinder in
Een soort van ruimte (in de vorm van een bus) om diesel met lucht te mengen en vervolgens door de gaatjes naar de verbrandingsruimte te laten gaan
ik meen dat de duitsers het werbelkamer noemen ofwel kamer om er behalve het mixen ook een soort van circulatie aan te geven.
De voorkamers zijn soort van koperen (meen ik) bussen met een groot gat aan de bovenkant waar de verstuivernozzle in valt, en 2 kleine (of meer, dat zal wel van motor merk en type afhangen) gaatjes die de uitgangen vormen naar de verbrandingsruimte van de cylinder
Het begrip "losse voorkamers"moet je niet al te letterlijk opvatten overigens.
met losse wordt eerder bedoeld afzonderlijk, individueel of extra, en niet zozeer als in uitneembaar, want in de meeste gevallen zitten die dingen muurvast (sterker nog, volgens mij hoort dat zelfs zo te zijn maar hang me er niet aan (of voor ;) ) op.
Het is in ieder geval wel zoe dat in mijn tijd dat ik met koppen werkte die voorkamers hadden, die dingen vrijwel altijd vast zaten in de kop, en we er nooit aan gingen kutten om ze eruit te krijgen . De kop werd dan met voorkamer en al gereviseerd en zelfs gestraald.
Ik zou ze dan ook lekker laten zitten en er niet aan gaan prutsen om ze eruit te krijgen
Als het daadwerkelijk uitneembare bussen zijn, zullen ze door de aanslag van roet, en de wisselende temperaturen inmiddels wel vast zijn gaan zitten.
En in geval van revisie zou ik die verantwoording en of beslissing over de noodzaak van al ddan niet demonteren van die wervelkamers lekker bij de kop revisie firma neerleggen, die zouden dat moeten weten immers
Je kan overigens als je het hebt even in het onderdelen boek kijken hoe het precies zit, en als het inderdaad uitneembare bussen zijn dan moet er in het wplhndbk ook beschreven staan hoe je ze zou moeten kunnen demonteren.
Als je op de site van LR parts RO kijkt bij de defender en dan bij motoren kijkt, ga je naar de 2,5 natural aspirated
vervolgens naar de motor en dan de kop assembly
item 13 ziet er verdacht veel uit als een voorkamer
ze noemen het echter shroud
Luke
goed, het losse voorkamer verhaal.
ff graven in mijn verleden dus.......
Losse voorkamer houd in indirect ingespoten diesel
eigenlijk waren alle antieke dieseltjes dat
Werking: de verstuiver op zich verneveld al veel meer (of beter zo je wilt) dan een verstuiver van een direct ingespoten diesel.
Dit noet omdat hij inspuit in de voorkamer of wervelkamer
een ruimte tussen verstuver en verbrandingsruimte van de cylinder in
Een soort van ruimte (in de vorm van een bus) om diesel met lucht te mengen en vervolgens door de gaatjes naar de verbrandingsruimte te laten gaan
ik meen dat de duitsers het werbelkamer noemen ofwel kamer om er behalve het mixen ook een soort van circulatie aan te geven.
De voorkamers zijn soort van koperen (meen ik) bussen met een groot gat aan de bovenkant waar de verstuivernozzle in valt, en 2 kleine (of meer, dat zal wel van motor merk en type afhangen) gaatjes die de uitgangen vormen naar de verbrandingsruimte van de cylinder
Het begrip "losse voorkamers"moet je niet al te letterlijk opvatten overigens.
met losse wordt eerder bedoeld afzonderlijk, individueel of extra, en niet zozeer als in uitneembaar, want in de meeste gevallen zitten die dingen muurvast (sterker nog, volgens mij hoort dat zelfs zo te zijn maar hang me er niet aan (of voor ;) ) op.
Het is in ieder geval wel zoe dat in mijn tijd dat ik met koppen werkte die voorkamers hadden, die dingen vrijwel altijd vast zaten in de kop, en we er nooit aan gingen kutten om ze eruit te krijgen . De kop werd dan met voorkamer en al gereviseerd en zelfs gestraald.
Ik zou ze dan ook lekker laten zitten en er niet aan gaan prutsen om ze eruit te krijgen
Als het daadwerkelijk uitneembare bussen zijn, zullen ze door de aanslag van roet, en de wisselende temperaturen inmiddels wel vast zijn gaan zitten.
En in geval van revisie zou ik die verantwoording en of beslissing over de noodzaak van al ddan niet demonteren van die wervelkamers lekker bij de kop revisie firma neerleggen, die zouden dat moeten weten immers
Je kan overigens als je het hebt even in het onderdelen boek kijken hoe het precies zit, en als het inderdaad uitneembare bussen zijn dan moet er in het wplhndbk ook beschreven staan hoe je ze zou moeten kunnen demonteren.
Als je op de site van LR parts RO kijkt bij de defender en dan bij motoren kijkt, ga je naar de 2,5 natural aspirated
vervolgens naar de motor en dan de kop assembly
item 13 ziet er verdacht veel uit als een voorkamer
ze noemen het echter shroud
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten