Weer even een update van de voortgang.
Gisteren hebben de kleppen verder gesteld en ook de carterpan weer dicht gemaakt. Olie er terug in. Omdat we geen koelvloeistof hadden hebben we eerst even gestart zonder gewoon om te luisteren. Het mooie was dat de motor als een zonnetje liep. hij was ook gelijk een stuk stiller dan voorheen.
Dat gaf ons goede moed. Dus vanavond de koel vloeistof bijgevuld en weer gestart.. en wat denkje.. de motor liep niet meer zo stil (blijft ook veel trillen) daarnaast was de tik ook gelijk terug. nu ook bij een koude motor.
We hebben nog een keer geluisterd waar de tik vandaan kwam en hij leek van vooraan de motor te zitten. Een ander ding wat ons opviel is dat de v snaar niet rustig loopt.. zeker niet als je gas geeft, dan gaat de v snaar trillen als een gek, maar hij staat wel goed onder spanning.
Maar gezien dat de tik aan de voorkant lijkt te zitten, het blok gisteren zonder water rustig en stil liep en met koelvloeistof weer het probleem heeft, zaten wij de denken dat het misschien de waterpomp zou kunnen zijn die bij weerstand niet lekker loopt..
Of denken we nu echt helemaal out of the box.
Of is er misschien iemand die in de buurt van bergen op zoom woont en ervaring heeft met deze motoren die even wil luisteren?
tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
tikken motor 109
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:tikken motor 109
Ja, woon op eiland tholen, stuur effe een mail of bellen 06 517 400 98
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Piet
Zit het probleem dan niet gewoon in je waterpomp ?
Wellicht dat die vastgelopen is ofzo?
V-snaar eraf en waterpomp verder inspecteren.
Draait hij soepel rond met de hand, zit er een zwaar punt in, of zelfs speling op de as?
Luke
Zit het probleem dan niet gewoon in je waterpomp ?
Wellicht dat die vastgelopen is ofzo?
V-snaar eraf en waterpomp verder inspecteren.
Draait hij soepel rond met de hand, zit er een zwaar punt in, of zelfs speling op de as?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Gisteren is Duine even mee komen kijken en luisteren (nog bedankt daarvoor) en we hebben samen ook de v-snaar er af gegooid, maar ook dat loste helaas ons tikkende geluid niet op. Dus de waterpomp was het ook niet.
Duine hoorde het geluid ook meer uit de kop van de motor komen en daarop hebben we verder gesproken over een paar mogelijkheden, waaronder een loszittende voorkamers of toch iets in de cilinder kop.
Gisteren middag hebben we de kop dus van het blok getrokken om alles te gaan controleren. We hebben in ieder geval een eerste blik kunnen werpen op de onderkant van de kop, maar daar hebben we geen losse kamers kunnen zien.
de linkerkant is cilinder 1
dus deze week gaan we de cilinders er stuk voor stuk uithalen om die te controleren.
Duine hoorde het geluid ook meer uit de kop van de motor komen en daarop hebben we verder gesproken over een paar mogelijkheden, waaronder een loszittende voorkamers of toch iets in de cilinder kop.
Gisteren middag hebben we de kop dus van het blok getrokken om alles te gaan controleren. We hebben in ieder geval een eerste blik kunnen werpen op de onderkant van de kop, maar daar hebben we geen losse kamers kunnen zien.
de linkerkant is cilinder 1
dus deze week gaan we de cilinders er stuk voor stuk uithalen om die te controleren.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
piet_g schrijft:
:lol: met een snijbrander? dremel? en vooral.....hoe ga je ze er weer terug in krijgen?
(dacht niet dat het een motor met losse bussen is)
dus deze week gaan we de cilinders er stuk voor stuk uithalen om die te controleren.
:lol: met een snijbrander? dremel? en vooral.....hoe ga je ze er weer terug in krijgen?
(dacht niet dat het een motor met losse bussen is)
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
haha.. leuk die termen :D. Bedoelde uiteraard de cilinder koppen :P..
zover ik heb kunnen zien en uitvinden heeft dit blok inderdaad geen losse bussen.
piet_g schrijft:
dus deze week gaan we de cilinders er stuk voor stuk uithalen om die te controleren.
:lol: met een snijbrander? dremel? en vooral.....hoe ga je ze er weer terug in krijgen?
(dacht niet dat het een motor met losse bussen is)
haha.. leuk die termen :D. Bedoelde uiteraard de cilinder koppen :P..
zover ik heb kunnen zien en uitvinden heeft dit blok inderdaad geen losse bussen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
als we dan toch bezig zijn......:lol: je bedoelt waarschijnlijk de zuigers....de cilinderkop (bij deze, zoals bij de meeste lijn-motoren, is het er maar één) heb je er net af gehaald getuige je foto en verhaal
gone
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Roger B. schrijft:
damn.. klonk mijn verbetering dus nog steeds niet intelligent :P.. zeker zondag avond :D
als we dan toch bezig zijn......:lol: je bedoelt waarschijnlijk de zuigers....de cilinderkop (bij deze, zoals bij de meeste lijn-motoren, is het er maar één) heb je er net af gehaald getuige je foto en verhaal
damn.. klonk mijn verbetering dus nog steeds niet intelligent :P.. zeker zondag avond :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
Piet,
let op bij de demontage van de 3 de zuiger, daar zitten twee luchtankers die door middel van holle wand pluggen verbonden zijn met de achterste oliepomp.
Demonteer dat met beleid, soms willen die pluggen nog wel eens doordraaien waardoor de aap echt in de boom blijft logeren!
:side: :side:
let op bij de demontage van de 3 de zuiger, daar zitten twee luchtankers die door middel van holle wand pluggen verbonden zijn met de achterste oliepomp.
Demonteer dat met beleid, soms willen die pluggen nog wel eens doordraaien waardoor de aap echt in de boom blijft logeren!
:side: :side:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden
tim schrijft:
dankje voor de tip. Is dit iets wat ik eerst moet demonteren voor ik de zuiger er uit kan halen, of iets wat ik ga zien nadat deze er uit is?
Piet,
let op bij de demontage van de 3 de zuiger, daar zitten twee luchtankers die door middel van holle wand pluggen verbonden zijn met de achterste oliepomp.
Demonteer dat met beleid, soms willen die pluggen nog wel eens doordraaien waardoor de aap echt in de boom blijft logeren!
:side: :side:
dankje voor de tip. Is dit iets wat ik eerst moet demonteren voor ik de zuiger er uit kan halen, of iets wat ik ga zien nadat deze er uit is?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten