tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Berichtdoor piet_g » 23 Okt 2012, 21:38

vandaag zijn we begonnen met het ontleden van de motor.
We hebben het kleppendeksel gelicht, maar de kleppenstoters hebben niet super veel speling. je kunt ze denk ik wel 2mm bewegen, dus dat is wel te veel, maar kan volgens mij niet die rammel verklaren.

Verder hebben we ook de carterpan er onderuit gehaald. er lag geen rommel in de in de carterpan zelf. Verder zat er alleen zijwaards wat speling op de drijfstanglagers en zag alles er netjes uit. Verder nog even naar boven gekeken naar de cilinder koppen en die zagen er aan de onderkant ook uit. wel even tegen de cilinderkoppen aan het duwen geweest maar daar konden we niks aan voelen, maar ook niet echt kracht op zitten.

verder zijn we aan het duwen en trekken geweest aan de krukas, maar daar voelden we ook geen spel op de drie lagers die er in zitten.

Is het nu verstandig om de kop te lichten om te kijken of het aan de bussen in de koppen zit, of zijn we dan gewoon op de verkeerde plek aan het zoeken?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2012, 21:44

hoe zie jij de cilinderkop vanaf de onderkant? heb je krukas en zuigers naar beneden eruit getrokken?

drijfstanglagers die zijdelings speling hebben is niet normaal lijkt me, draai eerst eens de bigends los (merk plaats en montagerichting) en bekijk de lagers
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 23 Okt 2012, 22:08

Ik bedoelde de onderkant van de cilinder :D. we hebben de zuigerstangen nog niet los gehad en de cilinders er uit gehad. kunnen we die gewoon langs onder er uit trekken?

Morgen eens verder demonteren langs onder.. die schalen maar eens er uit halen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2012, 22:29

NEE niet de zuigers naar beneden demonteren, als dat al gaat, dan waarschijnlijk alleen als de krukas eruit is, maar goed is het niet... zuigers gaan er van bovenaf in, en gaan naar boven er uit
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 23 Okt 2012, 22:35

Roger B. schrijft:
NEE niet de zuigers naar beneden demonteren, als dat al gaat, dan waarschijnlijk alleen als de krukas eruit is, maar goed is het niet... zuigers gaan er van bovenaf in, en gaan naar boven er uit

ok duidelijk ;).
maar hoe ga ik dan die controle uitvoeren,of kan ik de zuigers en de bussen die daar in zitten om de kop op de zuigerstang te houden alleen maar langs boven controleren? of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2012, 22:45

ik neem aan dat je de pistonpen bedoeld (pen die door zuiger en small-end van de drijfstang zit)

eerste controle kan als de drijfstang onder losgemaakt is, van onderaf voelen als je de drijfstang verticaal probeert te bewegen, maar je kunt ook beweging op zuigerveer voelen, dat zou je moeten uitfilteren door aan de zuiger zelf te voelen of je die meebeweegt.

om de pistonpen echt te bekijken zal de kop eraf moeten en zuiger er uit
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 23 Okt 2012, 23:04

Roger B. schrijft:
ik neem aan dat je de pistonpen bedoeld (pen die door zuiger en small-end van de drijfstang zit)

eerste controle kan als de drijfstang onder losgemaakt is, van onderaf voelen als je de drijfstang verticaal probeert te bewegen, maar je kunt ook beweging op zuigerveer voelen, dat zou je moeten uitfilteren door aan de zuiger zelf te voelen of je die meebeweegt.

om de pistonpen echt te bekijken zal de kop eraf moeten en zuiger er uit

ja die bedoelde ik eigenlijk. Nou ja dan moeten we even morgen even voelen.

Dankje.
morgen meer.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Okt 2012, 21:16

Vanavond niet veel kunnen doen omdat het buiten regende en dus onder de laro liggen was geen optie. Vandaar dat we alleen de pakking van het spruitstuk vervangen hebben omdat we daar ook het nodige over gelezen hadden. Die was overigens wel gescheurd bij de voorste uitgang.

Hopelijk morgen wel droog genoeg om de kleppen af te kunnen stellen, te kijken naar de cilinders en dan de carter weer dicht te maken om te kijken of dit nu geholpen heeft.. mits we iets vinden natuurlijk.
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2012, 21:31

dus je gaat eerst je spruitstuk pakking vervagen, terwijl je weet dat de kans er in zit dat de kop er af moet, en de spruitstukken er dan dus af gaan (of haal je de kop met spruitstuk eraanvast er vanaf?)
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Okt 2012, 22:13

Roger B. schrijft:
dus je gaat eerst je spruitstuk pakking vervagen, terwijl je weet dat de kans er in zit dat de kop er af moet, en de spruitstukken er dan dus af gaan (of haal je de kop met spruitstuk eraanvast er vanaf?)

daar hebben we ook even naar gekeken, maar die gaan we laten zitten als de kop moeten lichten. Word tie niet lichter op, maar is wel mogelijk voor zover we nu hebben kunnen zien. spruitstuk zit namelijk alleen op de kop en niet in de pad voor de kop.
------

Terug naar “Techniek”