Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dalene

Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....

Berichtdoor Dalene » 07 Okt 2012, 21:25

Hi guys

Mijn 200 tdi had al zo nu en dan (downhill zonder gas geven) een grijze wolk achter zich.
Lopen en starten deed hij verder prima.

Afgelopen week is de wagen voor de APK gegaan (inclusief de hogetoeren test).
Nu heb ik ineens een probleem
De motor slaat al slechter aan, rook iets stationair maar loopt wel rond.
Als ik gas geeft dan komt ie niet op toeren, en rookt witgrijze rook. Geen koelvloeistof want het stinkt niet.
Hij puft dus 1 cylinder is erger (of helemaal het probleem)
Turbo is het volgens mij niet ( dan had je constante rook gehad)

Ik zit zelf te denken aan afdichtrubbers van de klepstelen.
Iemand ervaring hiermee? Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ed

tim

Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....

Berichtdoor tim » 07 Okt 2012, 22:39

Mijn ervaring is dat als een situatie ineens veranderd bij tussenkomst van een ander, en die situatie bevalt me niet, ik terug ga naar die ander om te informeren of door zijn toedoen die nieuwe situatie is ontstaan.

Lees, eens gaan informeren bij diegene die jouw en je auto een nieuwe apk heeft gegeven.

Zo lees ik althans je - ietwat , laat ik zeggen ongangbaar - opgesteld verhaal.

Sorry, maar wat wil je nu precies weten, wat zijn de vragen die je wilt stellen?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Okt 2012, 22:54

turbo geeft teveel diesel (te weinig lucht eigenlijk) dat is zwarte rook OF olie en dus blauwe rook

grijswitte rook is onverbrandde diesel, en dat puffen dat kan een eruitgeblazen koppakking zijn. wat ook de onvolledige verbranding verklaart (geen compressie op een cilinder, dus geen verbranding en dus onverbrandde diesel die in de hete uitlaatgassen de grijswitte rook veroorzaakt.

Vaak blaast de pakking er bij de 4e cilinder uit aan de schutbordzijde
gone

Dalene

Berichtdoor Dalene » 08 Okt 2012, 10:05

Dank voor de reacties.

@tim
Sorry voor wat warrige stakato verhaal, zal het wat aanpassen. De vraag is "wat kan het probleem zijn?".
Ik heb de garage gevraagd wat er mis is gegaan en hun reactie is .... 'niets' (how surprising)
Er was ook voor de APK al wel wat aan de hand omdat hij rookte als je stationair downhill ging dus helemaal 100% ging hij de APK niet in.

@roger als de koppakking eruit ligt, krijg je dan niet of water of olie in de uitlaatgassen? Of is ie nu gewoon zijn compressie kwijt en verbandt de diesel dus niet.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2012, 10:29

bij de 200 en 300 tdi motoren van landrover komt het vaker voor dat de pakking vanuit de cilinder naar "buiten" geblazen wordt op een punt war geen koelkanaal zit. soms kom je wel een oliekanaal tegen en loop je de kans op druk op het carter, olie zuipen en op hol slaan. lekke koppakking naar koelsystewm.komt minder voor
gone

tim

Berichtdoor tim » 08 Okt 2012, 10:52

Ed,

blijf ik, puur als een lezer op de achtergrond, me toch afvragen wat de garage eventueel gedaan zou kunnen hebben, daar je wederom duidelijk aangeeft dat de problemen toenamen NA terugkomst van een apk keuring(spoging).
Hebben ze mogelijk iets aan de brandstofpomp verdraaid, om 'm mogelijk toch door de apk te krijgen, als in bijvoorbeeld het door de roetkeuring komen oid?

Of het moet gewoon puur toeval zijn dat de meer ellende samenviel bij het terugkomen van je auto.

gr tim

Ben toevallig bezig - met professionele hulp - met het reanimeren van een motor die 15 jaar stil heeft gestaan.
Ook hier waren vrijwel alle klepsteelrubbers van vergaan, geheel uitgedroogt door het lange stilstaan.
Motor gestart, rijden, en de gehele straat stond blauw.
Logisch, immers motorolie komt mee in de cilinder.
Rubbers vernieuwd, rijden, nul blauw in de straat..
MAW: komt niet geheel over met jouw symptonen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Philip

Berichtdoor Philip » 08 Okt 2012, 11:17

Het onaangename in dit verhaal is de tussenkomst van de APK keuring en het onbelast naar z'n maximum toerental jagen van de dieselmotor.
Zelfs voor een moderne nieuwe motor is dat niet gezond.

Echter: wat het nog onaangenamer maakt: de keurder is niet verantwoordelijk of aansprakelijk te stellen voor het kapot gaan van de motor tijdens de APK keuring.
De auto wordt verondersteld in goed onderhouden conditie en goede staat te zijn.
Zelfs al draait de gehele motor in puinpoeier...

Ook al is het nog zo ongezond voor het motorblok om onbelast naar max toerental te gaan.

Goed he? zo'n apk keuring...

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Okt 2012, 15:46

Hallo,

Ik gok, haast op zeker, dat de apk het einde van je koppakking is geweest.
Onbelast vol in toeren kan dat, als je motor niet in optimale conditie is tot gevolg hebben

Draai de dop eens van je koelwater reservoir en kijk voor belletjes

en onthoud, doorrijden maakt het erger

Luke
-
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2012, 17:15

denk (vanwege het hoorbare puffen) dat er geen belletjes in het reservoir zichtbaar zullen zijn, maar dat het doorslag op eerder genoemde plaats is en er alleen compressiedruk lekt naar buiten..

dat het gejank voor de roetmeting een al aanwezige zwakte verergert heeft tot fors lek lijkt me zeer aannemelijk. maar alleen daarvan komt het niet, koppakkingen gaan wel vaker lek op die plek bij de 200/300tdi's zo rond 175-225 duizend km....

maar het beginbericht nog even teruglezend....het niet op toeren komen is niet typisch bij zo'n lekke koppakking......
Dan zou het toch ook nog de distributieriem/pomptiming kunnen zijn, al verwacht je dan wel slechter starten als symptoom....en kan ik het puffen niet platsen....

wat bedoel je met puffen....omschrijf dat eens duidelijk?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Okt 2012, 17:25

Roger B. schrijft:
denk (vanwege het hoorbare puffen) dat er geen belletjes in het reservoir zichtbaar zullen zijn, maar dat het doorslag op eerder genoemde plaats is en er alleen compressiedruk lekt naar buiten..

dat het gejank voor de roetmeting een al aanwezige zwakte verergert heeft tot fors lek lijkt me zeer aannemelijk. maar alleen daarvan komt het niet, koppakkingen gaan wel vaker lek op die plek bij de 200/300tdi's zo rond 175-225 duizend km....

Misschien is het zelfs beter als een lekke pakking op zo'n manier bovenwater komt en niet als je met een zwaar beladen auto en warm weer allerlei hellingen op wilt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”