Het enige wat je tegen zo'n debiele roetmeting kan doen is het max toerental naar beneden draaien. Dat kan door de gaskabel helemaal terug te draaien of, bij de Td5, een boutje aan het gaspedaal lassen en dat voor de meting indraaien tegen het schutbord.
Voor de roetmeting maakt het niet uit of het ding 3500 toeren of 5500 toeren draait; meting wordt gedaan door volgas te geven en auto moet normaal kunnen rijden. Dat lukt prima bij een max toerental van 3500.
Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
conny1 schrijft:
Die roetmeting mag dan debiel zijn naar jouw mening, als een dieselblok gewoon goed in orde is moet hij makkelijk tegen dat misbruik kunnen. :blink: :blink: Als je blok zo rot en versleten is dat kortstondig op hoog toeren draaien teveel voor hem is moet je je eens afvragen waarmee je op pad wilt.....
Het enige wat je tegen zo'n debiele roetmeting kan doen is het max toerental naar beneden draaien. Dat kan door de gaskabel helemaal terug te draaien of, bij de Td5, een boutje aan het gaspedaal lassen en dat voor de meting indraaien tegen het schutbord.
Voor de roetmeting maakt het niet uit of het ding 3500 toeren of 5500 toeren draait; meting wordt gedaan door volgas te geven en auto moet normaal kunnen rijden. Dat lukt prima bij een max toerental van 3500.
Die roetmeting mag dan debiel zijn naar jouw mening, als een dieselblok gewoon goed in orde is moet hij makkelijk tegen dat misbruik kunnen. :blink: :blink: Als je blok zo rot en versleten is dat kortstondig op hoog toeren draaien teveel voor hem is moet je je eens afvragen waarmee je op pad wilt.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
Onzin; dat kan allemaal best dat een diesel daartegen kan of niet, maar als ik die auto kapot wil hebben dat doe ik dat fijn lekker zelf. Met de nodige lol :unsure: die daar bij hoort en niet een of andere garagist die dat moet doen in opdracht van de Nederlandse staat.
Technische kennis of niet; een explosiemotor volgas, onbelast laten brullen KAN nooit bevorderlijk zijn voor het mechaniek. En als ik het enigszins kan verzachten door dat max toerental omlaag te brengen dan doe ik dat.
Als je wilt roetmeten, hang er dan een kar achter van 4 ton en ga volgas de Brienoordbrug op; dat maakt me niet uit.
Technische kennis of niet; een explosiemotor volgas, onbelast laten brullen KAN nooit bevorderlijk zijn voor het mechaniek. En als ik het enigszins kan verzachten door dat max toerental omlaag te brengen dan doe ik dat.
Als je wilt roetmeten, hang er dan een kar achter van 4 ton en ga volgas de Brienoordbrug op; dat maakt me niet uit.
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
hmm, je kunt toch die schroef onder je gaspedaal stellen??? heb je wat speling lijkt me qua vollast/max. RPM's ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
conny1 schrijft:
niet dus....., de roetmeetapparatuur mret daadwerkelijk het bereikte toerental, en als dat niet binnen een marge van de fabrieksopgave zit telt de meting niet mee, na een aantal ongeldige metingen kap ie de test af en evrntuele geldige metingen in de cyclus zijn dan ook verloren.... dus meer dan een toaertje of akweg 200 a 300 kun kun je vergeten om te sjoemelen
Het enige wat je tegen zo'n debiele roetmeting kan doen is het max toerental naar beneden draaien. Dat kan door de gaskabel helemaal terug te draaien of, bij de Td5, een boutje aan het gaspedaal lassen en dat voor de meting indraaien tegen het schutbord.
Voor de roetmeting maakt het niet uit of het ding 3500 toeren of 5500 toeren draait; meting wordt gedaan door volgas te geven en auto moet normaal kunnen rijden. Dat lukt prima bij een max toerental van 3500.
niet dus....., de roetmeetapparatuur mret daadwerkelijk het bereikte toerental, en als dat niet binnen een marge van de fabrieksopgave zit telt de meting niet mee, na een aantal ongeldige metingen kap ie de test af en evrntuele geldige metingen in de cyclus zijn dan ook verloren.... dus meer dan een toaertje of akweg 200 a 300 kun kun je vergeten om te sjoemelen
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
Roger B. schrijft:
Precies, ik dacht ook dat er een bij de auto passend toerental voor de roettest gespecificeerd is.
Echter weet ik niet wat er gebeurt als je dat toerental om welke redenen dan ook niet kan halen.
Wat ik wel weet is dat men in Frankrijk bij de Controle Technique soms een nogal pragmatische oplossing kiest: dwz voorzichtig met het gas en dan maar met een wat lager toerental.
(Been there seen that ... met een oude auto die gewoonweg niet tot zijn max toeren kwam.)
't Is overigens ook een beetje raar. Ik rijd normaal met weinig toeren, ik vind 3000 rpm al veel, en ga daar eigenlijk alleen overheen als ik steile hellingen af ga - dus zonder gas en dus zonder roet - en dan moet de roettest met 1000 rpm extra gedaan. (Wat dus betekent dat ik in de dagen voor de roettest de motor heet stook en een aantal keren achterlijk ver in de versnellingen doortrek. Roettest is dan weer tiptop, en alles wat er los in de uitlaat lag ligt dan op straat.)
Maar goed, een motor waar niks mis mee is komt natuurlijk gewoon goed door die achterlijke test.
En een koppakking die stuk gaat bij de roettest is een kopakking die sowieso stuk zou gaan ... misschien is het dan maar beter dat die koppakking onder nul-last stuk ging en niet terwijl de motor al (over)verhit was vanwege hard werken.
Groeten MarcS
niet dus....., de roetmeetapparatuur mret daadwerkelijk het bereikte toerental, en als dat niet binnen een marge van de fabrieksopgave zit telt de meting niet mee, na een aantal ongeldige metingen kap ie de test af en evrntuele geldige metingen in de cyclus zijn dan ook verloren.... dus meer dan een toaertje of akweg 200 a 300 kun kun je vergeten om te sjoemelen
Precies, ik dacht ook dat er een bij de auto passend toerental voor de roettest gespecificeerd is.
Echter weet ik niet wat er gebeurt als je dat toerental om welke redenen dan ook niet kan halen.
Wat ik wel weet is dat men in Frankrijk bij de Controle Technique soms een nogal pragmatische oplossing kiest: dwz voorzichtig met het gas en dan maar met een wat lager toerental.
(Been there seen that ... met een oude auto die gewoonweg niet tot zijn max toeren kwam.)
't Is overigens ook een beetje raar. Ik rijd normaal met weinig toeren, ik vind 3000 rpm al veel, en ga daar eigenlijk alleen overheen als ik steile hellingen af ga - dus zonder gas en dus zonder roet - en dan moet de roettest met 1000 rpm extra gedaan. (Wat dus betekent dat ik in de dagen voor de roettest de motor heet stook en een aantal keren achterlijk ver in de versnellingen doortrek. Roettest is dan weer tiptop, en alles wat er los in de uitlaat lag ligt dan op straat.)
Maar goed, een motor waar niks mis mee is komt natuurlijk gewoon goed door die achterlijke test.
En een koppakking die stuk gaat bij de roettest is een kopakking die sowieso stuk zou gaan ... misschien is het dan maar beter dat die koppakking onder nul-last stuk ging en niet terwijl de motor al (over)verhit was vanwege hard werken.
Groeten MarcS
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
Landmarcs schrijft:
Precies. Bovendien zal een monteur met hart voor z'n vak en waar je vaker zaken mee doet de belasting bij de roettest zo laag mogelijk houden. Mijn monteur wel tenminste...... :P :P
Roger B. schrijft:
niet dus....., de roetmeetapparatuur mret daadwerkelijk het bereikte toerental, en als dat niet binnen een marge van de fabrieksopgave zit telt de meting niet mee, na een aantal ongeldige metingen kap ie de test af en evrntuele geldige metingen in de cyclus zijn dan ook verloren.... dus meer dan een toaertje of akweg 200 a 300 kun kun je vergeten om te sjoemelen
Precies, ik dacht ook dat er een bij de auto passend toerental voor de roettest gespecificeerd is.
Echter weet ik niet wat er gebeurt als je dat toerental om welke redenen dan ook niet kan halen.
Wat ik wel weet is dat men in Frankrijk bij de Controle Technique soms een nogal pragmatische oplossing kiest: dwz voorzichtig met het gas en dan maar met een wat lager toerental.
(Been there seen that ... met een oude auto die gewoonweg niet tot zijn max toeren kwam.)
't Is overigens ook een beetje raar. Ik rijd normaal met weinig toeren, ik vind 3000 rpm al veel, en ga daar eigenlijk alleen overheen als ik steile hellingen af ga - dus zonder gas en dus zonder roet - en dan moet de roettest met 1000 rpm extra gedaan. (Wat dus betekent dat ik in de dagen voor de roettest de motor heet stook en een aantal keren achterlijk ver in de versnellingen doortrek. Roettest is dan weer tiptop, en alles wat er los in de uitlaat lag ligt dan op straat.)
Maar goed, een motor waar niks mis mee is komt natuurlijk gewoon goed door die achterlijke test.
En een koppakking die stuk gaat bij de roettest is een kopakking die sowieso stuk zou gaan ... misschien is het dan maar beter dat die koppakking onder nul-last stuk ging en niet terwijl de motor al (over)verhit was vanwege hard werken.
Groeten MarcS
Precies. Bovendien zal een monteur met hart voor z'n vak en waar je vaker zaken mee doet de belasting bij de roettest zo laag mogelijk houden. Mijn monteur wel tenminste...... :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
Dank voor de vele reacties. Het mysterie is nog niet helemaal duidelijk.
Ik leg de voors- en tegens van een al dan niet debiele roetmeting even naast me neer, theoretisch zijn de motoren er al meer dan 20 jaar op gebouwd die test te kunnen overleven, maar ik denk dat bij mij de motor al niet helemaal 100% de APK ingegaan is. Vraag is dus niet zozeer of ik de garagehouder aansprakelijk kan stellen oid, maar meer wat er nu aan de hand is.
Met puffen bedoel ik dat de rook er niet constant uitkomt maar met wolkjes kort achterelkaar, alsof er 1 cilinder rot doet. Meer toeren is sneller opeenvolgende wolkjes.
Geen luchtbellen in het koelwater, onderdruk in het carter.
Meermaals getest met verschillende mensen erbij.
Gisteren avond een Landrover expert erbij, nogmaals starten en ... HUH!! :blink: :blink:
de motor draait weer !!! :woohoo: Mijn klomp is gebroken !!
Heb gisteren gas gegeven, gereden, gestart, alles deed het weer als normaal !!! Heb 15 kilometer gereden, geen centje pijn. Zoals ze dat wel zeggen; schiet mij maar lek!
Is een van de verstuivers 'blijven hangen', klep iets tja, 200tdi-angst voor een Landrover expert :laugh: , zeg het maar.
Ik leg de voors- en tegens van een al dan niet debiele roetmeting even naast me neer, theoretisch zijn de motoren er al meer dan 20 jaar op gebouwd die test te kunnen overleven, maar ik denk dat bij mij de motor al niet helemaal 100% de APK ingegaan is. Vraag is dus niet zozeer of ik de garagehouder aansprakelijk kan stellen oid, maar meer wat er nu aan de hand is.
Met puffen bedoel ik dat de rook er niet constant uitkomt maar met wolkjes kort achterelkaar, alsof er 1 cilinder rot doet. Meer toeren is sneller opeenvolgende wolkjes.
Geen luchtbellen in het koelwater, onderdruk in het carter.
Meermaals getest met verschillende mensen erbij.
Gisteren avond een Landrover expert erbij, nogmaals starten en ... HUH!! :blink: :blink:
de motor draait weer !!! :woohoo: Mijn klomp is gebroken !!
Heb gisteren gas gegeven, gereden, gestart, alles deed het weer als normaal !!! Heb 15 kilometer gereden, geen centje pijn. Zoals ze dat wel zeggen; schiet mij maar lek!
Is een van de verstuivers 'blijven hangen', klep iets tja, 200tdi-angst voor een Landrover expert :laugh: , zeg het maar.
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re:Puffen grijswitte rook en als ik gas geef ....
mijn tip voor een volgende APK,
doe een week of zo eerder een fles brandstofreiniger in je tank, rijd de auto met meer toeren af en toe dan normaal. (dit is zo wie zo eens per jaar wel lekker voor de motor)
Zorg voor een keuringsafspraak op tijd, ga vlak voor je keuring ook nog even flink rijden (en remmen voor de remmen test), blijf er op wachten (blijf erbij). zo is je motor lekker warm en schoongebrand (voor zo ver dat kon).
Nog beter, ga naar een bevriende garagist.
doe een week of zo eerder een fles brandstofreiniger in je tank, rijd de auto met meer toeren af en toe dan normaal. (dit is zo wie zo eens per jaar wel lekker voor de motor)
Zorg voor een keuringsafspraak op tijd, ga vlak voor je keuring ook nog even flink rijden (en remmen voor de remmen test), blijf er op wachten (blijf erbij). zo is je motor lekker warm en schoongebrand (voor zo ver dat kon).
Nog beter, ga naar een bevriende garagist.
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten