geluidje aandrijf as

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bakkie69

geluidje aandrijf as

Berichtdoor bakkie69 » 05 Okt 2012, 21:41

goeden avond,

Na heel wat afgelezen te hebben op het forum zoek ik toch nog wat hulp in het denken in de juiste richting.

Er klinkt een licht kloink geluid bij het inkomen van aandrijvend vermogen zonder ontkoppelen.
dus bij gas geven na uitloop en of remmen.

Denk als eerste aan de kruisjes ( ga ik van het weekend checken op spelling en of geen vet ?.
wat is de beste manier om speling te controleren , en of zijn er nog meer na loop punten ?.

bvd

tim

Re:geluidje aandrijf as

Berichtdoor tim » 05 Okt 2012, 22:11

wellicht even aangeven om wat voorn auto het gaat, bj, en indien info aanwezig, welke type bakken eronder hangt.
kunnen deskundigen je beter van dienst zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

bakkie69

Berichtdoor bakkie69 » 05 Okt 2012, 23:31

je hebt gelijk

90 met een 200tdi en de standaard bak ( nummer even kwijt ) 5 speed 1986

gr

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Okt 2012, 06:23

Hallo Bakkie,

de meest voorkomende "klonk" in een aandrijflijn zijn is vaak 1 van de volgende 3 (vanaf de bak naar de assen to geredeneerd), zoals je zelf al aangaf de kruisjes in de cardan assen. Een goede manier om dat vast te stellen is door ze eens heel dik in het vet te zetten en er vervolgens een stukje mee te rijden, is de klonk minder of zelfs helemaal weg dan weet je dat je het in de kruisjes moet zoeken immers dik in het vet betekent in ieder geval de eerste kilometers een stuk minder speling. vervolgens als 2e punt de balljoint boven op je achter differentieel, dat is een kogel die in een met rubber ingekapselde kamer ligt, en het rubber heeft de neiging eruit te slijten na verloop van tijd met als gevolg een stolen kogel die in een stalen kamer ligt met een boel ruimte ertussen. als je vervolgens optrekt dan krijg je als effect dat je as kantelt wat een klonk geeft (deze klonk kan je ook horen als je door kuilen rijd, maar hoeft niet) en tenslotte als 3e punt de spelingen in je achter as, en dan met name op de steekas deksels.
Steekas deksels of ook wel meenemers genoemd zijn de dekseltjes die op de wielnaven zitten met 5 bouten. Het zijn de zwakste schakel in je aandrijflijn (bewust zo geconstrueer omdat ze snel , makkelijk en goedkoop te vervangen zijn)
De fijne vertanding (splines)op de steekassen in je assen zijn harder als de vertanding in die deksels, en na verloop van tijd en / of als die auto goed op zijn donder heeft gehad slaan die uit in de dekseltjes
gevolg is spelling met klonk als resultaat, en als je dat lang genoeg door laat sudderen, komt er een moment dat het een keer 1 hatde klap geeft en je vervolgens stil staat omdat je alle aandrijving kwijt bent (been there , done that) en de enige manier om dan nog van zijn plek te komen is met geblokkeerd diff.
Afijn dit kan je dus vaststellen door de wielen even 1 voor 1 van de grond te krikken en de speling te controleren, of beter nog even de dekseltjes 1 voor 1 demonteren en visueel controleren
Als ze echt gesleten zijn is dat best te zien, soms zelfs zo erg dat er bramen op de vertanding zit of metaalgruis te zien is.

Luke

NB Uiteraard ook de speling controleren op alle bussen van je ophanging
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2012, 10:22

In aanvulling op Luke ... en nog trivialere klonk kan ook komen van de boutjes waarmee de aandrijfas naar achter tegen de handrem-trommel aangeschroefd zit. Als die loslopen klonkt het alsof er iets heel ver heen is (been there ... feared the most worse case).

En na een aantal "meenemers" nemen ook de spiebanen op de steekassen wat af aan "pasvorm" dus kijk ook goed naar de steekassen: passen nieuwe meenemers al te ruim dan zullen de nwe meenemers weer sneller verslijten.

MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Okt 2012, 10:41

Landmarcs schrijft:
In aanvulling op Luke ... en nog trivialere klonk kan ook komen van de boutjes waarmee de aandrijfas naar achter tegen de handrem-trommel aangeschroefd zit. Als die loslopen klonkt het alsof er iets heel ver heen is (been there ... feared the most worse case).

MarcS

Marc,

das een hele aardige,

heb die nog niet eerder meegemaakt, maar kan me zo voorstellen dat je handremtrommel dan als klank-kast gaat functioneren, met een cardan as flens die er tegen aan juttert

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Franc

Berichtdoor Franc » 06 Okt 2012, 11:48

Deze laatste heb ik ook gehad op mijn Range.

Klinkt alleen niet als een "kloink", maar meer een aantal tikken snel achter elkaar. De zware handremtrommel gaat dan door de speling jutteren.

Speling in de aandrijflijn zorgt er ook voor de je niet lekker schokvrij op kunt trekken en dit met de koppeling op moet vangen. Als ik het zo hoor is de eerste verdachte de A-frame ball joint.

Koevoetje of dikke schroevedraaier ertussen en proberen op te tillen, dan zie je de speling wel.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2012, 12:59

Franc schrijft:
Deze laatste heb ik ook gehad op mijn Range.

Klinkt alleen niet als een "kloink", maar meer een aantal tikken snel achter elkaar. De zware handremtrommel gaat dan door de speling jutteren.

Speling in de aandrijflijn zorgt er ook voor de je niet lekker schokvrij op kunt trekken en dit met de koppeling op moet vangen. Als ik het zo hoor is de eerste verdachte de A-frame ball joint.

Koevoetje of dikke schroevedraaier ertussen en proberen op te tillen, dan zie je de speling wel.

Groeten,
Franc.

Hmm ... als het zover is als hierboven dan zit alles wel erg los.

Ik had een langzaam toenemend kloink geluid dat met veel koppelings-beleid wel minder was (of zelfs te vermijden) de boutjes zaten ook nog niet echt zo erg ver los.
Misschien ben ik zorgelijk aangelegd en heb ik een scherp oor voor ongewone geluiden.

Anyway, ik kan me voorstellen dat als je hiermee doorrijdt en bijv. op grindwegen steeds wisselende grip hebt dat je op een gegeven moment de boutjes gaat "afknippen" – steeds een aantal tikken in wisselende richting moet op iets langere duur niet goed gaan.

Groeten MarcS

PS Als voorzitter van het anti-tusse-n-comité ben ik erg gecharmeerd van de spelling "schroevedraaier".

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Okt 2012, 15:37

nog niet genoemd, maar ook mogelijk spelingspunt de uitgaande as van de hoofdbak in het inputgear van de tussenbak, zeker bij de LT77 niet ongewoon.....

verder zou ik speling op de meenemer niet checken door alleen maar 1 wiel van de grond en heen en weer brwegen, de speling die je dan zeer zeker voelt is optelsom van spelingen in tussenbak, differentieel, meenemers en eventueel versleten kruisjes...je voelt dan veel speling, ook als alles tiptop en nieuw is. en weet niet hoeveel speling je waar voelt....

meenemer speling kun je zo wel checken, maar dan wel de rubberdop eraf en kijken of de meenemer beweegt tov de steekas
gone

bakkie69

Berichtdoor bakkie69 » 08 Okt 2012, 08:59

Allen bedankt voor de input , ondertussen de kruisjes voorzien van dik vet , moet nog even rijden dus laat jullie weten.

de boutjes op de trommel van de handrem zatten vast zonder speling maar er zat wel wat speling indien men ( met handrem er af) de trommel rond probeert te draaien , speling dan op het achter dif , weet niet of dit normaal is en het klonk ook niet als de " klonk"

De " a ballpoint" kreeg ik geen ruimte in met een schroevendraaier en of koevoet maar was wel het afdichtings rubber kompleet versleten / gescheurd.

De meenemers heb ik nog niet gecontroleerd maar ga ik doen.

hou jullie op de hoogte en nogmaals so far bedankt

gr

Terug naar “Techniek”