Wazig /speling stuurgedrag 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Wazig /speling stuurgedrag 110

Berichtdoor tim » 04 Okt 2012, 10:38

Sinds de montage van de nieuwe banden rijdt de 110 op de snelweg echt te wazig inmiddels, voor m'n gevoel wordt het boven de pakweg 90 km/pu gewoon trickkie.
Nou heb ik al een langere tijd speling in mijn stuur, lees je kunt tijdens het rijden , uiteraard met beleid,je stuur een bepaalde mate naar links en rechts sturen zonder dat de auto ook echt vervolgens dan volgt, lees hij blijft min of meer gewoon rechtuit gaan.

voor wat het waard is, tijdens het crieeren van die speling(ik noem het even zo) voel je absoluut geen gekraak oid, dus met het inzetten van de bewegingen voelt het mechanies okee.
gun me even de vrijheid van mijn eigen vertaling.. :blush:

afijn, mede door het feit dat ook bij de laatste APK er geen enkel gedoe was op dit gebied altijd maar gedacht dat het zo hoort, lees de "flexibele" besturing.
maar het wordt me onderhand echt te gortig.

uiteraard het nodige van te voren gelezen over dit onderwerp, maar weet gewoon niet waar ik een beetje structureel moet beginnen, zonder het risico te nemen om lukraak allerlei onderdelen op de gok maar gaan te vervangen.

als eerste: ik heb geloof ik het zgn 4 bouts stuurhuis/stuurbekrachtiging.
bij het inbouwen van het 200 tdi blok(was 2.5 td), het systeem goed ontlucht met tips alhier.
Valt er bij zo'n 110 (1989) stuurhuis nog iets af te stellen, lees de speling er uit halen?
of moet ik het uberhaupt niet zoeken in die richting, maar elders, en zo ja, waar dan?

auto is pakweg 3 maanden geleden gekeurd door Ron in pijnacker, ik ken hem als iemand met de mentaliteit van "het moet goed zijn , maar we gaan niet overbodig vervangen".

Me op weg helpen in jip en janneke/ donald duck taal zou ik waarderen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

marcenvon

Re:Wazig /speling stuurgedrag 110

Berichtdoor marcenvon » 04 Okt 2012, 10:54

Als je nieuwe banden die bredere sloffen zijn, kan het wel kloppen. Je ziet wel vaker dat brede banden wat meer "dweilen". Een vriend van mij heeft een jaren '70 Camaro met brede sloffen. Kost een hoop moeite om die gewoon recht op de weg te houden.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Re: Wazig /speling stuurgedrag 110

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2012, 10:54

Begin met heel goed kijken/voelen aan de verschillende stuur/spoor-kogels. Idem de verschillende ophangings-rubbers, en idem de wiellagers. Als alles goed lijkt - dus dat wat vast moet zitten moet ook vast zitten, en dat wat moet bewegen beweegt spelingsvrij - controleer dan de sporing (ik meen dat het ± 0 toe of uitspoor moet zijn) -- je kan dit laten meten, maar gewoon met een meetlat ka het ook: de wielen draaien en tussen de velgen meten.
Controleer vervolgens nogmaals de Panhard-stang (want die kan ook als ie wel OK lijkt net iets meer ruimte hebben als goed is en dat geeft de as net iets zijdelingse speelruimte, en dat zou nog tot daaraantoe zijn ware het niet dat de stuurstang aan de andere kant een vast punt heeft op het chassis ... dus een heel geringe dwarse speling vertaalt zich in een vaag stuur.

Pas daarna moet je gaan twijfelen aan het stuurhuis.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 04 Okt 2012, 11:00

Marc: de maatvoering van de band is hetzelfde gebleven, 265 breed.
MarcS: okee , dan zal ik eerst eens aan de ondervoorzijde gaan kruipen en dan pas eventueel me toeleggen op het stuurhuis.
maar hoe contoleer je rubbers ed; met een koevoet/wringijzer, kijker of je (teveel) speling in kan krijgen?

controle wiellagers: wiel van de grond en vervolgens op "3 en 9 uur"en "1200 en 6 uur" vastpakken en proberen heen en weer te krijgen?
110 HT 200 Tdi 1989.

R1200C

Re:Wazig /speling stuurgedrag 110

Berichtdoor R1200C » 04 Okt 2012, 11:35

Je schrijft dat bij het inbouwen van de stuurbekrachtiging alles goed ontlucht is, maar weet je zeker dat dat nu nog steeds zo is? Even het niveau controleren zul je waarschijnlijk al gedaan hebben natuurlijk ;)

Is het met de nieuwe banden vanaf km 1 verslechterd of is het een "gevoel" wat langzaam erger is geworden? Op basis daarvan kun je je banden eventueel uitsluiten als veroorzaker/vererger van het probleem.

Speling op de wiellagers controleer je volgens mij alleen met 12 en 6 uur, met 3 en 9 uur pak je ook de stuurinrichting mee.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2012, 11:45

Tja, als er niks veranderd is behalve de nieuwe banden dan kan je ook nog even geduld oefenen.
Nieuwe banden kunnen zich ook nog wat zetten ... dit is ook de reden waarom je beter de linker banden links houdt en de rechter rechts.

En wat betreft de wiellagers: de 9-3 en 12-6 uur test is de goede, maar draai het wiel ook en probeer het meermaals (en luister en voel ook goed tijdens het draaien) want de eerste lager-slijtage is niet altijd direct voelbaar. (Ik denk overigens dat je bij nauwelijks voelbare slijtage ook niks in het stuur merkt.)

Stuur- en spoorkogels (en ook andere speling) kan je met wringijzer proberen te vinden maar wat soms ook handig is is iemand aan je stuur laten draaien terwijl de auto op de weg staat en je de verschillende onderdelen vastpakt.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 04 Okt 2012, 11:56

Joost:

niveau gechekt: is dik okee, wel toegeven dat ik niet een herontluchtingsronde heb gedaan.
kan ik doen, maar heb er niet direct een aanleiding voor gevonden, maar goed, ik zal het meenemen.

2. sinds de montage van de andere banden is het direct ingetreden, het beschreven effect.
fisueel: die banden oogen gewoon okee, zijn uiteraard uitgebalanceerd.

ik kan me voorstellen dat de eene band anders aanvoelt als de andere band, alleen het feitelijke concrete verschil vindt ik wel erg groot, resulterend in het stuurgedrag/effect.

Marc:

het zetten van een band, kan me hier ook iets bij voorstellen, maar wederom, zo'n groot
verschil?
ze zitten er nu 2 dagen op, zal nog de nodige kilometers erbij rijden en het in de gaten houden.

maar eerder gezegd, het probleem zit er al veel langer in, dus mede door het bandenverschileffect eens een goede reden om het gewoon goed aan te gaan pakken.
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Okt 2012, 12:04

Kijk eerst eens of je de speling uit het stuurhuis kunt stellen. Dat komt vaker boven na montage van nieuwe, andere, banden.

Daarna gewoon afstrepen, wiellagers, stuurkogels, fusees en ga zo maar door. Maar ik zet in op het stuurhuis. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 04 Okt 2012, 12:07

Ik begrijp dat dat dus "materiaaltechnies"kan?
als in dat speling eruit te sleutelen is, mits de onderdelen niet te ver "vergaan "zijn?

Is het in taal uit te leggen hoe je dat doet, op mijn niveau :blush: ?
110 HT 200 Tdi 1989.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 04 Okt 2012, 13:37

Welk merk en type banden had je en wat heb je nu?

Speling kan inderdaad uit het stuurhuis komen.
Probeer onder de motorkap met de hand de ingaande kruiskoppeling naar het stuurhuis te verdraaien. Kijk naar de reactie van de pitman arm.
Er moet dan een fractie speling zijn maar niet te veel. Je kunt de speling afstellen met de bout en contra moer bovenop het stuurhuis. Maar let op dat je het niet te strak zet. Er moet een fractie speling in het stuurhuis zitten want anders creeer je wrijving wat de stuureigenschappen niet ten goede komt.

Verder zou ik alles checken waar speling in kan zittem. Pitmanarm, stuurstang kogels, fusees, wiellagers, panhardstang rubbers.

Terug naar “Techniek”