Wazig /speling stuurgedrag 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Wazig /speling stuurgedrag 110

Berichtdoor Luke » 05 Okt 2012, 19:36

Hoi tim,

Mijn post wijkt in feite nauwelijks tot niets af van alle voorgaande commentaren, maar wellicht dat mijn uitleg wat makkelijker las voor jou ;)

En ook ik heb niet alle wijsheid in pacht hoor :)
Wel inmiddels een berg praktische ervaring wat betreft alle genoemde punten (helaas kan ik daar misschien nog aan toevoegen)

Met nieuwe banden zou ik in ieder geval zeker ook nog even de uitlijning (laten) controleren
En ter reactie op waar marcs over sprak, als je uitlijning dusdanig uit de riedel is moet dat ook al het geval geweest zijn bij je vorige banden (iets wat je aan het schuin afgesleten beeld op die banden zou moeten kunnen zien (hetzij naar binnen hetzij naar buiten afgesleten) en als die uitlijning inderdaad zo ver heen is dan moet je dat heel snel gaan zien op je banden (en dan praten we over een tijdsbestek van een paar weken)

maar nogmaals, ik geloof daar niet zo in.
Ik gok op de stuurkogels en / of de pitman arm, en ook de wiellager speling
Alleen die wiellager speling moet je kunnen traceren doordat dat gepaard gaat met een "kantel moment"dwz je stuurt licht 1 kant op en de auto volgt die lichte stuurbeweging, maar tot op een bepaald moment / punt, daarnaa zal die stuurbeweging veel sterker worden, omdat de lagers zeg maar omkantelen naar het andere uiterste punt van de speling.
De vrije slag op je stuur moet je zoeken in het bovenste deel van je besturing, tot en met het stuurhuis.
Die controleer je bij stilstaande auto aan het stuur te laten draaien terwijl jij onder de kap kijkt en ook voelt aan de stuurkolom.

We zijn met zijn allen benieuwd wat het uiteindelijk was, dus doe je best :P

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”