Rubbers in de ophanging controleren doe je met een koevoet van een metertje; wiellagerspeling doe je door te proberen het wiel er af te breken met de hand :laugh:
Autootje is nogal zwaar; jij bent niet zo sterk met blote handjes. B)
Kijk eens of je een set goede banden kan lenen van een vriend, effe setje overzetten en even proberen.
Wazig /speling stuurgedrag 110
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Zet hem ook even met het stuur recht en span eens een touwtje langs de wielen. Kan zijn dat het spoor niet klopt en dat de oude banden daarop afgesleten waren waardoor het minder merkbaar was en nu met nieuwe banden juist heel erg.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Heren , dank voor de aanwijzingen.
ik heb er nu echt op zitten letten, en ik denk dat Marc S toch een beetje gelijk gaat krijgen, zojuist op de terugweg van denhaag-gouda eigenlijk als voorheen kunnen rijden, pakweg 100/105 km/pu en geen noemenswaardige extra wazigheden in het rechtuit gedrag.
voor joost: was maxxis bukshot mudder en nu general grabber at2 op een wolf 6.5 J velg, 265/75.
banden maat geldend voor oude en nieuwe situatie.
nb; ik bleek toch TUBBLESS velgen te hebben.. :blush:
waarschijnlijk hadden de banden iets meer kilometers nodig om zich te "zetten", kan er anders niets van maken.
neemt niet weg dat ik weldegelijk met de huidige mate van speling aan de slag gaat, en zal met jullie opgave van zaken de boel systematisch gaan afvinken.
Veel dank!
ik heb er nu echt op zitten letten, en ik denk dat Marc S toch een beetje gelijk gaat krijgen, zojuist op de terugweg van denhaag-gouda eigenlijk als voorheen kunnen rijden, pakweg 100/105 km/pu en geen noemenswaardige extra wazigheden in het rechtuit gedrag.
voor joost: was maxxis bukshot mudder en nu general grabber at2 op een wolf 6.5 J velg, 265/75.
banden maat geldend voor oude en nieuwe situatie.
nb; ik bleek toch TUBBLESS velgen te hebben.. :blush:
waarschijnlijk hadden de banden iets meer kilometers nodig om zich te "zetten", kan er anders niets van maken.
neemt niet weg dat ik weldegelijk met de huidige mate van speling aan de slag gaat, en zal met jullie opgave van zaken de boel systematisch gaan afvinken.
Veel dank!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
tim schrijft:
Hmm, dan zou ik als eerste eens kijken naar de uitlijning. Want die trilling wordt minder naarmate de banden afslijten op de afwijking en dat kan heel rap gaan.
Heren , dank voor de aanwijzingen.
ik heb er nu echt op zitten letten, en ik denk dat Marc S toch een beetje gelijk gaat krijgen, zojuist op de terugweg van denhaag-gouda eigenlijk als voorheen kunnen rijden, pakweg 100/105 km/pu en geen noemenswaardige extra wazigheden in het rechtuit gedrag.
voor joost: was maxxis bukshot mudder en nu general grabber at2 op een wolf 6.5 J velg, 265/75.
banden maat geldend voor oude en nieuwe situatie.
nb; ik bleek toch TUBBLESS velgen te hebben.. :blush:
waarschijnlijk hadden de banden iets meer kilometers nodig om zich te "zetten", kan er anders niets van maken.
neemt niet weg dat ik weldegelijk met de huidige mate van speling aan de slag gaat, en zal met jullie opgave van zaken de boel systematisch gaan afvinken.
Veel dank!
Hmm, dan zou ik als eerste eens kijken naar de uitlijning. Want die trilling wordt minder naarmate de banden afslijten op de afwijking en dat kan heel rap gaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Een trilling heb ik nimmer gehad, zoals eerder getracht te omschrijven een (lichte) neiging van zoekgedrag van de auto zelf.
Moet er ook wellicht bij vermelden - puur op mijn gevoel- het gister en eergister meer winderig was.
Heeft toch wat invloed op zo'n defender.
Maar ga dus , even iets meer tijd krijgen binnenkort, de dingen stuk voor stuk nalopen.
daarnaast: de oude banden waren volledig over de gehele breedte gelijkmatig "opgereden", dus gelijkmatige profielvermindering.
Dus, lijkt mij, een goed sporende auto.
Moet er ook wellicht bij vermelden - puur op mijn gevoel- het gister en eergister meer winderig was.
Heeft toch wat invloed op zo'n defender.
Maar ga dus , even iets meer tijd krijgen binnenkort, de dingen stuk voor stuk nalopen.
daarnaast: de oude banden waren volledig over de gehele breedte gelijkmatig "opgereden", dus gelijkmatige profielvermindering.
Dus, lijkt mij, een goed sporende auto.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
tim schrijft:
Rij je dan nog steeds met die kast op het dak :silly:
groet Ron
Ps: je banden staan toch niet op 5.2 inplaats van 2.5 :side:
Moet er ook wellicht bij vermelden - puur op mijn gevoel- het gister en eergister meer winderig was.
Heeft toch wat invloed op zo'n defender.
.
Rij je dan nog steeds met die kast op het dak :silly:
groet Ron
Ps: je banden staan toch niet op 5.2 inplaats van 2.5 :side:
110-Td5 X-tech 2006
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Ooh, dat is het natuurlijk!!, jemig, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg! :blush:
;)
bandenspanning had ik wel onder controle, 2.75.
Kassie is mooi geworden btw ;)
;)
bandenspanning had ik wel onder controle, 2.75.
Kassie is mooi geworden btw ;)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Hallo Tim
Ik heb even mee zitten lezen en valt me op dat er nogal wat zaken de reveu passeren waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Stuurhuis speling? Ik betweifel het. Invloed van nieuwe banden? idem
Ik denk dat je gewoon even een simpel controle lijstje af moet werken wat je maximaal een uurtje werk kost.
Ten 1e zou ik eens beginnen om je stuurkolom te controleren
Kwestie van kap open en eerst de bovenste UV jont oon de bovenkant beetpakken en proberen de kolom over zijn eigen as te draaien, heen en weer. Doe hetzelfde met de onderste UV joint van de kolom dor die aan de stuurhuis zijde vast te pakken.
De volgende stap is om de bout te controleren die op de klem zit waarmee de kolom op het stuurhuis zit.
Deze bouten hebben de neiging los te lopen. Wil je er zeker van zijn (het is immers levensgevaarlijk als dit gebeurt, is het gewoon een kwestie van de bout vervangen voor een iets langere en er een borgmoer op te zetten.
Stap 3 is om de speling in je wiellagers te controleren. Kwestie van 1 voor 1 even een krik onder je voorwiel tot dat los is van de grond en voelen of er speling zit op het lager door wiel heen en weer te halen eerst met 1 hand boven en 1 hand onder, en vervolgens ook met 1 hand aan de bumperkant en 1 hand aan de deurkant.
Als 4 de punt je stuurkogels op zowel stuurstang als spoorstan op speling controleren, en als 5e punt de speling op je pitman arm / stuurstang bevestiging (pitman arm is de arm vanaf je stuurhuis waar je stuurstang op zit) Als je toch bij je stuurhuis aan het kijken bent, controleer ook of de centrale moer goed vastzit waarmee de arm aan het stuurhuis zit. Zaken dieje controleert bij je stuurhuis moet je even met zijn 2e doen, waarbij er 1 kijkt terwijl de ander het stuur heen en weer draait.
Zweverig gedrag of veel moeten corrigeren zit voor 90% op zeker in 1 van boven genoemde zaken en is gezien de tijd die het kost om te controleren nou ook niet echt de moeite .
Bij een uitlijningsprobleem moet je auto, terwijl je rechtuit rijd en stuurt naar 1 kant trekken, bij een balanseringsprobleem zal er bij een bepaalde snelheid sprake zijnn van een trilling of vibratie in je stuur, maar geen van deze zal oorzaak zijn van zweverig gedrag
En dan tot slot misschien een hele domme suggestie, maar zitten je wielmoeren wel goed vast?
Wiel niet goed vast op de as heeft kanteleffect tot gevolg waardoor je ook moet corrigeren
Luke
Ik heb even mee zitten lezen en valt me op dat er nogal wat zaken de reveu passeren waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Stuurhuis speling? Ik betweifel het. Invloed van nieuwe banden? idem
Ik denk dat je gewoon even een simpel controle lijstje af moet werken wat je maximaal een uurtje werk kost.
Ten 1e zou ik eens beginnen om je stuurkolom te controleren
Kwestie van kap open en eerst de bovenste UV jont oon de bovenkant beetpakken en proberen de kolom over zijn eigen as te draaien, heen en weer. Doe hetzelfde met de onderste UV joint van de kolom dor die aan de stuurhuis zijde vast te pakken.
De volgende stap is om de bout te controleren die op de klem zit waarmee de kolom op het stuurhuis zit.
Deze bouten hebben de neiging los te lopen. Wil je er zeker van zijn (het is immers levensgevaarlijk als dit gebeurt, is het gewoon een kwestie van de bout vervangen voor een iets langere en er een borgmoer op te zetten.
Stap 3 is om de speling in je wiellagers te controleren. Kwestie van 1 voor 1 even een krik onder je voorwiel tot dat los is van de grond en voelen of er speling zit op het lager door wiel heen en weer te halen eerst met 1 hand boven en 1 hand onder, en vervolgens ook met 1 hand aan de bumperkant en 1 hand aan de deurkant.
Als 4 de punt je stuurkogels op zowel stuurstang als spoorstan op speling controleren, en als 5e punt de speling op je pitman arm / stuurstang bevestiging (pitman arm is de arm vanaf je stuurhuis waar je stuurstang op zit) Als je toch bij je stuurhuis aan het kijken bent, controleer ook of de centrale moer goed vastzit waarmee de arm aan het stuurhuis zit. Zaken dieje controleert bij je stuurhuis moet je even met zijn 2e doen, waarbij er 1 kijkt terwijl de ander het stuur heen en weer draait.
Zweverig gedrag of veel moeten corrigeren zit voor 90% op zeker in 1 van boven genoemde zaken en is gezien de tijd die het kost om te controleren nou ook niet echt de moeite .
Bij een uitlijningsprobleem moet je auto, terwijl je rechtuit rijd en stuurt naar 1 kant trekken, bij een balanseringsprobleem zal er bij een bepaalde snelheid sprake zijnn van een trilling of vibratie in je stuur, maar geen van deze zal oorzaak zijn van zweverig gedrag
En dan tot slot misschien een hele domme suggestie, maar zitten je wielmoeren wel goed vast?
Wiel niet goed vast op de as heeft kanteleffect tot gevolg waardoor je ook moet corrigeren
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
Luke, ik ben het grotendeels eens met je opmerkingen behalve dat:
1º Banden zich wel degelijk een beetje moeten zetten (maar dat duurt niet erg lang, en normaal merk je dat niet zo dus is er wellicht meer ...).
2º Een sporingsprobleem weldegelijk zweverigheid kan geven: met name teveel uitspoor zorgt voor een vaag "middengebied" ... je draait, er gebeurt niks totdat het "buitenste" wiel ook begint te sturen en dan gaat ie ineens. Teveel inspoor geeft een zenuwachtig stuur waarbij je nauwelijks rechtuit rijdt.
Groeten MarcS
1º Banden zich wel degelijk een beetje moeten zetten (maar dat duurt niet erg lang, en normaal merk je dat niet zo dus is er wellicht meer ...).
2º Een sporingsprobleem weldegelijk zweverigheid kan geven: met name teveel uitspoor zorgt voor een vaag "middengebied" ... je draait, er gebeurt niks totdat het "buitenste" wiel ook begint te sturen en dan gaat ie ineens. Teveel inspoor geeft een zenuwachtig stuur waarbij je nauwelijks rechtuit rijdt.
Groeten MarcS
Re:Wazig /speling stuurgedrag 110
En luke sprak:
"nou ben ik geen leraartype,"
Ik weet niet wat jij in je thee doet luke, anders dan misschien een beetje suiker en melk, maar ik zou deze zelfkennis toch eens herzien!.
Dank voor de zeer leesbare opsomming, ik hoop dit weekend er samen met een maat van aan toe te komen, en eea te verbeteren aan de 110.
Wielmoeren: zitten zo vast als het moet zijn, gebeurt bij de bandenboer, eerst luchtsleutel en daarna gechekt met momentsleutel, dus dat is dik in orde.
dank en groet, tim
"nou ben ik geen leraartype,"
Ik weet niet wat jij in je thee doet luke, anders dan misschien een beetje suiker en melk, maar ik zou deze zelfkennis toch eens herzien!.
Dank voor de zeer leesbare opsomming, ik hoop dit weekend er samen met een maat van aan toe te komen, en eea te verbeteren aan de 110.
Wielmoeren: zitten zo vast als het moet zijn, gebeurt bij de bandenboer, eerst luchtsleutel en daarna gechekt met momentsleutel, dus dat is dik in orde.
dank en groet, tim
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten