Hoe een krukas poelie te vervangen van een V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nijmedw

Hoe een krukas poelie te vervangen van een V8

Berichtdoor nijmedw » 03 Okt 2012, 08:01

Hallo,

Ben bezig met een powersteering in te bouwen in mijn Defender 110 V8.
Ik kom nu aan de fase om mijn krukas poelie te vervangen met een dubbele poelie. Ik krijg met geen mogelijkheid de bout los. De motor zit nog in de auto dus met een slagmoersleutel gaat het niet lukken. Met een dopsleutel krijg ik wel de gehele as in beweging, maar tegen de tijd dat ik de ratel terug wil laten tikken, komt ook de gehele as weer terug, ofwel het rateleffect is geheel weg.

Heeft er iemand een goede tip? Ik lees over de as vastzetten met een dopsleutel en dan vastzetten tegen het chasis, vervolgens starten en los is ie.....lijkt mij niet echt een goed plan. Een andere mogelijkheid lijkt mij een v-snaar opofferen. De snaar om de poelie hangen en iemand anders met een flinke staaf er doorheen laten steken en er met volg gewicht aan hangen zodat deze ook niet meer kan draaien. Geen idee of dit kan gaan werken.

Op dit moment lijkt mij de enige mogelijkheid de radiator verwijderen en dan met een slagmoersleutel de bout losdraaien, echter is dit een nogal omslachtig klusje waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Ik moet dan de lier, bumper, radiator, etc allemaal weghalen.

Heeft er iemand ervaring mee? Tips?

Bedankt,

Edward

Luke

Re:Hoe een krukas poelie te vervangen van een V8

Berichtdoor Luke » 03 Okt 2012, 08:24

Edward.

Ik weet niet hoe eea bij een v8 zit en of er ruimte voor is, maar bij een diesel is de startmethode idd een veel toegepaste metode. Zorg voor een zware dop met trekstan, e zet die geblokkerd tegen de chassisbalk en vervolgens starten met "tikkies"

Zo heb ik recentelijk de mijne gedaan

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

conny1

Berichtdoor conny1 » 03 Okt 2012, 14:07

Laatst een 200 tdi gedaan: 350 Nm is nogal wat, kan ik je vertellen. Ik weet niet of dat bij een V8 zo achterlijk vast zit, maar mijn truuk is de volgende:

Goed passende dop (eventueel even vastplakken op de moer met loctite), goede kwaliteit wringijzer, wringijzer zo positioneren dat hij naar 4 uur wijst en dan starten. De poelie draait zo een stuk naar de positie 8 uur en doet dat met een rotklap. Soms is je wringijzer niet helemaal fris meer, maar die moer is wel los :laugh:

Vastzetten heb ik met een luchttol van een vrachtwagenbedrijf gedaan, misschien moet je radiator er toch af.

kede

Berichtdoor kede » 03 Okt 2012, 15:35

Ik heb het laatst gedaan met een ander blok op de volgende manier:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/IC9saLZuGvJn9K3_S-DT5dMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

groet,

kede
http://picasaweb.google.com/115642620680005894064?gsessionid=LTYY0UEPFowiKQMig9s0TQ

nijmedw

Berichtdoor nijmedw » 03 Okt 2012, 16:00

Deze methode zie ik dus vaker terug, maar voor mijn gevoel gaat mijn hele startmotor naar de haaien of heb ik het fout?

Als deze bij het inschakelen zo geblokkeerd word, moet deze toch gewoon stuk gaan, of heb ik het mis?

Bedankt,

Edward

kede

Berichtdoor kede » 03 Okt 2012, 16:29

De startmotor heeft een klein tandwieltje en het vliegwiel heeft een heel grote diameter van tandwiel buitenom dus de kracht is al heel wat groter en nu ga je weer naar het middelpunt van het vliegwiel met je dop om alles los te krijgen dus de kracht is daar maal .....
Je moet wel zoals eerder aangegeven niet blijven starten maar met stootjes/momentjes werken.

groet,
kede
http://picasaweb.google.com/115642620680005894064?gsessionid=LTYY0UEPFowiKQMig9s0TQ

Terug naar “Techniek”