Hoi,
Laatst kwamen we in onze Ninety RHD over de A76 vanuit België weer Nederland inrijden en ter hoogte van Stein bij de wegwerkzaamheden moest ik van de rechter naar de linkerbaan. Er had al 5Km een "zuiderbuur" een meter of vijf tot tien achter mij op de linkerbaan gereden. Hij haalde niet in (doen sommige mensen heel graag blijkbaar). Ik moest naar links en kon niets meer zien/waarnemen in de linker spiegel, totdat Annemie gelukkig op tijd bemerkte dat die knurft net naast mij reed, maar wel in (een voor een RHD grote) dode hoek.
Ik heb nu zo een dode hoek spiegeltje op mijn linker spiegel geplakt, maar dat is maar niks op een Laro spiegel. Zondag kreeg ik een idee en was blij dat ik nog wat oude spiegels had liggen.
Ik heb van twee "spiegelhuizen" 3 cm van de bovenzijde afgezaagd en deze aan elkaar bevestigd met lijm en een plaatje. De spiegel heb ik ingekort (met een glassnijder) tot 6 cm hoogte, zodat deze net in de twee aan elkaar gemaakte stukken past. De rubber ring op maat gemaakt, er omheen gedaan en ik heb een mooie kleine dode-hoek spiegel.
Deze heb ik onder de linker spiegel met een stuk RVS M5 draadeind gemonteerd en is verstelbaar c.q. buigbaar.
Het ziet er allemaal wat origineler uit dan zo een plakspiegel die je toch wel een stuk van je spiegel afpikt.
Ik heb wat foto's gemaakt:
https://picasaweb.google.com/101253567782863215031/201210LandroverSpiegel?authkey=Gv1sRgCOW1zPmqz_TeHQ
Omdat hiermee oude onderdelen hergebruikt worden ga ik dus een héél klein beetje "Green", anders ging het spul de prullenbak in
Heb je nog spiegels liggen en je heb daarbij ook nog een RHD, is dit een mooie oplossing.
Ik moet nu dus eindelijk mijn gerestaureerde deuren gaan spuiten, voorzien van alle nieuwe rubbers/geleiders, scharnieren en afhangen (lijk wel een timmerman).
Groeten en sleutel ze,
Jos
Kijk eens wat je met oude spiegels kunt doen
- jos.daalmans
Kijk eens wat je met oude spiegels kunt doen
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
-
Landmarcs
Re: Kijk eens wat je met oude spiegels kunt doen
Dag Jos,
't Ziet er fraai uit. En ook slim om gewoon het al bestaande boutje te gebruiken als montagepunt (zoals vaker met echt slim: zo eenvoudig dat je er niet op komt).
Echter, het is ook handig voor HardTop LHD auto's, maar dan rechts (en zelfs ook links) en hoe je auto ook "handed" is het is erg prettig als je aan de "verkeerde" kant een grotere maat spiegel monteert (gewoon leverbaar bij de DAF-vrachtwagen-garage, en bij de beter gesorteerde Renault dealer: ze zitten nl op resp de DAF LDV en de oude Renault Master – naar verluid zijn de goedkopere van overzee niet degelijk genoeg).
O ja, als je zo'n grotere maat Britax-spiegel koopt heb je direct al eentje in de standaard-maat over voor de bovenstaande klus.
Groeten MarcS
PS Ik heb gewoon zo'n dom rond dode-hoekspiegeltje on de onderhoek van de spiegels geplakt, 't werkt ook maar dit is dus een betere/mooiere oplossing.
't Ziet er fraai uit. En ook slim om gewoon het al bestaande boutje te gebruiken als montagepunt (zoals vaker met echt slim: zo eenvoudig dat je er niet op komt).
Echter, het is ook handig voor HardTop LHD auto's, maar dan rechts (en zelfs ook links) en hoe je auto ook "handed" is het is erg prettig als je aan de "verkeerde" kant een grotere maat spiegel monteert (gewoon leverbaar bij de DAF-vrachtwagen-garage, en bij de beter gesorteerde Renault dealer: ze zitten nl op resp de DAF LDV en de oude Renault Master – naar verluid zijn de goedkopere van overzee niet degelijk genoeg).
O ja, als je zo'n grotere maat Britax-spiegel koopt heb je direct al eentje in de standaard-maat over voor de bovenstaande klus.
Groeten MarcS
PS Ik heb gewoon zo'n dom rond dode-hoekspiegeltje on de onderhoek van de spiegels geplakt, 't werkt ook maar dit is dus een betere/mooiere oplossing.