Mijn 110 3.5v8 benzine tikt als een diesel.
Nu heb ik al wat informatie gevonden en ben ik er achter dat de 3.5 v8 voorzien is van hydraulische klepstoters.
Ik denk dat deze tikken.
Wat ik niet zeker weet is of het een origineel defender blok is omdat mijn waterpomp ook afwijkt van normale defender 3.5 v8.
Of het wat uitmaakt weet ik niet maar het is in ieder geval een 3.5 rover blok met carburateurs.
sd1 of sd 5 of sd 6?
Hoe kan ik beoordelen of het misschien de klepstoters zijn die tikken.
Misschien dat deze geen olie krijgen doordat de olie toevoer gaatjes verstopt zijn of dat de oliepomp niet genoeg olie rondpompt?
Iemand tips hoe ik kan achterhalen wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen :huh:
Tikkende kleppen 3.5 v8
- JoostKenya
Re:Tikkende kleppen 3.5 v8
Als het een oud blok is kan het ook zijn dat de nokkenas niet helemaal fris meer is.
Het komt zelfs voor dat er een paar nokken volledig afgesleten zijn maar dat het blok toch nog loopt.
Als het tikken extreem is haal dan eerst de kleppendeksels er eens af en kijk of alle kleppen netjes uniform open gaan.
Voor meer info over slijtage in de Rover V8 zie:
http://www.v8engines.com/engine-4.htm#inside
De meeste onderdelen van de Rover V8 zijn uitwisselbaar. Dus het maakt niet zoveel uit welk blok je precies hebt.
Het komt zelfs voor dat er een paar nokken volledig afgesleten zijn maar dat het blok toch nog loopt.
Als het tikken extreem is haal dan eerst de kleppendeksels er eens af en kijk of alle kleppen netjes uniform open gaan.
Voor meer info over slijtage in de Rover V8 zie:
http://www.v8engines.com/engine-4.htm#inside
De meeste onderdelen van de Rover V8 zijn uitwisselbaar. Dus het maakt niet zoveel uit welk blok je precies hebt.
Bedankt voor de tip
De nokkenas denk (hoop) ik niet, hij heeft nog genoeg power. Ik zal inderdaad de kleppendeksels eraf moeten halen.
Als ik dan al een verschil zou zien, je kunt er niets aan afstellen?
Hoe weet ik of de stoters olie krijgen?
De nokkenas denk (hoop) ik niet, hij heeft nog genoeg power. Ik zal inderdaad de kleppendeksels eraf moeten halen.
Als ik dan al een verschil zou zien, je kunt er niets aan afstellen?
Hoe weet ik of de stoters olie krijgen?
- JoostKenya
Je kunt niets bijstellen.
Je stelt alleen de preload in als de klepstoters nieuw en de onderdelen niet origineel zijn.
Lees die link even goed door. Want het getik kan ook van de krukas en drijfstang lagers komen.
Je stelt alleen de preload in als de klepstoters nieuw en de onderdelen niet origineel zijn.
Lees die link even goed door. Want het getik kan ook van de krukas en drijfstang lagers komen.
Oke, ik zal mn technisch engels weer eens ophalen.
wordt vervolgd
wordt vervolgd
Tikken achterhalen is altijd lastig bij de V8.
Wellicht is je oliedruk te laag, of te dunne olie, lek in het uitlaatspruitstuk, kantelende zuiger, speling op tuimelaars, etcetera.
Het zou wel vreemd zijn als alle kleppen tikken, op basis van de frequentie (en inderdaad kleppendeksel lichten) zou je dichter bij de oorzaak moeten kunnen komen.
Groeten,
Franc.
Wellicht is je oliedruk te laag, of te dunne olie, lek in het uitlaatspruitstuk, kantelende zuiger, speling op tuimelaars, etcetera.
Het zou wel vreemd zijn als alle kleppen tikken, op basis van de frequentie (en inderdaad kleppendeksel lichten) zou je dichter bij de oorzaak moeten kunnen komen.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Als ik voor de auto sta tikt het onder de linker kleppendeksel de rechter niet.
Een tijdje geleden heb ik het blok geflusht met een reiniger en olie en olie filter gewisseld.
Daarbij nog een toevoeging in de olie gedaan maar tikt nog steeds.
Ik moet wel vermelden dat het olie lampje niet brandt wat voorheen wel brandde bij lage toeren. :huh:
Een tijdje geleden heb ik het blok geflusht met een reiniger en olie en olie filter gewisseld.
Daarbij nog een toevoeging in de olie gedaan maar tikt nog steeds.
Ik moet wel vermelden dat het olie lampje niet brandt wat voorheen wel brandde bij lage toeren. :huh:
- JoostKenya
Als ik dit zo lees vrees ik dat je blok aan revisie toe is.
Of het slim is om te flushen, daarover verschillen de meningen.
Heeft het blok altijd op benzine gelopen?
Schoef anders eerst een keer het inlaatspruitstuk van de motor af.
Onder de afdekplaat kan je dan zien hoe het met de nokkenas gesteld is.
Lage oliedruk kan ook betekenen dat de lagers versleten zijn wat ook weer tikken van de klepstoters tot gevolg kan hebben. Waarschinlijk is alles een beetje versleten.
Of het slim is om te flushen, daarover verschillen de meningen.
Heeft het blok altijd op benzine gelopen?
Schoef anders eerst een keer het inlaatspruitstuk van de motor af.
Onder de afdekplaat kan je dan zien hoe het met de nokkenas gesteld is.
Lage oliedruk kan ook betekenen dat de lagers versleten zijn wat ook weer tikken van de klepstoters tot gevolg kan hebben. Waarschinlijk is alles een beetje versleten.
Zou goed kunnen maar hij heeft nog genoeg power. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal maar als alles versleten zou zijn zou je denken dat ie futloos zou zijn?
- JoostKenya
Sebas schrijft:
Dat kan.
Want als 1 van de 8 cylinders matig mee doet heb je nog steeds behoorlijk wat power over.
Lage olie druk bij stationair is in iedergeval een slecht teken en geeft vermoedelijk aan dat er toch wel aardig wat slijtage is.
Zou goed kunnen maar hij heeft nog genoeg power. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal maar als alles versleten zou zijn zou je denken dat ie futloos zou zijn?
Dat kan.
Want als 1 van de 8 cylinders matig mee doet heb je nog steeds behoorlijk wat power over.
Lage olie druk bij stationair is in iedergeval een slecht teken en geeft vermoedelijk aan dat er toch wel aardig wat slijtage is.