Ok,
Maar als slijtage delen die op elkaar inslijten vervangen moeten worden waar houdt het dan op.
In dit geval bij de nokkenas en de tappets.............?
Tikkende kleppen 3.5 v8
- JoostKenya
Re:Tikkende kleppen 3.5 v8
Sebas schrijft:
In dit geval wel.
Na de tappets komen de stoterstangen. Als die uniforme lengte hebben en de tappets hebben voldoende preload is het OK. En of de tuimelassen wel of niet gaar zijn kan je nu al zien wanneer je even de kleppendeksels verwijdert.
Ik zou maar eens gaan sleutelen want het moet toch open.
Maar als slijtage delen die op elkaar inslijten vervangen moeten worden waar houdt het dan op.
In dit geval wel.
Na de tappets komen de stoterstangen. Als die uniforme lengte hebben en de tappets hebben voldoende preload is het OK. En of de tuimelassen wel of niet gaar zijn kan je nu al zien wanneer je even de kleppendeksels verwijdert.
JoostKenya schrijft:
Qui,Qui... :) ik had graag zoveel mogelijk info voordat ik hem open maak. Zodra hij open gaat wil ik hem ook gelijk volledig herstellen, in dit geval wellicht incl. nokkenas
Maar als ik het verhaal op v8engines mag geloven kan ik alles gaan vervangen. incl tuimelaars,as,etc inderdaad;
If the rocker shafts are worn, it is a sure sign that the surface of the softer aluminium rockers is contaminated with particles from existing engine wear. Replacing the shafts without the rockers is worse than doing nothing.
Why? Because new shafts will be eaten away by old rockers and create even more damaging metal particles to cause yet more engine damage.
Not the best thing to have after an expensive
and time-consuming engine rebuild.
If they are worn, replace them all.
Sebas schrijft:
In dit geval wel.
Qui,Qui... :) ik had graag zoveel mogelijk info voordat ik hem open maak. Zodra hij open gaat wil ik hem ook gelijk volledig herstellen, in dit geval wellicht incl. nokkenas
Maar als ik het verhaal op v8engines mag geloven kan ik alles gaan vervangen. incl tuimelaars,as,etc inderdaad;
If the rocker shafts are worn, it is a sure sign that the surface of the softer aluminium rockers is contaminated with particles from existing engine wear. Replacing the shafts without the rockers is worse than doing nothing.
Why? Because new shafts will be eaten away by old rockers and create even more damaging metal particles to cause yet more engine damage.
Not the best thing to have after an expensive
and time-consuming engine rebuild.
If they are worn, replace them all.
- JoostKenya
Sebas schrijft:
Nee, de tuimelas staat in mijn ogen los van de nokkenas en de lifters.
Maar als je dus constateert dat subsysteem "tuimelas met tuimelaars" versleten is wordt er aangeraden het geheel te vervangen. Dit is wel dezelfde redenatie als bij het subsysteem "nokkenas met lifters".
De staat van de tuimelas zal ook nog eens niet heel veel invloed hebben op de performance van het blok wanneer er tenminste voldoende preload van de lifters is.
Nee, de tuimelas staat in mijn ogen los van de nokkenas en de lifters.
Maar als je dus constateert dat subsysteem "tuimelas met tuimelaars" versleten is wordt er aangeraden het geheel te vervangen. Dit is wel dezelfde redenatie als bij het subsysteem "nokkenas met lifters".
De staat van de tuimelas zal ook nog eens niet heel veel invloed hebben op de performance van het blok wanneer er tenminste voldoende preload van de lifters is.
- JoostKenya
Sebas schrijft:
Het kan natuurlijk ook nog steeds zo zijn dat het allemaal meevalt en dat het probleem daadwerkelijk alleen een klepstoter is. Als de nokkenas nog goed blijkt te zijn kan je volstaan met 16 klepstoters.
Zelf had ik een blok dat 300.000 kilometer op gas had gedraaid en de nokkenas was bijna nog als nieuw.
En ik kocht een sloper die nog geen 200.000 kilometer op benzine had gelopen en alles was versleten. De koppen van dit tweede blok waren wel een stuk beter en de tuimelassen heb ik ook nog hergebruikt. Maar het blok, de krukas, de timing en de nokkenas heb ik weggegooid.
Het kan natuurlijk ook nog steeds zo zijn dat het allemaal meevalt en dat het probleem daadwerkelijk alleen een klepstoter is. Als de nokkenas nog goed blijkt te zijn kan je volstaan met 16 klepstoters.
Zelf had ik een blok dat 300.000 kilometer op gas had gedraaid en de nokkenas was bijna nog als nieuw.
En ik kocht een sloper die nog geen 200.000 kilometer op benzine had gelopen en alles was versleten. De koppen van dit tweede blok waren wel een stuk beter en de tuimelassen heb ik ook nog hergebruikt. Maar het blok, de krukas, de timing en de nokkenas heb ik weggegooid.
Mijn teller staat op dit moment op 132.000 miles. (210.000km)
Zou hij in principe bij normaal gebruik moeten kunnen hebben neem ik aan.
Maar goed ik ken de historie niet en weet ook niet of hij altijd de juiste olie en beurten heeft gehad.
ik denk na alle reacties op een rij gezet te hebben, ik het beste eerst eens moet gaan kijken of ik iets kan zien als de kleppendeksels eraf zijn en het inlaatspruitstuk....
Voordat ik besluit om een ander blok te monteren...,kan altijd nog.. :)
Zou hij in principe bij normaal gebruik moeten kunnen hebben neem ik aan.
Maar goed ik ken de historie niet en weet ook niet of hij altijd de juiste olie en beurten heeft gehad.
ik denk na alle reacties op een rij gezet te hebben, ik het beste eerst eens moet gaan kijken of ik iets kan zien als de kleppendeksels eraf zijn en het inlaatspruitstuk....
Voordat ik besluit om een ander blok te monteren...,kan altijd nog.. :)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
Roger B. schrijft:
HEAR HEAR ! ;)
dus een wtb mechanical engineer is per definitie ook vakman op autotechnisch gebied en weet alles over verbrandingsmotoren en diagnose daaraan?........ denk dat dat in de praktijk vies tegen valt....
bepalen of revisie nodig is doe je zoals gezegd aan de hand van uitkomst van compressie test, olieverbruik, en van buitenaf geconstateerde slijtage.
Bepalen hoe diepgaand de benodigde revisie is doe je pas als je motor geheel uit elkaar ligt, dan ga je alle onderdelen beoordelen en opmeten en bepaal je of vervangen/bewerken nodig is of dat schoonmaken volstaat..
vervolgens te bewerken delen bewerken(laten)
schoon te maken delen schoonmaken
te vervangen delen aanschaffen en de oude weggooien
en de boel weer in elkaar zetten.
een echte revisie kan in mijn optiek alleen als het blok uit de auto gaat en tot op de laatste schroef uit elkaar gaat.
HEAR HEAR ! ;)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
$$....? :P Maar idd de beste start denk ik
Ik overweeg toch een ander motorblok.
Omdat ik sowieso over wil gaan naar LPG kan dat nu goed in een keer.
Iemand tips waar ik op moet letten bij aanschaf hiervan?
Ik heb al begrepen dat als ik zelf de LPG aansluit hij naar de rdw moet anders volstaat de kundigheid van een LPG installateur.
Verdere v8 aandachtspunten? behalve temperatuur en rare geluiden....?
Omdat ik sowieso over wil gaan naar LPG kan dat nu goed in een keer.
Iemand tips waar ik op moet letten bij aanschaf hiervan?
Ik heb al begrepen dat als ik zelf de LPG aansluit hij naar de rdw moet anders volstaat de kundigheid van een LPG installateur.
Verdere v8 aandachtspunten? behalve temperatuur en rare geluiden....?