Tikkende kleppen 3.5 v8
Re:Tikkende kleppen 3.5 v8
Ja dat was het geval voordat ik geflusht had. Nu met nieuwe olie/ oliefilter is het lampje uit.
JoostKenya schrijft:
Hoe kan ik dat beoordelen of het blok aan revisie toe is?
Wat zijn de kosten ongeveer als je een rivisie laat uitvoeren?
Sebas schrijft:
Zou goed kunnen maar hij heeft nog genoeg power. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal maar als alles versleten zou zijn zou je denken dat ie futloos zou zijn?
Dat kan.
Want als 1 van de 8 cylinders matig mee doet heb je nog steeds behoorlijk wat power over.
Lage olie druk bij stationair is in iedergeval een slecht teken en geeft vermoedelijk aan dat er toch wel aardig wat slijtage is.
- JoostKenya
Sebas schrijft:
In de rechter kolom staat dat je mechanical engineer bent.
Dan moet dat toch geen probleem zijn ;)
Maar is de tik dusdanig dat je niet meer met de auto kunt rijden? Of is het een klein beetje tikken?
Van buiten af kan je maar een paar dingen doen. wat is de compressie (waarschijnlijk nog wel OK aangezien je zegt dat de moter genoeg vermogen levert) Hoe zien de bougies eruit? Verbruikt de auto veel olie? Draait de motor makkelijk veel toeren of is het dan een ratelend geheel?
Verder kan je beginnen met het inlaatspruitstuk van de motor te halen.
Vervolgens kan je met de informatie van de link die ik eerder stuurde beoordelen wat de staat van de motor is.
Revisie laten uitvoeren is erg duur.
Dan kan je afhankelijk van de staat van de auto wellicht beter een tweede hands blok van bijvoorbeeld een late Range Rover scoren. Hoewel dat ook altijd een gok is.
In de rechter kolom staat dat je mechanical engineer bent.
Dan moet dat toch geen probleem zijn ;)
Maar is de tik dusdanig dat je niet meer met de auto kunt rijden? Of is het een klein beetje tikken?
Van buiten af kan je maar een paar dingen doen. wat is de compressie (waarschijnlijk nog wel OK aangezien je zegt dat de moter genoeg vermogen levert) Hoe zien de bougies eruit? Verbruikt de auto veel olie? Draait de motor makkelijk veel toeren of is het dan een ratelend geheel?
Verder kan je beginnen met het inlaatspruitstuk van de motor te halen.
Vervolgens kan je met de informatie van de link die ik eerder stuurde beoordelen wat de staat van de motor is.
Revisie laten uitvoeren is erg duur.
Dan kan je afhankelijk van de staat van de auto wellicht beter een tweede hands blok van bijvoorbeeld een late Range Rover scoren. Hoewel dat ook altijd een gok is.
-
Roger B.
dus een wtb mechanical engineer is per definitie ook vakman op autotechnisch gebied en weet alles over verbrandingsmotoren en diagnose daaraan?........ denk dat dat in de praktijk vies tegen valt....
bepalen of revisie nodig is doe je zoals gezegd aan de hand van uitkomst van compressie test, olieverbruik, en van buitenaf geconstateerde slijtage.
Bepalen hoe diepgaand de benodigde revisie is doe je pas als je motor geheel uit elkaar ligt, dan ga je alle onderdelen beoordelen en opmeten en bepaal je of vervangen/bewerken nodig is of dat schoonmaken volstaat..
vervolgens te bewerken delen bewerken(laten)
schoon te maken delen schoonmaken
te vervangen delen aanschaffen en de oude weggooien
en de boel weer in elkaar zetten.
een echte revisie kan in mijn optiek alleen als het blok uit de auto gaat en tot op de laatste schroef uit elkaar gaat.
bepalen of revisie nodig is doe je zoals gezegd aan de hand van uitkomst van compressie test, olieverbruik, en van buitenaf geconstateerde slijtage.
Bepalen hoe diepgaand de benodigde revisie is doe je pas als je motor geheel uit elkaar ligt, dan ga je alle onderdelen beoordelen en opmeten en bepaal je of vervangen/bewerken nodig is of dat schoonmaken volstaat..
vervolgens te bewerken delen bewerken(laten)
schoon te maken delen schoonmaken
te vervangen delen aanschaffen en de oude weggooien
en de boel weer in elkaar zetten.
een echte revisie kan in mijn optiek alleen als het blok uit de auto gaat en tot op de laatste schroef uit elkaar gaat.
gone
:) mechnical engineer op dit moment in de industrie, dus piping, equipment etc. :)
Geen autotechniek........Ik heb zelf wel e.e.a. gedaan aan de 110, maar diagnose stellen aan dit soort blokken vergt toch iets meer kennis. (handig dit forum ;) )
Aan het vervangen van het blok was ik ook al aan het denken, maar dan weet je idd ook niet wat je koopt.
Daarnaast wil ik straks over gaan op LPG maar dan moet de boel eerst fatsoenlijk lopen.
(op marktplaats staat een RR blok met lpg aansluiting en de hele mikmak)Dus dat zou een optie zijn....
Wat de tik betreft; die hoor ik alleen bij stationair lopen maar dan overtreft het wel vind ik.
Verder loopt ie best aardig naar mijn idee.
Maar ik rij er gevoelsmatig liever zo weinig mogelijk mee totdat ik precies weet wat het is.
De bougies heb ik een tijdje geleden eruit gehad, die zagen er goed uit op twee na, die nog nieuw leken alsof ze zo uit de winkel kwamen. geen aantasting van verbranding of iets dergelijks.
Vervolgens is hij afgesteld en loopt ie weer op 8 pitjes.
Geen autotechniek........Ik heb zelf wel e.e.a. gedaan aan de 110, maar diagnose stellen aan dit soort blokken vergt toch iets meer kennis. (handig dit forum ;) )
Aan het vervangen van het blok was ik ook al aan het denken, maar dan weet je idd ook niet wat je koopt.
Daarnaast wil ik straks over gaan op LPG maar dan moet de boel eerst fatsoenlijk lopen.
(op marktplaats staat een RR blok met lpg aansluiting en de hele mikmak)Dus dat zou een optie zijn....
Wat de tik betreft; die hoor ik alleen bij stationair lopen maar dan overtreft het wel vind ik.
Verder loopt ie best aardig naar mijn idee.
Maar ik rij er gevoelsmatig liever zo weinig mogelijk mee totdat ik precies weet wat het is.
De bougies heb ik een tijdje geleden eruit gehad, die zagen er goed uit op twee na, die nog nieuw leken alsof ze zo uit de winkel kwamen. geen aantasting van verbranding of iets dergelijks.
Vervolgens is hij afgesteld en loopt ie weer op 8 pitjes.
- JoostKenya
weet je wel zeker dat die twee pitten uberhaupt meedoen? Doe eens een compressie test dan weet je dat.
Verder kan je bij een Rover V8 in een oogopslag zien of een blok wat is of niet. Schroef de plaat boven de nokkenas eraf. Is alles pikzwart en zie je slijtage op de nokkenassen. Dan is het blok waarschijnlijk aan revisie toe. Dat is vooral blij blokken die altijd alleen op benzine gelopen hebben. Op LPG blijven ze een stuk schoner.
Verder kan je bij een Rover V8 in een oogopslag zien of een blok wat is of niet. Schroef de plaat boven de nokkenas eraf. Is alles pikzwart en zie je slijtage op de nokkenassen. Dan is het blok waarschijnlijk aan revisie toe. Dat is vooral blij blokken die altijd alleen op benzine gelopen hebben. Op LPG blijven ze een stuk schoner.
-
Roger B.
alleen zal een verkoper die een compleet blok verkoopt (dus met inlaatgebeuren er opgeschroefd niet echt staan te springen dat jij de boel er af gaat slopen om onder de valleipakking te kijken..
bij demontage van een kleppendeksel krijg je ook al een beetje indruk van hoe veel black sludge er in het blok zal zitten
bij demontage van een kleppendeksel krijg je ook al een beetje indruk van hoe veel black sludge er in het blok zal zitten
gone
Haal ook de tuimelaaras even eraf en controleer de tuimelaars. Er zit een hardmetalen plaatje op dat soms los kan raken.
Groeten,
Franc.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
bedankt voor alle tips!
als ik de olie vulplug eraf haal zie ik inderdaad zwarte aanslag.
Morgen gaat ie op apk keuring, daarna zal ik eens verder gaan inspecteren.
Passen trouwens alle rover 3.5 v8 met carburateurs in een defender?
Ik zie ze geregeld van een range rover en met andere versnellingsbakken e.d. op marktplaats staan.
En links of rechts gestuurde zijn neem ik aan qua motorblok hetzelfde of zit er door de stuurinrichting ook nog verschil in waardoor het niet zou passen?
als ik de olie vulplug eraf haal zie ik inderdaad zwarte aanslag.
Morgen gaat ie op apk keuring, daarna zal ik eens verder gaan inspecteren.
Ik zie ze geregeld van een range rover en met andere versnellingsbakken e.d. op marktplaats staan.
En links of rechts gestuurde zijn neem ik aan qua motorblok hetzelfde of zit er door de stuurinrichting ook nog verschil in waardoor het niet zou passen?
- JoostKenya
Sebas schrijft:
Alle Rover V8ten passen in een Defender V8. Dus ook een willekeurige 4.6 met injectie of een blok uit een SD1.
Alle Rover V8ten passen in een Defender V8. Dus ook een willekeurige 4.6 met injectie of een blok uit een SD1.