Band/velg gedoe

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Band/velg gedoe

Berichtdoor tim » 28 Sep 2012, 12:34

Ik kan een mooi net setje witte wolf originele LR velgen kopen, maar het TUBED type.
daar zitten momenteel 205 banden op met uiteraard binnenband.

Nou wil ik de reeds gekochte (buiten)bandenset, 265 breed- dat gaat (net) goed op 6.5 J breedte- , die TUBBLESS, zijn daar op monteren.
Gaat dat?

MAW : kan ik de volgende combinatie maken: de witte tubed velg met mijn tubbless band erop , en daarin de 205 binnenband ?

Ik heb naar mijn huidige banden zitten kijken,maar ik weet alleen dat mijn huidige aan vervanging toezijnde band TUBBLESS is.
Ik weet niet of mijn huidige zwarte wolf velg ook TUBBLESS is.Ik vermoed van wel vanwege de band die erom ligt.

Ik heb een reserve wolf velg liggen, die is tubed, en dat staat er ook in (aangezichtzijde)gestanst.
Echter, bij de zwarte set onder mijn 110 staat dat niet vermeld(aangezichtzijde).
Mag ik daar uit concluderen dat die set dan dus TUBBLESS is?

Zijn jullie er nog? :silly:

Edit: zojuist even met Ron B gebeld, die zei dat het in de praktijk altijd goed gaat, mits je met wat extra bandenspanning gaat rijden, pakweg 2.8 bar.
Dit ter verkoming van het mogelijke schuureffect tav de ribbels binnenzijde buitenband en de inwerking ervan op de binnenband.

Maar mogelijk dat jullie toch andere , lees negatieve , ervaringen hebben opgedaan laat ik het topic even staan.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

marcenvon

Re:Band/velg gedoe

Berichtdoor marcenvon » 28 Sep 2012, 12:53

Die tubeless banden kun je wel monteren, maar dan wel met een binnenband. Soms is het mogelijk om ze tubeless te monteren, dat hangt af van de velgrand. Daar moet je de bandenboer dan naar laten kijken, die kan het zo uitproberen voor je.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

tim

Berichtdoor tim » 28 Sep 2012, 12:55

Hee marc, zie de zojuist geposte toevoeging.
anaway dank.
gr tim
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Re: Band/velg gedoe

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2012, 13:30

ik zou alleen wel binnenbanden nemen die bij de bandenmaat horen die je gebruikt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2012, 13:36

Dag Tim,

Het met binnenband monteren van Tubeless banden wordt gewoonlijk afgeraden. Het probleem is (of beter gezegd kan zijn) dat de Tubeless buitenband een (te) ruwe binnenzijde heeft.
Extra hard opblazen van de binnenband helpt dan tegen eventueel schuren want de buitenband beweegt/werkt dan dus gewoon minder.

Een 205 binnenband in een 265 buitenband zou ik niet maar zo doen. Kijk even goed wat er op de binnenband staat. Een relatief kleine binnenband pas "altijd" - want met wat lucht "groeit" ie - maar om lek-rijden en vooral om versneld lek-raken en leeglopen zoveel mogelijk te beperken moet je de grootst mogelijke (maar natuurlijk wel passende) binnenband kiezen.
IDit geldt ook bij fietsbanden - bij vakantiefietsen is dat zelfs een noodzaak om klapbanden te voorkomen - ohh daar gaat ie weer, weer een zijspoor/stokpaardje)

En het al dan niet Tubeless zijn van velgen kan je zien in het velgbed: er zit dan een hobbel in het velgbed en die hobbel houdt de band vast. Bij de betere velg zit er zo'n hobbel zowel aan de binnen als buitentenzijde - voor luxe auto's volstaat eventueel ook één hobbel om tesamen met de bandenspanning de band op z'n plek te houden.
Die hobbel in het velgbed zie je terug als een gootje als je de velg van de buitenzijde bekijkt (een gootje dat dus het "negatief" is van de hobbel in het velgbed).

En tenslotte: Je kan met wat geluk zelfs tubeless banden Tubeless monteren op een Tubed velg. Als de velg schoon is en de band een nette passing heeft dan blijft ie best zitten (maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ie niet blijft zitten) -- ik heb gezien hoe goed de Michelin XPC op een tubed velg vast zat (deze Michelins zijn Tubeless die ook Tubed gemonteerd mogen worden).

Groeten MarcS

Niet echt duidelijk, maar de glanzende streep boven de ingeslagen kenmerken is het "gootje"

conny1

Berichtdoor conny1 » 28 Sep 2012, 13:37

Dat heb ik een keer gedaan met BFG MT's; gaf me uiteindelijk 5 lekke banden in 3 weken. Puur allemaal doordat schurende effect van de binnenband in die ribbeltjes van de buitenband.

Gek autootje hoor, zo'n defender met opeens ene lekke achterband bij 110 km p/uur B)

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 28 Sep 2012, 15:29

Ik zou het niet doen om de volgende redenen.
- 205R16 binnenbanden zijn te klein voor 265/75
- 265/75 is te breed voor 6,5'' velg, je moet volgens het boekje minimaal 7'' velgen hebben
- Jouw banden zijn waarschijnlijk te ruw aan de binnenkant met slijtplekken als gevolg
Het is dus om 3 redenen fout en dat is vragen om ellende.

Ik zou het al helemaal niet doen als de nieuwe banden BFgoodrichs zijn.

De tip van 2.8 bar heeft ongetwijfeld effect. Maar een dergelijke bandenspanning is ook nog eens veel te hoog en rijdt waardeloos.

Het is beter om op zoek te gaan naar een setje velgen.

tim

Berichtdoor tim » 28 Sep 2012, 18:38

Dank voor de imput, ik kom er op terug, moet nu snel naar ray en nijmegen.
groet tim.
110 HT 200 Tdi 1989.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 28 Sep 2012, 22:09

Wolf velgen zijn er ook gewoon tubeless. Ik zie geen enkele reden om die niet gewoon te kiezen. Als je goed zoekt kun je die ook prima vinden gebruikt, ook zonder 205R16 kruiwagenwieltjes.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2012, 22:21

Dixo schrijft:
Wolf velgen zijn er ook gewoon tubeless. Ik zie geen enkele reden om die niet gewoon te kiezen. Als je goed zoekt kun je die ook prima vinden gebruikt, ook zonder 205R16 kruiwagenwieltjes.

In ieder geval is de tegenwoordig steeds beroerder keuze* in "Tubed" banden een goede reden om serieus naar Tubeless velgen om te zien.
Zelfs al zouden de Tubeless velgen je meer kosten, waarschijnlijk maakt de grotere keuzevrijheid het verschil snel goed.

* Zo zijn echte winterbanden, maar ook sneeuwvlokjes-banden, volgens mij gewoonweg niet meer te vinden in "Tubed".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”