Band/velg gedoe

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:Band/velg gedoe

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2012, 11:57

JoostKenya schrijft:
Je kunt aan het ventiel zo zien of je binnenbanden of tubeless rijdt!

De slechtste optie is om op binnenbanden te gebruiken.
Dan kan je nog beter tubeless op tubed velgen rijden.
Door het commentaar van Luke blijkt dat ze luchtdicht zijn en dat het werkt. Dat wist ik niet.
goed om te weten.

Als je nieuwe velgen gaat kopen, koop dat in iedergeval 7" brede velgen. Want een 265/75 moet nou eenmaal op 7". Je krijgt ze gerust wel op 6.5" maar dat is over de grens.

De tyre bible:
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
vindt zelfs dat je minimaal 7.5" moet hebben.
Maar doet Landrover zelf ook niet.

Goed, na een stevig ontbijt kan die "tyre-bible" er nog wel bij.

Erg interessant leesvoer. En "de regel van 70" die ze daar hanteren wordt gevolgd door "idealy", dus "de regel van 65" is nog niet van tafel.
Vooral als je even verder leest ....
1º Je kan opmaken dat hoe platter de band hoe hoger de breedte-factor wordt (ze hanteren een sprong van 70 naar 85 bij 50% banden).
2º Ze ook aangeven dat smallere velgen minder zijdelingse stijfheid geven en meer inverings-vrijheid. Bij een 4x4 wil je graag dat de band wat extra "ruimte" krijgt wat betreft het inveren.
Dus, zolang je niet naar al te platte banden kijkt – laten we zeggen de in 85, 80 & 75 range – kan je de regel van 65 goed aanhouden als ondergrens. (Iets lager zal ook wel goed gaan maar dan lever je in op zijdelingse stijfheid en daar zou nu juist de winst zitten bij het kiezen voor een bredere band.)
Je ziet overigens ook wel 235/85x16 op 5.5" velgen gemonteerd, volgens het boekje moet dat minimaal 6 inch zijn, het gaat dus wel maar dus tegen een prijs.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 12:19

en dan weer de toepassing.... voor terreingebruik stel je andere eisen aan je wiel dan bij (snel)weggebruik...

ben je een sportief gebruiker van het asfalt dan zou ik tubed velgen gebruiken als tubeless zeer afraden en ook te sterk afwijken van velgbreedten smaller dan voorgeschreven (breder wordt wel vaak gedaan bij het petjes volk, geen idee of dat alleen optisch is (wansmaak is ook smaak) of dat het kwa wegligging toch voordelen heeft)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2012, 13:29

Nou weet ik ook wel dat Wolf de naam heeft en dat je die per sé wilt hebben omdat ze zo lekker roesten, maar toch wil ik je adviseren om bij Paddock gewoon een paar Black Modulars in de goeie maat te bestellen. Voor 32,50 in ponden heb je een nieuwe velg die tubeless is, de juiste breedte voor de band die je wilt (ik heb 8j) en zeker zo sterk is als een Wolf.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 30 Sep 2012, 13:50

Afijn, de afdeling budzooi dus..
kom net terug van oudenbosch, en de set bleek toch niet datgene te zijn wat ik me er bij had voorgesteld.
er werd geadverteerd met "in nieuwstaat",daar vervolgens bij telefonisch onderhoud expleciet nog naar gevraagd wat werd bevestigd, en bij aankomst een ietwat andere staat mijn inziens..

bij thuiskomst uit frusto acuut 2 zakjes belegen kaasblokjes naar binnengewerkt die ik van een stoere kozijnenbouwer uit het nijmeegse vrijdagnacht had meegekregen in het kader van "help floristim de winter door.."

dus: niet gedaan.
toch nog een vraag:
hij claimde dat het originele LR velgen waren. lees eerste montage (waarschijnlijk zoal;s bij een def 130)
maar wat ik vreemd vondt was dat alleen de voorzijde wit van kleur was, lees de achterzijde niet, die was gewoon het standaard zwart.
Nou zegt mijn logica dat als je (als fabriek/fabrikant)een velg in een kleur spuit, je dan de HELE velg doet.

Maw: heeft hij mogelijk zelf een spuit(bus) ter hand genomen, of is dit origineel wolf/landrover; de voorzijde wit en de achter/binnenzijde gewoon zwart?

@ edward:

ik zal je tip wederom eens bekijken, hoewel ik zo'n modulair niet echt fraai vindt.
daarnaast heb ik ook wel berichten voorbij zien komen dat de nodige mensen claimen dat de "rond"maatvoering vaak bud is bij die dingen.

@ roger

dank dat jij mij dus onder het zogenaamde petjesvolk schaart!
nou had ik zo leuk met jou gesproken, afgelopen vrijdag!
en zie hier, toch weer slaan, lekker laf achteraf.
nou ,je kan me wat, mocht ik ooit nog eens op faceboek belanden oid, ik voeg jou dus echt niet toe , kun je vergeten dus.

maar vindt het best, morgenochtend koop ik een galzenwasladder en frietkraam en begin een nieuwe duocarriere.. ;)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2012, 13:55

tim schrijft:

ik zal je tip wederom eens bekijken, hoewel ik zo'n modulair niet echt fraai vindt.
daarnaast heb ik ook wel berichten voorbij zien komen dat de nodige mensen claimen dat de "rond"maatvoering vaak bud is bij die dingen.

Dat heb ik getest bij de 130 door de velg op het balanceer apparaat te hengen zonder velg, afwijking van gemiddeld 7 gram. Dat is ruimschoots minder dan de originele 6,5j velgen.

Rond zijn ze ook volgens de draaibank, want bij de minst ronde zit er een dikke millimeter in.

Claimen is leuk, bewijzen is beter. Al krijg ik nu natuurlijk weer te horen dat ik toevallig het enige goede setje gescoord heb bij Paddock. :blink:
Edward van Vugt

tim

Berichtdoor tim » 30 Sep 2012, 14:11

Volgens mij heb jij de black modulair?, correct?

hoe zit het met de lakkwaliteit, met name op de wat langere termijn?
blijven ze een beetje mooi, of is het nogal beroerd gesteld daarmee?

enig idee toevallig wat het feitelijke verschil is tussen de "silver "en silver grey" qwa kleurindruk?
ik weet, een lastige maar toch.
maar de silver grey gaat alleen in 7 inch, en kan dan beter gelijk de 8 inch nemen vanwege mijn 265 band.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 14:16

Floris...hoezo?? Rij jij dan met velgen waar 285 op hoort met daarop 225 banden?? zodat de velg breder is dan het loopvlak (en dan ook nog onder een golf gti of ander slap manta-aftreksel met hoog fast2furious -gehalte???) zoja, dan heb ik jou verkeerd ingeschat en val je al snel in het hokje petjesvolk ;) en vraag ik me af of ik wel op jouw feestschriftpagina wil hahahahaha
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 14:21

Edward schrijft:

Dat heb ik getest bij de 130 door de velg op het balanceer apparaat te hengen zonder velg, afwijking van gemiddeld 7 gram.

wat heeft het voor nut om een balanceerapparaat leeg te laten draaien om een afwijking in de velg te checken...en zeven gram voor een leef balanceerapparaat is forse schreeuw om calibratie/reparatie :blink: :lol: :laugh: :P ;)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2012, 14:21

tim schrijft:
Volgens mij heb jij de black modulair?, correct?

hoe zit het met de lakkwaliteit, met name op de wat langere termijn?
blijven ze een beetje mooi, of is het nogal beroerd gesteld daarmee?

enig idee toevallig wat het feitelijke verschil is tussen de "silver "en silver grey" qwa kleurindruk?
ik weet, een lastige maar toch.
maar de silver grey gaat alleen in 7 inch, en kan dan beter gelijk de 8 inch nemen vanwege mijn 265 band.

De 130 staat op 8j BlackModulars met 285 muds. Die banden liggen er nu een paar jaar onder en de velgen zien er nog als nieuw uit. Geen roest, geen dikke beschadigingen of deuken. En ze worden echt wel gebruikt. :P :P

Zilveren velgen zijn voor petjes volk, daar kijk ik nie naar nie. ;)
Edward van Vugt

tim

Berichtdoor tim » 30 Sep 2012, 14:28

Roger B. schrijft:
Floris...hoezo?? Rij jij dan met velgen waar 285 op hoort met daarop 225 banden??

Hoo Hoo, das MarcS z'n afdeling! ;)

afijn, mede na edwards ervaring van de lakkwaliteit ga ik effe goed nadenken of een 8J black modulair een optie is.
Dan toch maar bij zwart blijven iig.

Nogmaals dank voor alle imput.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”