Hallo Tim
Ik rijd hier met de volgende velg:
(ingestanst LR Nummer) ANR5593 - 6,5J X 16 - TUBED type Wolf, met de volgende band: BF Goodrich 265x75x16 ZONDER BINNENBAND
Inmiddels al dik 15000 km zonder enig probleem of lekke banden, veelal vol beladen zowel on als off road
Vele van mijn collegas hebben dezelfde combi en ook zij geen problemen
Ik rijd on road met bandenspanning 30 Psi = 2.0 Bar (meestal) tot 35 Psi = 2,4 Bar
(Hiervoor had ik Pirelli AT Scorpions met zelfde maat en ook ZONDER binnenband en hiermee heb ik 65000 km zonder lekke banden (althans niet tgv de combi) gereden
gr
Luke
NB Mijn navraag bij de verschillende bandenboeren zowel toen ik de Pirelli's kocht als vrij recentelijk de BF leerde dat eea zonder problemen kon en mocht.
Band/velg gedoe
Re:Band/velg gedoe
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Band/velg gedoe
Luke schrijft:
Kijk, Kijk, al weer een "hard" bewijs dat het erg lang goed kan gaan.
Ik noemde deze optie al (ik heb een dergelijke montage wel meer gezien ook):
Landmarcs schrijft:
Alleen ... wat ga je beleven als de Tubeless-montage niet op zijn plek blijft? Niet alleen is dan je band in een klap leeg maar hij spoort dan ook voor geen meter, dwz op een Tubeless-velg blijft de band nog een beetje op z'n plek.
Zelf heb ik geen ervaring met snel leeglopende banden maar ik ken het ervaringsverhaal van een Tubed XZL waar een stuk beton-ijzer de zijwand lek-rukte ... de chauffeur was erg bij dat hij rustig reed ('t was bij wegwerken). Ik heb de band gezien en hij lag ondanks de beperkte meters leeg rijden al half los op de velg.
Groeten MarcS
PS Misschien is het extra aan te raden bij een Tubeless montage op Tubed velgen 1º goed passende banden te kiezen (dus niet te breed of te smal) en 2º de banden ook te laten verlijmen.
Hallo Tim
Ik rijd hier met de volgende velg:
(ingestanst LR Nummer) ANR5593 - 6,5J X 16 - TUBED type Wolf, met de volgende band: BF Goodrich 265x75x16 ZONDER BINNENBAND
Inmiddels al dik 15000 km zonder enig probleem of lekke banden, veelal vol beladen zowel on als off road
Vele van mijn collegas hebben dezelfde combi en ook zij geen problemen
Ik rijd on road met bandenspanning 30 Psi = 2.0 Bar (meestal) tot 35 Psi = 2,4 Bar
(Hiervoor had ik Pirelli AT Scorpions met zelfde maat en ook ZONDER binnenband en hiermee heb ik 65000 km zonder lekke banden (althans niet tgv de combi) gereden
gr Luke
NB Mijn navraag bij de verschillende bandenboeren zowel toen ik de Pirelli's kocht als vrij recentelijk de BF leerde dat eea zonder problemen kon en mocht.
Kijk, Kijk, al weer een "hard" bewijs dat het erg lang goed kan gaan.
Ik noemde deze optie al (ik heb een dergelijke montage wel meer gezien ook):
Landmarcs schrijft:
......
En tenslotte: Je kan met wat geluk zelfs tubeless banden Tubeless monteren op een Tubed velg. Als de velg schoon is en de band een nette passing heeft dan blijft ie best zitten (maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ie niet blijft zitten) -- ik heb gezien hoe goed de Michelin XPC op een tubed velg vast zat (deze Michelins zijn Tubeless die ook Tubed gemonteerd mogen worden).
......
Alleen ... wat ga je beleven als de Tubeless-montage niet op zijn plek blijft? Niet alleen is dan je band in een klap leeg maar hij spoort dan ook voor geen meter, dwz op een Tubeless-velg blijft de band nog een beetje op z'n plek.
Zelf heb ik geen ervaring met snel leeglopende banden maar ik ken het ervaringsverhaal van een Tubed XZL waar een stuk beton-ijzer de zijwand lek-rukte ... de chauffeur was erg bij dat hij rustig reed ('t was bij wegwerken). Ik heb de band gezien en hij lag ondanks de beperkte meters leeg rijden al half los op de velg.
Groeten MarcS
PS Misschien is het extra aan te raden bij een Tubeless montage op Tubed velgen 1º goed passende banden te kiezen (dus niet te breed of te smal) en 2º de banden ook te laten verlijmen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Band/velg gedoe
het ventielgat bij een tubed is toch ook andere maat dan bij tubeless? hoe doen ze dat dan?
Landmarcs schrijft:
en wat zou dan het verschil zijn tussen echte winterbanden en sneeuwvlokjes banden??
meer aanduiding dan de sneeuwvlok/alpine aanduiding is er niet voor winterbanden (ja, M&S, maar dat is een "lagere" waardering)
Landmarcs schrijft:
* Zo zijn echte winterbanden, maar ook sneeuwvlokjes-banden, volgens mij gewoonweg niet meer te vinden in "Tubed".
Groeten MarcS
en wat zou dan het verschil zijn tussen echte winterbanden en sneeuwvlokjes banden??
meer aanduiding dan de sneeuwvlok/alpine aanduiding is er niet voor winterbanden (ja, M&S, maar dat is een "lagere" waardering)
gone
Re:Band/velg gedoe
Jongens, dank voor de imput.
weer zitten kijken:
momenteel het volgende onder mijn auto: tubed 6.5 j wolf velg met een tubbless buitenband erop.
óf er binnenbanden in zitten weet ik niet, wel dat ik inmiddels pakweg 60000 km er probleemloos mee heb gereden.
ik koop gewoon die mooie nette witte wolf set, ws dus tubed type en zet daar de gereed staande tubbless buitenbanden op.
indien mijn huidige set binnenbanden heeft, zet ik die over.
anders eventueel nieuwe 265 binnenbanden erin, of geheel weglaten, dit even in samenespraak met de bandenboer.
dank en groet tim
weer zitten kijken:
momenteel het volgende onder mijn auto: tubed 6.5 j wolf velg met een tubbless buitenband erop.
óf er binnenbanden in zitten weet ik niet, wel dat ik inmiddels pakweg 60000 km er probleemloos mee heb gereden.
ik koop gewoon die mooie nette witte wolf set, ws dus tubed type en zet daar de gereed staande tubbless buitenbanden op.
indien mijn huidige set binnenbanden heeft, zet ik die over.
anders eventueel nieuwe 265 binnenbanden erin, of geheel weglaten, dit even in samenespraak met de bandenboer.
dank en groet tim
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Band/velg gedoe
Je kunt aan het ventiel zo zien of je binnenbanden of tubeless rijdt!
De slechtste optie is om op binnenbanden te gebruiken.
Dan kan je nog beter tubeless op tubed velgen rijden.
Door het commentaar van Luke blijkt dat ze luchtdicht zijn en dat het werkt. Dat wist ik niet.
goed om te weten.
Als je nieuwe velgen gaat kopen, koop dat in iedergeval 7'' brede velgen. Want een 265/75 moet nou eenmaal op 7''. Je krijgt ze gerust wel op 6.5'' maar dat is over de grens.
De tyre bible:
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
vindt zelfs dat je minimaal 7.5'' moet hebben.
Maar doet Landrover zelf ook niet.
De slechtste optie is om op binnenbanden te gebruiken.
Dan kan je nog beter tubeless op tubed velgen rijden.
Door het commentaar van Luke blijkt dat ze luchtdicht zijn en dat het werkt. Dat wist ik niet.
goed om te weten.
Als je nieuwe velgen gaat kopen, koop dat in iedergeval 7'' brede velgen. Want een 265/75 moet nou eenmaal op 7''. Je krijgt ze gerust wel op 6.5'' maar dat is over de grens.
De tyre bible:
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
vindt zelfs dat je minimaal 7.5'' moet hebben.
Maar doet Landrover zelf ook niet.
Re:Band/velg gedoe
tim schrijft:
Toch snap ik het niet. Je gaat nu nieuwe velgen kopen, type Wolf. Die zijn er zowel in tube-type als in tubeless variant. Je wil er tubeless buitenbanden omheen leggen.
Waarom zou je dan bij de aanschaf van de andere velgen voor een tube-type variant van de velg kiezen terwijl uiterlijk precies dezelfde velg ook in tubeless te verkrijgen is?
ik koop gewoon die mooie nette witte wolf set, ws dus tubed type en zet daar de gereed staande tubbless buitenbanden op.
indien mijn huidige set binnenbanden heeft, zet ik die over.
Toch snap ik het niet. Je gaat nu nieuwe velgen kopen, type Wolf. Die zijn er zowel in tube-type als in tubeless variant. Je wil er tubeless buitenbanden omheen leggen.
Waarom zou je dan bij de aanschaf van de andere velgen voor een tube-type variant van de velg kiezen terwijl uiterlijk precies dezelfde velg ook in tubeless te verkrijgen is?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Band/velg gedoe
Dixo schrijft:
Dixo, 't is eenvoudig: Tim wil niet te dure nette tweede handse wielen kopen.
MarcS
tim schrijft:
ik koop gewoon die mooie nette witte wolf set, ws dus tubed type en zet daar de gereed staande tubbless buitenbanden op.
indien mijn huidige set binnenbanden heeft, zet ik die over.
Toch snap ik het niet. Je gaat nu nieuwe velgen kopen, type Wolf. Die zijn er zowel in tube-type als in tubeless variant. Je wil er tubeless buitenbanden omheen leggen.
Waarom zou je dan bij de aanschaf van de andere velgen voor een tube-type variant van de velg kiezen terwijl uiterlijk precies dezelfde velg ook in tubeless te verkrijgen is?
Dixo, 't is eenvoudig: Tim wil niet te dure nette tweede handse wielen kopen.
MarcS
Re:Band/velg gedoe
Landmarcs schrijft:
Maar ook tubeless Wolf velgen kun je prima gebruikt vinden..
Dixo, 't is eenvoudig: Tim wil niet te dure nette tweede handse wielen kopen.
Maar ook tubeless Wolf velgen kun je prima gebruikt vinden..
Re:Band/velg gedoe
Hallo ,
Nog even paar dingetjes ter aanvulling
Om te beginnen zijn of waren noch mijn huidige banden (BF) noch mijn vorige banden (Pirelli's)verlijmd en zittten dus gewoon op de velg.
Wel heb ik elke keer bij vervangen van de banden goed gekeken naar de staat van de velgen met name het deel waar de band over ligt, dus dat deel wat onzichtbaar is als de band erop ligt, en vooral ook de inlegrand waar de band in de velg drukt.
Als je veel offroad werk doet, en daar je bandenspanning op aanpast en dus met zachte (re) banden door zand, water of modder rijd, is er een reeele kans dat er bagger in de velgrand terrecht komt of zelfs onder de band.
Dit kan 2 dingen tot gevolg hebben
Ten eerste kan de zooi in de velgrand tot gevolg hebben dat de band niet meer luchtdicht afdicht op de velgrand.
En ten tweeede kan er op lange termijn roestvorming optreden. Als dit je velgrand aantast heb je ook het probleem dat de band niet luchtdicht meer afdicht alleen het probleem om dit op te lossen is veel groter
Daarom heb ik bij de eerste bandenwissel (toen de pirelli's erop gingen) de velgen in zijn geheel laten stralen en spuiten.
Bij de tweede banden wissel, 65000 km later was dit niet nodig en was de velg daar waar de band op ligt nog als nieuw. Het stralen en spuiten was dus preventief en bewees dat het nuttig was geweest toen ik de velgen inspecteerde voordat de BF erop ging
Dan wat betreft het risico van lekke banden
Nu dus inmiddels kleine 80.000 km gereden met tubeless banden op tubed velgen.
In totaal 4 lekke banden gehad
1e was doordat ik met te zachte banden (ik kwam net uit het zand) te hard over een drempel ging , met als gevolg dat door de klap de band uit de velg werd gedrukt
2e was doordat er zandkorrels in ventiel waren gekomen zodat het niet meer afsloot... te verwaarlozen dus
3e was doordat ik bij offroad rijden in diepe modder zijwaarts weg ben gegleden, ook hier werd de wang van de band uit de velgrand gedrukt en kwam er een partij modder de velg in
Dit was eigenlijk het meest serieuze probleem omdat ik hiervoor de hele band heb moeten demonteren om band en velg grondig schoon te maken
4e was een spijker in loopvlak dus eigenlijk ook niets te maken met tubed of non tubed verhaal
Het enige wat ik bij de banden montage als voorzorg doe is met een grote kwast lekker dik zuurvrije vaseline in de velgrand smeren, maar dat is dan ook echt alles
Bovendien doen de bandenboeren dit meen ik ook zo
tot slot
Joost schrijft over de max breedte van de velg: ten minste 7 inch en vermoedelijk zal dat volgens de boeken ook geheel juist zijn.
In de Praktijk gaat het nog met 6,5 inch) zoals dat hier op veel voertuigen het geval is
Maar persoonlijk zou ik ook niet het lef hebben om smaller te gaan wbt velg, of breder wat betreft band, hoewel ik ook dat hier wel gezien heb met bv hele brede en grotere bf muds op wolf velgen (en voor zover ik weet zijn alle wolf velgen hier van het type tubed)
Luke
Nog even paar dingetjes ter aanvulling
Om te beginnen zijn of waren noch mijn huidige banden (BF) noch mijn vorige banden (Pirelli's)verlijmd en zittten dus gewoon op de velg.
Wel heb ik elke keer bij vervangen van de banden goed gekeken naar de staat van de velgen met name het deel waar de band over ligt, dus dat deel wat onzichtbaar is als de band erop ligt, en vooral ook de inlegrand waar de band in de velg drukt.
Als je veel offroad werk doet, en daar je bandenspanning op aanpast en dus met zachte (re) banden door zand, water of modder rijd, is er een reeele kans dat er bagger in de velgrand terrecht komt of zelfs onder de band.
Dit kan 2 dingen tot gevolg hebben
Ten eerste kan de zooi in de velgrand tot gevolg hebben dat de band niet meer luchtdicht afdicht op de velgrand.
En ten tweeede kan er op lange termijn roestvorming optreden. Als dit je velgrand aantast heb je ook het probleem dat de band niet luchtdicht meer afdicht alleen het probleem om dit op te lossen is veel groter
Daarom heb ik bij de eerste bandenwissel (toen de pirelli's erop gingen) de velgen in zijn geheel laten stralen en spuiten.
Bij de tweede banden wissel, 65000 km later was dit niet nodig en was de velg daar waar de band op ligt nog als nieuw. Het stralen en spuiten was dus preventief en bewees dat het nuttig was geweest toen ik de velgen inspecteerde voordat de BF erop ging
Dan wat betreft het risico van lekke banden
Nu dus inmiddels kleine 80.000 km gereden met tubeless banden op tubed velgen.
In totaal 4 lekke banden gehad
1e was doordat ik met te zachte banden (ik kwam net uit het zand) te hard over een drempel ging , met als gevolg dat door de klap de band uit de velg werd gedrukt
2e was doordat er zandkorrels in ventiel waren gekomen zodat het niet meer afsloot... te verwaarlozen dus
3e was doordat ik bij offroad rijden in diepe modder zijwaarts weg ben gegleden, ook hier werd de wang van de band uit de velgrand gedrukt en kwam er een partij modder de velg in
Dit was eigenlijk het meest serieuze probleem omdat ik hiervoor de hele band heb moeten demonteren om band en velg grondig schoon te maken
4e was een spijker in loopvlak dus eigenlijk ook niets te maken met tubed of non tubed verhaal
Het enige wat ik bij de banden montage als voorzorg doe is met een grote kwast lekker dik zuurvrije vaseline in de velgrand smeren, maar dat is dan ook echt alles
Bovendien doen de bandenboeren dit meen ik ook zo
tot slot
Joost schrijft over de max breedte van de velg: ten minste 7 inch en vermoedelijk zal dat volgens de boeken ook geheel juist zijn.
In de Praktijk gaat het nog met 6,5 inch) zoals dat hier op veel voertuigen het geval is
Maar persoonlijk zou ik ook niet het lef hebben om smaller te gaan wbt velg, of breder wat betreft band, hoewel ik ook dat hier wel gezien heb met bv hele brede en grotere bf muds op wolf velgen (en voor zover ik weet zijn alle wolf velgen hier van het type tubed)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Band/velg gedoe
@ dixo:
zoals marc al aangaf, het gaat om een fraai gebruikt setje van 5 voor 225 euri, das 45 per velg.
nieuw zijn ze het dubbele(vis).
hebben 80000 gelopen, en qwa navraag en foto's zijn ze inderdaad gewoon mooi.
welliswaar tubed, maar een tubbless variant gebruikt vinden in deze staat is echt niet zo makkelijk.
Daarnaast, heb even op m'n teller gekeken, heb met dezelfde combinatie nou 45000 miles gereden ,en probleemloos.(dus tubed velg en tubbless band)
Denk dat ik gewoon luke's advies volg.
Heb nog even de link van joost bekeken, na het aanklikken van de site acuut 4 glazen huiswijn achterover gemikt ter motivatie, want mondejeu , wat een informatie zeg!
Na 3 zinnen ben ik gestopt...
sorry, ik geloof het wel.
Afijn, zoals alles in mijn brave pitoreske leventje verloopt, ik zie het(uiteindelijk) wel (goed komen)..
zoals marc al aangaf, het gaat om een fraai gebruikt setje van 5 voor 225 euri, das 45 per velg.
nieuw zijn ze het dubbele(vis).
hebben 80000 gelopen, en qwa navraag en foto's zijn ze inderdaad gewoon mooi.
welliswaar tubed, maar een tubbless variant gebruikt vinden in deze staat is echt niet zo makkelijk.
Daarnaast, heb even op m'n teller gekeken, heb met dezelfde combinatie nou 45000 miles gereden ,en probleemloos.(dus tubed velg en tubbless band)
Denk dat ik gewoon luke's advies volg.
Heb nog even de link van joost bekeken, na het aanklikken van de site acuut 4 glazen huiswijn achterover gemikt ter motivatie, want mondejeu , wat een informatie zeg!
Na 3 zinnen ben ik gestopt...
sorry, ik geloof het wel.
Afijn, zoals alles in mijn brave pitoreske leventje verloopt, ik zie het(uiteindelijk) wel (goed komen)..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten