Hallo,
Ik wil mijn 109 laten overwinteren in een stalling,waarbij de stallinghouder als enige beperking aangeweft, dat de accu polen los moeten.
Nu gaat de auto daar t/m maart staan en ik vrees, dat de 24 Volt accu dan leeg is.
Het zijn 2 x 12 volt gekoppelde accu's.
ik heb een z.g. druppelaar, maar die is alleen geschikt voor 12 volt accu's.
Ik zou dus 1 accu daarop kunnen aansluiten, maar start de auto dan ook op die 12 volt en wellicht een restje in de andere accu?
24 volt auto accu onderhoud
24 volt auto accu onderhoud
Haast je als je de tijd hebt, dan heb je de tijd als je haast hebt.
-
Roger B.
Re: 24 volt auto accu onderhoud
waarom als de accus toch los moeten, niet even de accus parallel aan de druppellader? mag die druppellader wel dan?
gone
Re: 24 volt auto accu onderhoud
Als de polen toch los moeten kun je de accu's er net zo goed uitpakken en ze thuis minder koud wegzetten. Kun je ook de druppelader een wisselen en in de gaten houden.
Mits je thuis de ruimte hebt natuurlijk. :P
Mits je thuis de ruimte hebt natuurlijk. :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:24 volt auto accu onderhoud
De accu's staan in serie (onthou dat maar met de naam van je auto als ezelsbruggetje) als je ze niet gelijk behandeld, dus de ene leeg en de ander vol, dan gaan ze stuk.
Dus allebei opladen of allebei leeg laten lopen.
Dus allebei opladen of allebei leeg laten lopen.
He Conny,
Kan ik die 12 volt druppelaar gewoon dan op 1 accu aansluiten en loopt de ander dan mee.
Graag advies hoe aan te sluiten
Kan ik die 12 volt druppelaar gewoon dan op 1 accu aansluiten en loopt de ander dan mee.
Graag advies hoe aan te sluiten
Haast je als je de tijd hebt, dan heb je de tijd als je haast hebt.
-
Roger B.
zoals ik al zei...parallel aansluiten...dus:
alles van de auto los van de accupolen
plus polen met elkaar verbinden (4 mm2 is zat met aan weerszijden een krokodillebek
hetzelfde met de min polen
druppellader op een van de accus er bij klemmen
zoals gezegd is het wellicht nog beter de accus gewoon mee naar huis te nemen en bovenstaand daar doen
plus polen met elkaar verbinden (4 mm2 is zat met aan weerszijden een krokodillebek
zoals gezegd is het wellicht nog beter de accus gewoon mee naar huis te nemen en bovenstaand daar doen
gone
-
Landmarcs
Roger B. schrijft:
Precies, dat is de makkelijkste route.
Alternatief, maar dat vraag wat meer discipline, is het een voor een opladen van de ene en de andere. Een aantal dagen de druppellader aan de ene accu en daarna en aantal dagen aan de andere.
Als je de accu's netjes gelijk oplaad dan is er geen bezwaar tegen het een voor een opladen.
Zoals eerder al gezegd: Bij een 24V systeem moeten de accu's zoveel mogelijk gelijk zijn qua conditie.
Groeten MarcS
zoals ik al zei...parallel aansluiten...dus:
Precies, dat is de makkelijkste route.
Alternatief, maar dat vraag wat meer discipline, is het een voor een opladen van de ene en de andere. Een aantal dagen de druppellader aan de ene accu en daarna en aantal dagen aan de andere.
Als je de accu's netjes gelijk oplaad dan is er geen bezwaar tegen het een voor een opladen.
Zoals eerder al gezegd: Bij een 24V systeem moeten de accu's zoveel mogelijk gelijk zijn qua conditie.
Groeten MarcS