Beste Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rubentobe

Beste Defender

Berichtdoor rubentobe » 22 Sep 2012, 21:26

Hallo LR liefhebbers,

Ik heb een kleine vraag. Er zijn zoveel varianten van de LR Defender qua motoren dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar welke motor nou het beste is. Enige tijd geleden hebben wij een 110 TD5 SW gereden en die beviel ons wel prima. Maar van sommige LR rijders hoor ik dat er veel problemen zijn met dat blok en dat hun voorkeur naar het 300TDI blok gaan.

Ik hoor graag van jullie,

RobStewart

Re: Beste Defender

Berichtdoor RobStewart » 22 Sep 2012, 21:48

Td5 (please spell it correctly there is no Capital D in Td5) is the best Diesel Engine Land Rover have ever produced, it's not a BMW unit as most people think, it was developed in-house from the 2.0l L Series that first saw light in the Freelander. The 300Tdi (sorry but please get it right) is an improvement on the original Gemini project (200Tdi) but never quite got there.

So for me Td5, if you accept the very minor electronic stuff, is the best Diesel engine ever made, and, if you don't accept electronics, the 200Tdi is the best Diesel engine ever made.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Re:Beste Defender

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2012, 21:54

rubentobe schrijft:
Hallo LR liefhebbers,

Ik heb een kleine vraag. Er zijn zoveel varianten van de LR Defender qua motoren dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar welke motor nou het beste is. Enige tijd geleden hebben wij een 110 TD5 SW gereden en die beviel ons wel prima. Maar van sommige LR rijders hoor ik dat er veel problemen zijn met dat blok en dat hun voorkeur naar het 300TDI blok gaan.

Ik hoor graag van jullie,

Beste "rubentobe",

Misschien zou je via de zoekfunctie, of ander gewoon al terug bladerend al veel antwoorden kunnen vinden.
1º er zijn eigenlijk helemaal niet zoveel "varianten" ...
2º wat het "beste" is is pas te beantwoorden als je eerst definieert wat voor jou zwaar weegt.

En om een voorzet te geven:
De Puma is de sterkste, de Td5 de mooiste (en het laatste echte LandRover blok), en de Tdi de doe-het-zelver-vriendelijkste.
Het enige blok met "veel" problemen was de Turbo-Diesel die aan de Tdi vooraf ging (maar toen ie nieuw was was deze Turbo "a giant leap forward").
Ik zou dus zeggen dat hetzij de Td5 danwel de Puma de "beste" zijn, ieder met hun eigen plussen en minnen, en beide ook met ABS/ETC geleverd.

Groeten MarcS

PS Bovenstaande is ook weer gekleurd door een persoonlijk perspectief.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 22 Sep 2012, 22:49

Landmarcs wrote:
en beide ook met ABS/ETC geleverd

Love it until you did that one, owned 2 Td5's both of them specifically delivered without ABS/ETC and have looked after 2007-on Pumas without too. Get rid of that electronic shit please, it's crap and some.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Quink

Berichtdoor Quink » 22 Sep 2012, 23:19

rubentobe schrijft:
Er zijn zoveel varianten van de LR Defender qua motoren dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar welke motor nou het beste is.

De V8 toch? :huh:

:laugh:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2012, 23:43

RobStewart schrijft:

en beide ook met ABS/ETC geleverd

Love it until you did that one, owned 2 Td5's both of them specifically delivered without ABS/ETC and have looked after 2007-on Pumas without too. Get rid of that electronic shit please, it's crap and some.

Rob

I owned a Td5 for some 10 years and I was quite pleased by that "electronic shit".
In my opinion it's quite well made (and almost "hufterproof").
Now I have a Puma and it's extra power does have its advantages (and disadvantages*) and again I have the ABS/ETC, and again I am pleased with it (although I would like a switch-off option as in some conditions the ETC can get over-active).

* The disadvantages are: The Black-and-Decker sound emitted by the Puma, and the dashbord which will appeal to the average driver but doesn't fit the Defender.

Greetings MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2012, 23:46

rob leest nog steeds prima nederlands marc.....

en wat hebben jouw persoonlijk gekleurde nadelen te maken met de extra power van de puma?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2012, 01:29

Roger B. schrijft:
rob leest nog steeds prima nederlands marc.....

en wat hebben jouw persoonlijk gekleurde nadelen te maken met de extra power van de puma?

Wees blij dat ik niet in het Frans antwoord :) Rob schrijft overigens ook steeds beter en leuker Nederlands.

Het extra Puma-power-nadeel ligt hierin dat je makkelijk harder gaat rijden, en dus ook makkelijk harder als goed is (en dus ook dat je makkelijk meer diesel verstookt).

Maar zoals altijd: ieder nadeel hep se voordeel: Als je een Pyreneeën-pas over rijdt dan is het uiterst genoeglijk als je moeiteloos allerlei luxe-wagens bijhoudt of desgewenst achter je laat omdat er zoveel extra power beschikbaar is en vooral ook het ruim en gelijkmatig voorhanden zijn van koppel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Sep 2012, 14:22

Het is duidelijk dat er tot nu toe alleen mensen gereageerd hebben die een Defender gebruiken als Peugeot 106. :blink: :blink:

Ja, de Td5 is een geweldig geile motor en daarom hebben wij ook een D2 en geen D4. Maar in de Defender komt dat ding hopeloos vermogen te kort als je off road echt steile klims wilt maken door dikke modder, over grote keien of wat dan ook. Dan rij je de hele dag in 1 laaag. Waardeloos.

Hang je er een aanhanger achter is het helemaal drama, dan komt ie nog veel meer tekort en moet je some op straat zelf naar laag om weg te komen om dan over te schakelen naar hoog.

De Puma is niet de beste Defender notor maar de minst slechte. Niet voor niets leveren andere merken 150 to 190 pk in hun wwrkpaarden, dat heb je gewoon nodig als je er echt mee werkt.

Hoewel de Puma in mijn 130 het stukken beter doet dan de 300 tdi die ik daarvoor had en ook beter dan de Td5 in deDisco gaat ie eerdaags toch naar de dealert om getuned te worden. Ik hoop dat ie dan nog bruikbaarder wordt.

Want het verschil met een Amarok, F150 Raptor, Land Cruiser is nou echt te groot.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2012, 15:31

Edward schrijft:
Het is duidelijk dat er tot nu toe alleen mensen gereageerd hebben die een Defender gebruiken als Peugeot 106.

Ha, Ha,, da's bijna een variant op het antwoord dat ik kreeg van een Franse militair die beroepsmatig met een 130 reed (de laatste bestellingen komen bijna zo uit de folder - zelfs gewoon Keswick Green). Het voldeed*, maar het was geen terreinwagen, naar zijn smaak meer "tout-chemin", de auto was "te licht" (en hij doelde niet op de motorisering).
* Waarschijnlijk was zijn vorige "dienstauto" een Peugeot P4 en die hebben het comfort van een spijkerbed.

Een paar dingen weet ik zeker:
In een Peugeot 106 kan je niet met z'n tweeën lekker languit slapen (en tegelijk een vakantie-uitzet menemen).
Met een Peugeot 106 heb je minder zorgen dat ie vast komt, want daar waar zo'n Piegootje strandt duw je hem ook zo weer los.
In een Peugeot krijg ik geen negen man in de laadbak.
En een Peugeot 106 is goedkoper (in ieder geval in het gebruik - qua afschrijving zou het nog tegen kunnen vallen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”