Beste Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:Beste Defender

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 21:52

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
[b]
Hoe de 2.2 TD4 het doet weet ik niet, maar op papier lijkt ie afdoende (want waarom zou je heel veel meer power willen ... om met 4-wheel-spin bij het stoplicht weg te trekken ? zet de Puma TD4 maar eens naast de eerste Turbo's, die eerste Turbo-Diesel was indertijd een enorme vooruitgang).

Groeten MarcS

Kom ik weer met m'n 106 gebruik. Rij bij Luik maar eens tegen die bult op met een kar van 3500kg aan de haak.......... :blink: :blink: :blink:

1º Ik heb geen (zware) kar en zelfs geen trekhaak.
2º De meeste Defenders die ik zie rijden rijden niet met (zware) karren er achter.
3º Tegen die bult daar achter Luik laat ik een Piegootje 106 met een leuke grijns achter.

Ik reed overigens afgelopen zomer tegen een ietsje hogere bult (± 2000 m hoger) en ook daar was het een genoegen om te zien dat je met de Puma tegen de helling ruim genoeg power hebt (zolang je geen karren moet verzeulen), het heeft wel wat als je luxe wagens stuk voor stuk achter je laat als je even wat gas geeft.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 25 Sep 2012, 21:54

Toch ben ik best benieuwd naar hoe een vijfcilinder Puma rijdt...

http://www.defendericon.com/conversions.php

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 22:09

Dixo schrijft:
Toch ben ik best benieuwd naar hoe een vijfcilinder Puma rijdt...

http://www.defendericon.com/conversions.php

Dat weet ik niet. Kan wel zeggen dat een 130 met een Tdv6 geweldig rijdt! Beter nog dan met een V8. :woohoo: :woohoo:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 22:16

Roger B. schrijft:
Landmarcs schrijft:

(Om dezelfde reden, maar dan onder BMW-beheer, werd de Td5 niet opgerekt tot Td6 voor de RangeRover en/of gekrompen tot Td4 voor de Freelander -- BMW leverde maar wat graag iets uit Bayern).
Groeten MarcS

euhhhhh.... de Td5 is een 5cilinder voortborduring op de 2 liter 4 cilinder diesel uit de eerste freelanders..........dus er hoefde niks meer gekrompen te worden aan de Td5..

er stond destijds wel een 6 cilinder vergroting op stapel.... overigens was BMW al ongeveer "klaar" met landrover toen de Td5 uitkwam, en was die BMW 6 cilinder in de P38 toen al dik 4 jaar in gebruik

Goedenavond Roger B.

Ik vrees dat je de spijker misslaat qua tijdlijnen.
Kijk maar eens hier: http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Td5engine.htm of hier: http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/intro

Qua ontwikkeling klopt het dat de Td5 voortborduurt op de 4 cylinder L-motoren die in Rovers en ook de Freelander te vinden was, maar de Td5 is echt een andere motor. Er waren oorspronkelijk weldegelijk plannen voor een Td4 en een Td6, deze plannen werden door BMW gedwarsboomd. Dat de Td5 wel door mocht gaan hangt waarschijnlijk samen met het feit dat BMW geen geschikte "tractor"motor had -- voor de Freelander hadden ze wel een geschikte 4 cylinder.

De wereld had er wellicht anders, leuker uitgezien zonder het BMW uitstapje. Mogelijk waren er dan wel Td4 en Td6 en mogelijk (een stukje speculatiever) waren deze motoren dan langer in de markt gebleven (de Td5 is sowieso al langer als de Tdi200 of Tdi300 geproduceerd).

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 25 Sep 2012, 22:22

Landmarcs schrijft:
de Td5 is sowieso al langer als de Tdi200 of Tdi300 geproduceerd.

Vergis je er niet in hoe lang de productie van de 300Tdi nog doorging voor militaire toepassingen en voor buiten Europa..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 22:34

Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:
de Td5 is sowieso al langer als de Tdi200 of Tdi300 geproduceerd.

Vergis je er niet in hoe lang de productie van de 300Tdi nog doorging voor militaire toepassingen en voor buiten Europa..

Tja, misschien vergis ik me.

MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 22:49

voor zover ik weet is er maar één 6 cilinder motor van BMW gebruikt, in de P38, en dat was voor de Td5 er was, en dus ook ver voor deze doorontwikkeld kon worden tot Td4en Td6 waar inderdaad plannen voor waren. De freelander is de enige die een andere BMW motor gehad heeft voor zover ik weet.

De Rangerover NA de komst van de Td5 kreeg nooit een BMW motor...

dus waar zit ik fout in de tijdlijn?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 22:52

Roger B. schrijft:
voor zover ik weet is er maar één 6 cilinder motor van BMW gebruikt, in de P38, en dat was voor de Td5 er was, en dus ook ver voor deze doorontwikkeld kon worden tot Td4en Td6 waar inderdaad plannen voor waren. De freelander is de enige die een andere BMW motor gehad heeft voor zover ik weet.

De 3.0td6 uit de 2002 Range is toch gewoon hetzelfde blok als uit de 38a? Feitelijk het 530 blok van BMW?

Of vergis ik mij hier??
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 22:54

geen idee, zoals ik zei....voor zover ik weet.... dacht dat de range net als de D3 een TDv6 had, en dat dat een PSA blok was, maar zou maarzo kunnen dat na de P38 ook een BMW blok in de range gezet werd... ik ken de L332 alleen van langs zien rijden
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 23:11

Roger B. schrijft:

Goed, even wat jaartallen (op het gevaar af dat daarin dan weer foutjes sluipen).

LandRover begon vóór BMW in 1993 met het project "Storm" met als doel een familie van Td4, Td5 & Td6. Deze "Storm" familie borduurt verder op de Tdi ervaringen en is ruw-weg gebaseerd op de 4-cylinder L-motor van Rover.
In 1994 komt BMW om de hoek en laat alleen de Td5 doorlopen.
In 1997 komt de Freelander met om te beginnen de oude Rover diesel, een diesel die opgevolgd wordt door een BMW diesel (hier had dus ook de LandRover Td4 in kunnen staan.
In 1998/1999 komt de Td5 op de markt, inmiddels is BMW al weer uitgekeken op LandRover (na wel een goede blik op de 4x4 ABS/ETC).
De Range Rover P38 loopt van 1994 tot 2002, de BMW-diesel daarin is dus al van voor de BMW-bemoeienis, zonder die BMW bemoeienis had de P38 wellicht in zijn laatste jaren een Td6 gehad (speculatief).

De Range Rover L322 komt in 2002 op de markt, weer met een BMW-diesel, later wordt die vervangen door motoren uit de Ford-wereld.

Mijn punt is dat de komst en het vertrek van BMW weldegelijk de ontwikkelingen gestuurd heeft. Dat de Td5 pas in 1998/1999 op de markt komt en dat BMW dan al denkt aan afstoten zegt niks over de invloed in het ontwikkelingstraject. Dat de oude Rover diesel in de Freelander door een BMW wordt opgevolgd en niet door een LandRover Td4 lijkt mij wel een BMW ingreep, net zo als het niet verder ontwikkelen van een Td6 voor het luxere Land/Range Rover segment.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”