Beste Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Beste Defender

Berichtdoor JoostKenya » 25 Sep 2012, 18:49

Thomas Td5 schrijft:
De Td5 verdween omdat deze niet aan de nieuwe uitstootnormen kon voldoen. De TDV6 voldeed aan alle nieuwe eisen en voor de Defender koos Land Rover de TD4 Puma motor. Maar die is nu ook vervangen door een 2.2 TD4 blok. Ook wederom door strengere uitstoot normen.


Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.

Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.

Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Beste Defender

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 19:32

JoostKenya schrijft:
Thomas Td5 schrijft:
De Td5 verdween omdat deze niet aan de nieuwe uitstootnormen kon voldoen. De TDV6 voldeed aan alle nieuwe eisen en voor de Defender koos Land Rover de TD4 Puma motor. Maar die is nu ook vervangen door een 2.2 TD4 blok. Ook wederom door strengere uitstoot normen.


Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.

Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.

Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.


Maar waarom dan net zo'n onderbemeten blok als de Td5 en niet de 3.0 vijfcilinder die ze ook in de Ranger lepelen?? :huh: :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Beste Defender

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 19:35

te duur, moet die defender nog 20 mille meer kosten
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Beste Defender

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 19:42

Roger B. schrijft:
te duur, moet die defender nog 20 mille meer kosten


Waarom kan ie dan wel in een Ranger die minder kost dan een Def?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Beste Defender

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 19:52

JoostKenya schrijft:
Thomas Td5 schrijft:
De Td5 verdween omdat deze niet aan de nieuwe uitstootnormen kon voldoen. De TDV6 voldeed aan alle nieuwe eisen en voor de Defender koos Land Rover de TD4 Puma motor. Maar die is nu ook vervangen door een 2.2 TD4 blok. Ook wederom door strengere uitstoot normen.


Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.

Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.

Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.


Ja, mij lijkt ook dat Land Rover de Td5 Euro IV & V rijp had kunnen maken, alleen toen dat moest zwaaide Ford de scepter en geld steken in een eigenzinnig blok was niet "slim" omdat het voor Ford veel slimmer was om uit de eigen productie te putten.
(Om dezelfde reden, maar dan onder BMW-beheer, werd de Td5 niet opgerekt tot Td6 voor de RangeRover en/of gekrompen tot Td4 voor de Freelander -- BMW leverde maar wat graag iets uit Bayern).

Daarbij is de 2.4 TD4 geen gek blok (alleen die Black-and-Decker sound is een minpunt).
Hij zit een beetje knullig in de Defender en een meer evenredige 6-bak was ook mooier geweest, maar afgezien daarvan is het wel een giant leap forward qua trekkracht en response.

Hoe de 2.2 TD4 het doet weet ik niet, maar op papier lijkt ie afdoende (want waarom zou je heel veel meer power willen ... om met 4-wheel-spin bij het stoplicht weg te trekken ? zet de Puma TD4 maar eens naast de eerste Turbo's, die eerste Turbo-Diesel was indertijd een enorme vooruitgang).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Beste Defender

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 20:29

Edward... voor Ford is dat eigen motoren gebruiken, voor Landrover is het een ford motor inkopen, kan maar zo dat ford voor die 3 liter te veel meer wil hebben dan voor de 2,2

of ze willen het verbruik "laag" houden

Landmarcs schrijft:

(Om dezelfde reden, maar dan onder BMW-beheer, werd de Td5 niet opgerekt tot Td6 voor de RangeRover en/of gekrompen tot Td4 voor de Freelander -- BMW leverde maar wat graag iets uit Bayern).
Groeten MarcS


euhhhhh.... de Td5 is een 5cilinder voortborduring op de 2 liter 4 cilinder diesel uit de eerste freelanders..........dus er hoefde niks meer gekrompen te worden aan de Td5..

er stond destijds wel een 6 cilinder vergroting op stapel.... overigens was BMW al ongeveer "klaar" met landrover toen de Td5 uitkwam, en was die BMW 6 cilinder in de P38 toen al dik 4 jaar in gebruik
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Beste Defender

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 20:37

Landmarcs schrijft:
[b]



Hoe de 2.2 TD4 het doet weet ik niet, maar op papier lijkt ie afdoende (want waarom zou je heel veel meer power willen ... om met 4-wheel-spin bij het stoplicht weg te trekken ? zet de Puma TD4 maar eens naast de eerste Turbo's, die eerste Turbo-Diesel was indertijd een enorme vooruitgang).

Groeten MarcS



Kom ik weer met m'n 106 gebruik. Rij bij Luik maar eens tegen die bult op met een kar van 3500kg aan de haak.......... :blink: :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Beste Defender

Berichtdoor Ray vd Velden » 25 Sep 2012, 20:50

Roger B. schrijft:
kwam door al dat gewicht ray...... waardoor komt het bij de jouwe? ;) :p



......Jij maakt een paard nog aan het lachen.... B) :woohoo:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Beste Defender

Berichtdoor JoostKenya » 25 Sep 2012, 21:04

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
te duur, moet die defender nog 20 mille meer kosten


Waarom kan ie dan wel in een Ranger die minder kost dan een Def?


Ik vrees dat de marketing afdeling ook dit bedacht heeft. En helaas Edward, ik denk dat wij 1 van de weinige Defender rijders zijn die meteen het vijf of zescylinder vakje aan zouden kruisen.

De gemiddelde Defender rijder vindt 2.2 liter blijkbaar prima.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Beste Defender

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 21:23

JoostKenya schrijft:
Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
te duur, moet die defender nog 20 mille meer kosten


Waarom kan ie dan wel in een Ranger die minder kost dan een Def?


Ik vrees dat de marketing afdeling ook dit bedacht heeft. En helaas Edward, ik denk dat wij 1 van de weinige Defender rijders zijn die meteen het vijf of zescylinder vakje aan zouden kruisen.

De gemiddelde Defender rijder vindt 2.2 liter blijkbaar prima.


Dan wordt het toch chiptunen. Nog tips op dat vlak? :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten