JoostKenya schrijft:
Thomas Td5 schrijft:
De Td5 verdween omdat deze niet aan de nieuwe uitstootnormen kon voldoen. De TDV6 voldeed aan alle nieuwe eisen en voor de Defender koos Land Rover de TD4 Puma motor. Maar die is nu ook vervangen door een 2.2 TD4 blok. Ook wederom door strengere uitstoot normen.
Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.
Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.
Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.
Ja, mij lijkt ook dat Land Rover de Td5 Euro IV & V rijp had kunnen maken, alleen toen dat moest zwaaide Ford de scepter en geld steken in een eigenzinnig blok was niet "slim" omdat het voor Ford veel slimmer was om uit de eigen productie te putten.
(Om dezelfde reden, maar dan onder BMW-beheer, werd de Td5 niet opgerekt tot Td6 voor de RangeRover en/of gekrompen tot Td4 voor de Freelander -- BMW leverde maar wat graag iets uit Bayern).
Daarbij is de 2.4 TD4 geen gek blok (alleen die Black-and-Decker sound is een minpunt).
Hij zit een beetje knullig in de Defender en een meer evenredige 6-bak was ook mooier geweest, maar afgezien daarvan is het wel een giant leap forward qua trekkracht en response.
Hoe de 2.2 TD4 het doet weet ik niet, maar op papier lijkt ie afdoende (want waarom zou je heel veel meer power willen ... om met 4-wheel-spin bij het stoplicht weg te trekken ? zet de Puma TD4 maar eens naast de eerste Turbo's, die eerste Turbo-Diesel was indertijd een enorme vooruitgang).
Groeten MarcS