Beste Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Beste Defender

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2012, 00:57

Forbert schrijft

Het gehak en het "ons kent ons" gehalte viert hier weer eens hoogtij.
Welk een vertoning.
De 200 Tdi is buiten kijf door onbelanghebbende goden allang tot alderbeste LaRo ooit uitgeroepen,

Welk gehak en ons kent ons... er wordt een gezonde, normale discussie gevoerd over de motorenkeuze van Landrover en BMW's invloed hierop... gaat het een keer netjes is het ook weer niet goed zeker???

en welke onbelanghebbende goden?? je bedoeld bevooroordeelde 200tdi rijders zoals jij?? de andere motoren ook langer dan een uurtje mogen en kunnen rijden?? anders kun je niet oordelen of die niet beter zijn....

ik heb 200tdi gereden, en werkte regelmatig aan 300 tdi motoren..toen al vond ik de 300 prettiger om mee te rijden, daarna kwam de Td5, reed nog prettiger en voor wie daar van houd had een mooiere rauwe sound (en meer verbruik) laatst een paar dagen met een puma gereden, en dat rijd nog wat soepeler, met name bij wegrijden... dus ik vind zeer zeker de 200Tdi niet de beste motor..... ik ben dan ook niet elektrofoob en ben niet van mening dat een motor met elektronica per definitie onbetrouwbaarder is dan een zonder. Ook deel ik niet de algemene mening dat je aan een 200Tdi beter zelf kunt sleutelen dan aan een Td5 of puma... met de puma geen ervaring, maar bij de Td5 kun je als niet-garage ook zelf sleutelen... oké voor enkele dingen is een stukje gereedschap van een dikke 350 euro wenselijk/nodig.... maar zonder gereedschap kun je ook niet aan een 200 Tdi werken...

dus waarschijnlijk geldt in mijn opinie, hoe moderner hoe beter
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Sep 2012, 08:05

forbert schrijft:
Het gehak en het "ons kent ons" gehalte viert hier weer eens hoogtij.
Welk een vertoning.
De 200 Tdi is buiten kijf door onbelanghebbende goden allang tot alderbeste LaRo ooit uitgeroepen, dus doe uw best.

Uch

Nou ben ik erg blond (grijs inmiddels bijna), maar deze reactie kan ik op zijn zachtst gezegd nou niet plaatsen.....
Eerst erg fel afgeven op mensen die niet meer dan hun persoonlijk mening of voorkeur weergeven (ik neem aan om aan te geven dat dat niet echt een objectief oordeel is, en dan vervolgens van grote hoogte het statement ventileren dat de 200 Tdi buiten kijf de beste motor is of was!
Is dat nou niet precies datgene waar je in de eerste instantie zo tegen van leer trok?

En dan, om dus ook JOU oordeel te weerleggen.....

Ik denk dat je in zijn algemeenheid helemaal niet kan praten over een goede of slechte motor....
De diverse motoren zijn ontwikkeld en geproduceert over een periode van enkele tientalle jaren, en dus ook geevolueerd in die periode
Beetje een stoommachine met een straalmotor vergelijken.
Elk blok heeft zo zijn eigen voo en nadelen, en de individuele gebruiker bepaald voor zichzelf aan welke criteria zijn gekoze motor moet voldoen
Bij de een is dat sleutel vriendelijkheid, bij de anderafwezigheid of misschien wel juist aanwezigheid van electronica of motormanagement, voor de milieufreak wellicht de emissie waardes, en ga zo maar door.
Ik zelf, en dat is puur persoonlijk, geef de voorkeur aan de 300 Tdi, vanwege de afwezigheid van electronica, die gezien mijn vorm van gebruik (en veelvuldig voorkomen van doorwadingen) voor storingen kunnen zorgen. Overigens heb ik verder geen ervaringen met andere motoren behalve het kleine stukje asfalt met Td5 of Puma, maar ik zou met een puma nog niet het lef hebben om in de buurt van het water to komen waar ik met mijn 300 Tdi met veel plezier inplons

Dit even om aan te geven dat personlijke meningen en vastgestelde criteria in deze discussie een belangrijke rol spelen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 26 Sep 2012, 08:48

Ik ben het met Luke eens.
Als je alle de drie Defender motoren in het juiste tijdsperspectief plaatst kan je van alle drie genieten.

En het is uit technisch oogpunt jammer dat er nooit een TD4 en TD6 uit een TD5 ontwikkeld zijn. Want de TD5 was op een gegeven moment best een innovatief blok met zijn pompverstuivers (hoewel later de commonrail toch de standaard geworden is)

Kijk maar eens hoe BMW zijn diesels in de loop van jaren doorontwikkeld heeft.
In de P38 zat een M51:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M51
En in de L322 een M57:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57

Als je ziet wat BMW in 10 jaar bereikt heeft met oa kleinere dubbele turbo's en andere inspuiting .........
Dat had technisch gezien ook met de TD5 kunnen gebeuren (hoewel de M57 wel het voordeel heeft dat het onderblok lichtmetaal is). Maar Landrover had natuurlijk een veel kleiner budget.

In principe zou zo'n M57 met het vliegwielhuis van een P38 zo aan een R380 moeten passen.
Dat is iets wat ik graag nog eens zou zoen (hoewel de electronica je dan hoofdbrekens kan geven).

Nog even wat anders,
Edward en ik houden ervan om aanhangers een berg op te slepen.
Om dat vlot te doen heb je vermogen nodig!
De lucht weerstand is berg op relatief gering en de zwaarte krachtscomponent vermenigvuldigd met de snelheid bepaalt de benodigde energie per seconde. Met 150Kw rijdt je dan een stuk vlotter door dan met 80Kw. Een tdi zakt dan terug tot 60 en een getunde TD5 haalt 100km/h. Dat is een heel simpel sommetje. Daarom zie je soms ook vrachtwagens maar met 15 een berg op gaan.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 27 Sep 2012, 00:06

JoostKenya schrijft:

In principe zou zo'n M57 met het vliegwielhuis van een P38 zo aan een R380 moeten passen.
Dat is iets wat ik graag nog eens zou zoen (hoewel de electronica je dan hoofdbrekens kan geven).

Jazeker! En dan graag een blok uit een 335d/535d:

286 PS (210 kW; 282 hp)@4000, 580 N·m (430 lb·ft)@2000-2250

Schijnen ook nog eens mooi te tunen te zijn naar stukken meer dan dit soort cijfers.

Zit dit blok niet ook in een Desert Warrior? Ook aan een R380 misschien zelfs? Hoewel dat vast geen standaard R380 zal zijn, met een HS2.8TGV moet je al zuinig zijn op je versnellingsbak...

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2012, 00:34

Dixo schrijft:
JoostKenya schrijft:

Jazeker! En dan graag een blok uit een 335d/535d:

286 PS (210 kW; 282 hp)@4000, 580 N·m (430 lb·ft)@2000-2250

Schijnen ook nog eens mooi te tunen te zijn naar stukken meer dan dit soort cijfers.

Zit dit blok niet ook in een Desert Warrior? Ook aan een R380 misschien zelfs? Hoewel dat vast geen standaard R380 zal zijn, met een HS2.8TGV moet je al zuinig zijn op je versnellingsbak...

De racer van Elephant is volgens mij voorzien van dit blok. Zal best veel voeten in de aarde hebben om de ecu stand alone te laten werken. :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2012, 22:28

Een nieuw inzicht:

Een getunede Td5 rijdt zeker zo soepel als een standaard Puma! Vandaag met Johnny zijn 130 gereden en dat is gewoon super!

Straks maar eens vergelijken wat een getunede Puma 130 doet naast de Td5. :P :P
Edward van Vugt

Dixo

Berichtdoor Dixo » 28 Sep 2012, 23:21

Edward schrijft:

En dan daarna die weer naast een Td5 met variabele turbo en fullsize intercooler met correcte mapping? ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2012, 23:31

Dixo schrijft:
Edward schrijft:

En dan daarna die weer naast een Td5 met variabele turbo en fullsize intercooler met correcte mapping? ;)

Variabele turbo niet, er zit net een andere (standaard) turbo op. Intercooler is al besteld! :P :P
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”