Bladveren vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Bladveren vervangen

Berichtdoor tim » 22 Sep 2012, 11:53

Even een vraagje voor de zekerheid:
morgen help ik een vriend met z'n landcruiser om de bladveren te vervangen, op straat.
ik wil per bladveer werken, dus niet in 1 keer de gehele set per zijde(voor-achter)

volgens mij moet het zo:

bij bv de achterzijde: gehele kont omhoog voor fatsoenlijke werkruimte, steunen onder het chassis, vervolgens aan die zijde waar je de baldveer gaat vervangen ook een assteun onder de achteras, bladveer eraf, nieuwe erop en klaar.
Correct?

groet tim.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Re:Bladveren vervangen

Berichtdoor Edward » 22 Sep 2012, 14:20

Nieuwe erop en alle bouten alleen handvast aandraaien. Dan de andere kant ook doen en daarna de wagen op de verene zetten. Dan pas alles vast draaien. dan komt ie het mooist op z'n veren te staan. Ik doe altijd aan alle bouten keramisch vet zodat ze niet vastrotten in de bussen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 23 Sep 2012, 09:14

Okee edward, dank, hier had ik dus niet aangedacht, in 2 stappen de bouten aandraaien.
Met een uurtje lig ik er onder.
110 HT 200 Tdi 1989.

tim

Berichtdoor tim » 24 Sep 2012, 10:37

Afijn, gister dus 4 stuks bladveren en de achterschokbrekers vervangen.
de voor schokbrekers bleken te kort te zijn, komt dus nog later.
Maar aangezien je dus met de materie bezig bent, hoe werken die 2 dingen nou eigenlijk tov mekaar?
De bladveer/ c.q een spiraalveer zorgt voor de "begeleiding" tijdens het inveren, terwijl de schokbreker met name de uitgaande beweging/slag aanpakt?

Daarnaast: het viel me wel op dat dat chassis van zo'n landcruiser(HJ 60 met het turboblok, bj 84) aanzienlijk ieliger overkomt dan een chassis van een defender.
ik meen allebei 2 mm dik, maar van een defender is ie iets van 20 cm hoog, en ik schat van de hj60 iets van 12/13 cm hoog.
Dat maakt het chassis dan toch per definitie ( een stuk(je) ) minder sterk?
Dat ding gaat overigens wel dik vooruit, hoogtoerig blok en hangt onwijs fel aan het gas
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2012, 10:56

De naam zegt het, de veer veert en de schokdemper dempt de beweging. Als je alleen de veer zou monteren zou hij inveren en weer uitveren en weer inveren tot de energie geabsorbeerd is. Hij gaat stuiteren dus.

Door een schokdemper toe te voegen waarin olie verplaatst moet worden, dit kost tijd en kracht , wordt de energie sneller geabsorbeerd waardoor de vering beperkt wordt tot inveren en hooguit 1 keer naveren. :)

Ja, het chassis van een Cruisert stelt veel minder voor, maar daar staat tegenover dat de body wel flink bijdraagt aan de stijfheid in tegenstelling tot een Defender body.

Het zijn superauto's met als enige nadeel dat ze harder roesten dan een boei in de Noordzee. En ze missen de voor een Land Rover rijder zo belangrijke emotie. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 24 Sep 2012, 11:09

Geheel duidelijk!!

over het stuiteren: het viel me nog mee, we hebben de voorkant dus schokbreker loos gelaten en morgen of wat zal hij vervangende schokbrekers kopen , en die gaan er uitaard dan onder.
tot die tijd gewoon een beetje rustig rijden.

ik heb het idd wel vaker gezien bij andere HJ60 tigs: de roest is daar vaak aanwezig.

qwa karakter: idd , geen defender alhoewel de HJ met de ronde koplampen in zijn geheel ook zeker niet verkeerd oogt moet ik zeggen.
ook absoluut een back to de seventies/jaren 80 gevoel.
maar dat blok is heerlijk. wel natuurlijk 4 liter en 6 cilinders, maar super soepel.
moest een beetje terug denken aan mijn oude patrol longbody, 2.8 turbo 6 cilinder, ook een heerlijk blok.
die oudere patrols zijn ook zelden roestvrij, die kunnen er ook wel wat van.

maar goed, hij is zeer blij met z'n verhoogde HJ op old men emu (oid) setje.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2012, 12:56

Mbt het stuiteren:
Bladveren hebben een zekere interne demping, zelfs als ze nieuw zijn. (Als ze oud en roestig zijn wordt die demping steeds groter, maar ook steeds ongecontroleerder.) Groot voordeel van een schroef- (of andere torsie-) veer is juist dat daar (vrijwel) geen eigen demping optreedt en je dus met een demper een betere afstemming kan maken waarbij bijv. kleine hobbels soepel worden weggewerkt en grote hobbels niet tot kangoeroe effecten leidt.

Bij spoorwagons zijn er bij gebruik van bladveren geen dempers nodig, bij schroefveren moet er direct een of andere demper worden toegepast - en bij spoorwagons speelt dan ook nog eens dat er een grote werkingsrange moet zijn omdat leeggewicht vaak slechts ± 1/3 van het max gewicht is.

Groeten MarcS

Hier de spoorse schroefvering met beladingsafhankelijke wrijvingsdemping vlgs het systeem Lenoir

conny1

Berichtdoor conny1 » 25 Sep 2012, 14:16

Volgens mij is de hoeveelheid ijzer bij een Landcruiser chassis gelijk aan dat van een defender; het is alleen smaller opgebouwd.

Terug naar “Techniek”