radiator bescherming bij TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Def130

radiator bescherming bij TD5

Berichtdoor Def130 » 20 Sep 2012, 22:24

Is in de winter een flap voor de radiator welkom of heeft dit geen nut,ik hoor het graag,en wie heeft er enige ervaring mee.

Erik Peters

Re:radiator bescherming bij TD5

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2012, 20:10

MarcS, (Landmarcs) hier op het forum, heeft daar wel een duidelijke mening over.
Mijn Defender doet het overigens al 14 jaar zonder.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re:radiator bescherming bij TD5 (hoes)

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2012, 20:21

Def130 schrijft:
Is in de winter een flap voor de radiator welkom of heeft dit geen nut,ik hoor het graag,en wie heeft er enige ervaring mee.

't Hangt van de winter(se temperaturen) af.

In een zachte winter zal je de flap niet dicht doen, althans niet als je langere einden gaat rijden.

Is het kouder dan is het best prettig. Ik kom nog wel eens in NO-Frankrijk in de winter, en daar kan het goed koud zijn en dan is het beslist een aanwinst.
1º de kachel wordt sneller iets warmer
2º onder de motorkap wordt het ook iets minder koud (dus wordt het binnen warmer)
3º je krijgt geen sneeuw (en dus daarna ijs) onder de motorkap.

Ik gebruik dezelfde hoes die ik op de Td5 had nu ook op de Puma en zelfs hartje zomer hoeft ie er niet af (wel open natuurlijk) zolang je geen zware karren trekt.

Als je het effect wilt beproeven dan volstaat overigens gewoon een stukje golfkarton (of mooier golfkarton in de plastic-variant). De "luxe" hoes die ik kocht had overigens een twijfelachtige pasvorm -- hij vroeg om wat aanpassingen en een aantal tie-raps.

Verder had en heb ik ook nog een pasgemaakt stuk 5x5mm rvs-gaas achter de grill: dat is een prima bescherming voor de radiator zelf.

Groeten MarcS

Def130

Berichtdoor Def130 » 21 Sep 2012, 23:26

OK daar kan ik wat mee,de flap moet ik ook met spanbandjes bevestigen,ga alsook een geperforeerde plaat bevestigen,tot heden steeds een kartonnetje gebruikt :cheer:

tim

Berichtdoor tim » 21 Sep 2012, 23:40

Dezelfde ervaring , ala marc s, opgedaan met m'n 110 en 200 tdi blok erin
Roger b heeft eens omschreven wat de theorie achter zo'n flap is, het gebruik ervan. en hoe het dus eigenlijk niet zo zou mogen werken, lees de praktische ervaring van mij en marc.

Desondanks toch de voordelen ervan in de winterpraktijk op gedaan.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2012, 00:04

een jaar swinters in een D1 200tdi gereden met de origineel accessoire grillecover ervoor....geen verschil gemerkt, jaar erna dus ook niet meer gemonteerd.....en dat was nog een mooie oplossing in tegenstelling tot een tegen,de grille geknoopt canvas rolgordijn..

de theorie:

water uit de radiateur wordt door de thermostaat pas naar de motor gevoerd wanneer deze op temp. is, dus zou je koelsysteem niet eerder op temp kunnen zijn als de radiator afgedekt wordt
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Sep 2012, 00:24

Roger B. schrijft:
een jaar swinters in een D1 200tdi gereden met de origineel accessoire grillecover ervoor....geen verschil gemerkt, jaar erna dus ook niet meer gemonteerd.....en dat was nog een mooie oplossing in tegenstelling tot een tegen,de grille geknoopt canvas rolgordijn..

de theorie:

water uit de radiateur wordt door de thermostaat pas naar de motor gevoerd wanneer deze op temp. is, dus zou je koelsysteem niet eerder op temp kunnen zijn als de radiator afgedekt wordt

dat is niet helemaal waar. Normaal wanneer je rijd zal de motor altijd warmte afgeven. Echter als de radiator open is word dit gelijk weer gekoeld. Door de rijwind weg te nemen word de warmte iets beter vast gehouden waardoor alles net iets sneller opwarmd. Dingen al dit werken vaak ook beter als de motorkap redelijk goed aansluit. Anders laten de grote kieren de opgebouwde warmte als nog ontsnappen.

Overigens zie ik de flap voor de radiator hier ook regelmatig bij andere personen auto's.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2012, 00:33

vraag me echt af of luchtkoeling zo veel doet, even uitgaande van nederlandse rond het vriespunt winters, en of de luchtstroom bij gesloten radiatormuff niet gewoon onderlangs wervelt...bij een landrover nogal een gat tussen motor en chasis
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Sep 2012, 08:59

Roger B. schrijft:
vraag me echt af of luchtkoeling zo veel doet, even uitgaande van nederlandse rond het vriespunt winters, en of de luchtstroom bij gesloten radiatormuff niet gewoon onderlangs wervelt...bij een landrover nogal een gat tussen motor en chasis

ik durf niet te zeggen hoeveel, wan idd zit er dat grote gat onder in.. En de motorkap heeft ook vrij grote spleten.
Wel weet ik ui ervaring met een renault dat luchtkoeling veel doet in de winter. Die moter konden we alleen maar met rijden koel houden omdat we geen vloeistof in de radiator hadden zitten (kwamen we pas thuis achter). Overigens was het toen alleen nog maar frisjes.

Maar jet meeste rendement van die doek kun je waarschijnkijk alleen maar halen als de motor op aan het warmen is. Daarna moet het wel heel koud worden wil je het echt super hard nodig hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Sep 2012, 10:07

Ingeval van een Puma wil je zeker geen extra warmte in het motorruim houden, ook niet in de winter. Het wordt daar al zo enorm heet dat de bedrading er last van heeft.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”