Die originele temperatuurmeter is gewoon K.U.T. (kwalitatief uitermate teleurstellend).
Een tweekleurig lampje was genoeg geweest: Groen = Bedrijfstemperatuur en Rood = Alarm.
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)
Groeten MarcS
radiator bescherming bij TD5
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:radiator bescherming bij TD5
dat kan... de sensor geeft duidelijk wel signaal evenredig aan de temperatuur... dit signaal wordt bewerkt naar de meter gestuurd... kwestie van, al dan niet via stukje elektronica, direct de meter op de sensor aansluiten....in het ergste geval ander metertje plaatsen met bijhorende sensor (wel originele sensor behouden voor motormanagement)
gone
Re:radiator bescherming bij TD5
Ik heb eea ook geprobeerd bij mijn 300Tdi defender en de muf doet echt zijn werk....de auto komt veel sneller op temperatuur. Normaal in de winter heb ik een km of 7 nodig voordat hij bedrijfstemp haalt, met de muf ervoor na 4 km al op temperatuur en dus eerder warmte in de auto.
Over een paar weekjes gaat ie er dus weer voor
Over een paar weekjes gaat ie er dus weer voor
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
Re:radiator bescherming bij TD5
Landmarcs schrijft:
Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)
Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.
Re:radiator bescherming bij TD5
Dixo schrijft:
Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....
Landmarcs schrijft:
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)
Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.
Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:radiator bescherming bij TD5
Edward schrijft:
Alweer een voorbeeldje van het betere als vijand van het goede.
Ik zou al heel blij zijn met een meter die een uitslag toont die min of meer correspondeert met de motor-temperatuur (en dus niet die drie-standen wijzer).
Als deze uitslag niet een "zieke" eigenschap van het metertje is dan zit het in de software die de temperatuur-signalen in een meter-aansturing omzet. En als het in de software zit dan zou er toch een wizz-kid moeten zijn die dat even kan rechtzetten ?
Groeten MarcS
PS In mijn oude Renaults was de meter-uitslag ook niet 1:1 te herleiden naar een werkelijke temperatuur maar je zag wel of de motor warm was of lauw, en je zag bovendien ook de meter oplopen als je volgas de helling op ging ... heel ver liep ie dan ook niet op, maar dat is ook het gevolg van koelsysteem met radiator en thermostaat.
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)
Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.
Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....
Alweer een voorbeeldje van het betere als vijand van het goede.
Ik zou al heel blij zijn met een meter die een uitslag toont die min of meer correspondeert met de motor-temperatuur (en dus niet die drie-standen wijzer).
Als deze uitslag niet een "zieke" eigenschap van het metertje is dan zit het in de software die de temperatuur-signalen in een meter-aansturing omzet. En als het in de software zit dan zou er toch een wizz-kid moeten zijn die dat even kan rechtzetten ?
Groeten MarcS
PS In mijn oude Renaults was de meter-uitslag ook niet 1:1 te herleiden naar een werkelijke temperatuur maar je zag wel of de motor warm was of lauw, en je zag bovendien ook de meter oplopen als je volgas de helling op ging ... heel ver liep ie dan ook niet op, maar dat is ook het gevolg van koelsysteem met radiator en thermostaat.
Re:radiator bescherming bij TD5
Landmarcs schrijft:
Tenzij je je wagen opnieuw wilt uitvinden is het simpeler om je wagen je wagen te laten en veranderingen toe te voegen. Het voordeel van een Madman is dat je die los van je originele systeem kunt laten werken. Het lijkt me zeer onverstandig om iemand in je ECU 'even' wat te laten wijzigen voor zover dat al überhaupt kan. :dry: :dry:
Edward schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)
Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.
Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....
Alweer een voorbeeldje van het betere als vijand van het goede.
Ik zou al heel blij zijn met een meter die een uitslag toont die min of meer correspondeert met de motor-temperatuur (en dus niet die drie-standen wijzer).
Als deze uitslag niet een "zieke" eigenschap van het metertje is dan zit het in de software die de temperatuur-signalen in een meter-aansturing omzet. En als het in de software zit dan zou er toch een wizz-kid moeten zijn die dat even kan rechtzetten ?
Groeten MarcS
PS In mijn oude Renaults was de meter-uitslag ook niet 1:1 te herleiden naar een werkelijke temperatuur maar je zag wel of de motor warm was of lauw, en je zag bovendien ook de meter oplopen als je volgas de helling op ging ... heel ver liep ie dan ook niet op, maar dat is ook het gevolg van koelsysteem met radiator en thermostaat.
Tenzij je je wagen opnieuw wilt uitvinden is het simpeler om je wagen je wagen te laten en veranderingen toe te voegen. Het voordeel van een Madman is dat je die los van je originele systeem kunt laten werken. Het lijkt me zeer onverstandig om iemand in je ECU 'even' wat te laten wijzigen voor zover dat al überhaupt kan. :dry: :dry:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:radiator bescherming bij TD5
wie zegt dat het softwarematig gebeurd, dat aansturen van de meter in stappen... kan ook zijn dat het binnenkomende signaal door wat componentjes in de ECU in een paar stapjes doorgestuurd wordt naar de meter
gone
Re:radiator bescherming bij TD5
Roger B. schrijft:
Laat onverlet dat ik een wagen liefst origineel houd en extra systemen los van het hoofdnet monteer. ;)
wie zegt dat het softwarematig gebeurd, dat aansturen van de meter in stappen... kan ook zijn dat het binnenkomende signaal door wat componentjes in de ECU in een paar stapjes doorgestuurd wordt naar de meter
Laat onverlet dat ik een wagen liefst origineel houd en extra systemen los van het hoofdnet monteer. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:radiator bescherming bij TD5
Voorzover ik begrepen heb, zijn de temperatuurmeters tegenwoordig "gedempt", dat wil zeggen dat ze alleen reageren op koud, ergens in een gebied dat goed is en veeeeels te heet.
De moderne bestuurders zouden zenuwachtig worden van temperatuurmeters die teveel bewegen op de temperatuur van de motor.
Ik denk dat wij van een ander slag zijn.
De moderne bestuurders zouden zenuwachtig worden van temperatuurmeters die teveel bewegen op de temperatuur van de motor.
Ik denk dat wij van een ander slag zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten