radiator bescherming bij TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:radiator bescherming bij TD5

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2012, 10:11

piet_g schrijft:
Roger B. schrijft:
vraag me echt af of luchtkoeling zo veel doet, even uitgaande van nederlandse rond het vriespunt winters, en of de luchtstroom bij gesloten radiatormuff niet gewoon onderlangs wervelt...bij een landrover nogal een gat tussen motor en chasis

ik durf niet te zeggen hoeveel, wan idd zit er dat grote gat onder in.. En de motorkap heeft ook vrij grote spleten.
Wel weet ik ui ervaring met een renault dat luchtkoeling veel doet in de winter. Die moter konden we alleen maar met rijden koel houden omdat we geen vloeistof in de radiator hadden zitten (kwamen we pas thuis achter). Overigens was het toen alleen nog maar frisjes.

Maar jet meeste rendement van die doek kun je waarschijnkijk alleen maar halen als de motor op aan het warmen is. Daarna moet het wel heel koud worden wil je het echt super hard nodig hebben.

Ik kan me de vraagtekens indenken.
Toch zegt de harde praktijk dat de theoretische benadering niet alles is.

1º De thermostaat laat bij echt koudere buitentemperaturen een redelijke plons koud water in het koelsysteem stromen - als het echt koud is merk je dat weldegelijk.
2º Er ontstaat weldegelijk een "bel" warmere lucht onder de motorkap (bij ± -10 kan je sneeuw en ijsafzetting onder de motorkap krijgen zonder "radiator-muff" terwijl die met wegblijft).
3º De theorie zegt dat warme lucht opstijgt, dus het is eigenlijk niet zo gek dat het onder de motorkap warmer wordt, tel daarbij op dat kennelijk de motorruimte zo is dat ie heet kan worden (zoals bij V8-en soms een probleem is) en dat een Td5 een nogal "kouwelijke" motor is en dat de kachel pas bij de Puma echt warmte geeft .... dan zijn er theoretische gronden genoeg om de praktijk te kunnen geloven.
4º Bij Nederlandse kwakkel-winters heb ik het slabbetje omhooggerold en dan is de radiator groot zat, hij is zelfs groot zat bij een hittegolf (zoals gezegd: ik trek nooit zware lasten).

Groeten MarcS

PS Of je een slabbetje mooi vindt is een kwestie van persoonlijke smaak en dus betwistbaar.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2012, 10:18

Edward schrijft:
Ingeval van een Puma wil je zeker geen extra warmte in het motorruim houden, ook niet in de winter. Het wordt daar al zo enorm heet dat de bedrading er last van heeft.

Laten we aannemen dat de buitentemperatuur tussen de -20 en +40 schommelt ('s zomers boven het asfalt wordt het nog veel warmer). Een beetje extra warmte onder de motorkap 's winters zal niet gauw een probleem vormen. En 's zomers .... ik zal eens een thermometer onder de kap hangen (als het weer zomer wordt) -- ik denk evenwel dat een opgerolde "muff" weinig uitmaakt voor de onder de motorkap temperaturen.

Groeten MarcS

Franc

Berichtdoor Franc » 22 Sep 2012, 12:16

Hoe zit het eigenlijk met de intercooler?
Ik zie die flappen altijd over de hele breedte zitten en bij de 2/300TDI is die dan ook bedekt.
Volgens mij wil je dat niet.

Het zou mooi zijn als iemand het affect een keer zou meten straks als het < 0 is. Ik geloof het eerlijk gezegd niet echt.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2012, 12:31

Franc schrijft:
Hoe zit het eigenlijk met de intercooler?
Ik zie die flappen altijd over de hele breedte zitten en bij de 2/300TDI is die dan ook bedekt.
Volgens mij wil je dat niet.

Het zou mooi zijn als iemand het effect een keer zou meten straks als het < 0 is. Ik geloof het eerlijk gezegd niet echt.

Groeten,
Franc.

Dag Franc,

Kijk even naar het temperatuur-traject mbt de werking van de intercooler.
's Winters ligt de buitentemperatuur op twee punten substantieel lager: nl zowel de inlaatlucht als de koellucht.
Bedenk daarbij dat een "Radiator-Muff" daarbij niet alle luchtstroom wegneemt maar alleen de directe werking van de rij-wind op de grill. Er zijn ook mensen die een kartonnetje direct tegen de radiator plaatsen .... dat lijkt mij nu juist minder verstandig.
Met een "Muff" kan de visco-fan altijd nog lucht door de radiator trekken, en die visco-fan is best effectief dus er is bij oplopende watertemperatuur nog steeds een behoorlijke koel-capaciteit (reken hier met 80º koelwater en wederom buitenlucht van winterse waarden, en bedenk dat je ook bij een hittegolf nog koelcapaciteit hebt).

En wat betreft het meten. Ik weet het: mijn (en andermans) ervaringen zijn geen metingen. Echter, wil je een serieuze, reproduceerbare meting dan moet je aan nogal wat randvoorwaarden voldoen .... dat is best mogelijk maar ook een boel gedoe.
Misschien is nog het handigste om een Nanocom aan de Td5 te leggen en daarna bij windstil gelijkmatig vriesweer je testjes uit te voeren. Lastig blijft dat je tussendoor de motor weer naar een standaard-aanvangstemperatuur moet laten afkoelen.

O ja, als het effect onmerkbaar/onmeetbaar is dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de koeling en/of werking van de intercooler ... dan is de "Radiator-Muff" alleen een verfraaiing (afhankelijk van je smaak) en is de werking verder alleen toe te schrijven aan een placebo-effect.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Sep 2012, 14:23

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Ingeval van een Puma wil je zeker geen extra warmte in het motorruim houden, ook niet in de winter. Het wordt daar al zo enorm heet dat de bedrading er last van heeft.

Laten we aannemen dat de buitentemperatuur tussen de -20 en +40 schommelt ('s zomers boven het asfalt wordt het nog veel warmer). Een beetje extra warmte onder de motorkap 's winters zal niet gauw een probleem vormen. En 's zomers .... ik zal eens een thermometer onder de kap hangen (als het weer zomer wordt) -- ik denk evenwel dat een opgerolde "muff" weinig uitmaakt voor de onder de motorkap temperaturen.

Groeten MarcS

Mee eens, maar bv een motordeken van Noiskiller maakt dat de motor in noodloop kan gaan vanwege oververhitting. Dat doet mijn 130 en nog twee wagens waar ik die hele set ingezet heb. ;)

Ervaring is alles en het werkt bij de jouwe naar tevredenheid, dat zegt genoeg toch? :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2012, 23:54

vraag me af wat er anders is aan een disco dan aan een defender.... van defenderrijders vaker gelezen dat ze beweren een radiatormuf nodig hebben / voordeel ervan merken.....van discorijders veel minder.... zoals gezegd heb ik er op de D1 200Tdi een gehad, en geen noemenswaardig voordeel gemerkt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2012, 01:19

Roger B. schrijft:
vraag me af wat er anders is aan een disco dan aan een defender.... van defenderrijders vaker gelezen dat ze beweren een radiatormuf nodig hebben / voordeel ervan merken.....van discorijders veel minder.... zoals gezegd heb ik er op de D1 200Tdi een gehad, en geen noemenswaardig voordeel gemerkt

Roger B.,

Ik weet het ook niet, misschien heeft een Disco een kleinere radiator, misschien een minder efficiënte rijwind-luchtstroom door die radiator, en wellicht heeft een Disco ook een betere kachel (dat moet haast wel want je leest hoegenaamd nooit klachten over de Disco-verwarming).
Misschien is de Defender wel zo gedimensioneerd dat verwarmen een uiterst moeizaam gebeuren is en dat daarom een bescheiden verbetering al stevig aantikt.
Waarschijnlijk kan je je een deel van dit raadsel oplossen door een Td5 Disco en Defender op een koude ochtend naast elkaar te zetten en het zelfde traject te laten rijden, beide met een Nanocom en dan eens kijken naar het temperatuurverloop. Niet dat deze kennis je wezenlijk verder helpt maar het lost wel een vraag op, nl de vraag waarom je bij een Disco geen Muf nodig hebt.

Groeten MarcS

conny1

Berichtdoor conny1 » 25 Sep 2012, 14:24

Bij mij (Td5 defender 2000) hangt er constant een nanocom aan als instrument, ik zie dus oa de watertemperatuur op 1 cijfer achter de komma. In de winter kom ik niet snel aan de 88 graden (dan gaat de thermostaat open) en dan alleen bij autosnelweg ritten. Rondhobbelen in het terrein of stadsverkeer, zakt de temperatuur snel naar 60 graden en da's behoorlijk veels te koud voor de kachel kan ik je vertellen.
Stuk karton ervoor en alles blijft een stuk warmer.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 14:41

conny1 schrijft:
Bij mij (Td5 defender 2000) hangt er constant een nanocom aan als instrument, ik zie dus oa de watertemperatuur op 1 cijfer achter de komma. In de winter kom ik niet snel aan de 88 graden (dan gaat de thermostaat open) en dan alleen bij autosnelweg ritten. Rondhobbelen in het terrein of stadsverkeer, zakt de temperatuur snel naar 60 graden en da's behoorlijk veels te koud voor de kachel kan ik je vertellen.
Stuk karton ervoor en alles blijft een stuk warmer.

Kijk, Kijk, eindelijk eens iemand die het meten is weten ook in praktijk brengt.

Hoe warm wordt ie in deze tijd, dwz bij 15-20 º buitentemperatuur?
(En hoe veel hoger, en sneller, loopt het op als je de grill partieel, dus ongeveer zoals bij een geopende "muff", afdekt ?)

Daarnaast zegt deze meting nog iets anders: In principe zou je met 60 º koelwater al een redelijke kachelwerking moeten kunnen hebben ... ofwel met andere woorden: de kachelmatrix is ver van toereikend (die mensen die de matrix verdubbelen zijn dus zo gek nog niet).

Blijft daarnaast een ander punt: Bij 's winters rondhobbelen blijft zonder maatregelen de motor dus gewoon te koud. Althans, mij lijkt dat 60 º niet echt een gunstige bedrijfstemperatuur is .... dus de gevaren van een "muff" zijn wellicht een stuk kleiner « contrarywise » de motorsmering zou wel eens zover achter kunnen blijven dat "geen muff" wel eens schadelijker zou kunnen zijn.
Een en ander wordt des te belangrijker naarmate je ook naar min 20 º en koudere gebieden gaat.

Groeten MarcS

conny1

Berichtdoor conny1 » 25 Sep 2012, 17:04

Bij deze temperatuur slingert het zo rond de 90 graden. Bergop met een aanhanger van 4 ton en dan vol gas loopt dat makkelijk op tot over de 100 graden, de nanocom begint dan rood te knipperen bij 101 graden (en ook onder de 0 graden), ik laat dan altijd het gas los en dan zakt hij weer naar 90 graden. De originele temperatuurmeter geeft dan nog steeds geen krimp, dus wanneer die uitslaat, is het wel helemaal paniek in het vooronder.
60 graden is ruim onvoldoende om het compartiment warm te krijgen en ook de motor vindt het niet lekker, want hij begint dan wit te roken.

(ik weet het, maar dat is weer een heel ander probleem met deze auto; die rookt altijd even als hij koud is; is onverbrande diesel. Waarom is mij ondertussen een raadsel, want hij functioneert verder perfect)

Ondertussen een elektrische ventilator gemonteerd en de originele visco-fan verwijderd, dus we gaan even kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen deze winter.

Terug naar “Techniek”