Roger B. schrijft:
vraag me echt af of luchtkoeling zo veel doet, even uitgaande van nederlandse rond het vriespunt winters, en of de luchtstroom bij gesloten radiatormuff niet gewoon onderlangs wervelt...bij een landrover nogal een gat tussen motor en chasis
ik durf niet te zeggen hoeveel, wan idd zit er dat grote gat onder in.. En de motorkap heeft ook vrij grote spleten.
Wel weet ik ui ervaring met een renault dat luchtkoeling veel doet in de winter. Die moter konden we alleen maar met rijden koel houden omdat we geen vloeistof in de radiator hadden zitten (kwamen we pas thuis achter). Overigens was het toen alleen nog maar frisjes.
Maar jet meeste rendement van die doek kun je waarschijnkijk alleen maar halen als de motor op aan het warmen is. Daarna moet het wel heel koud worden wil je het echt super hard nodig hebben.
Ik kan me de vraagtekens indenken.
Toch zegt de harde praktijk dat de theoretische benadering niet alles is.
1º De thermostaat laat bij echt koudere buitentemperaturen een redelijke plons koud water in het koelsysteem stromen - als het echt koud is merk je dat weldegelijk.
2º Er ontstaat weldegelijk een "bel" warmere lucht onder de motorkap (bij ± -10 kan je sneeuw en ijsafzetting onder de motorkap krijgen zonder "radiator-muff" terwijl die met wegblijft).
3º De theorie zegt dat warme lucht opstijgt, dus het is eigenlijk niet zo gek dat het onder de motorkap warmer wordt, tel daarbij op dat kennelijk de motorruimte zo is dat ie heet kan worden (zoals bij V8-en soms een probleem is) en dat een Td5 een nogal "kouwelijke" motor is en dat de kachel pas bij de Puma echt warmte geeft .... dan zijn er theoretische gronden genoeg om de praktijk te kunnen geloven.
4º Bij Nederlandse kwakkel-winters heb ik het slabbetje omhooggerold en dan is de radiator groot zat, hij is zelfs groot zat bij een hittegolf (zoals gezegd: ik trek nooit zware lasten).
Groeten MarcS
PS Of je een slabbetje mooi vindt is een kwestie van persoonlijke smaak en dus betwistbaar.