Zijn er inmiddels al meer LandRover eigenaren die bijmengen met koolzaadolie??
Kan vanaf volgend jaar van mijn buurman een paar honderd liter overnemen tegen een zacht prijsje (€0,85 ct/l)
Dit is bijna de helft van de pompprijs in 2013.
Ben zeer benieuwd of ik 50% kan bijmengen als de buitentemperatuur hoger is als 15 graden Celsius. Kan de pomp,verstuivers,katalysator dit mengsel aan??
Mag ook via PB reageren B)
Koolzaadolie
Koolzaadolie
Memento Mori
-
Disco2Sava
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33
Re:Koolzaadolie
Dat zal sterk afhankelijk zijn van de type motor, verstuivers erin, en de rest van je brandstofsysteem.
Bij oudere mb's, tot bj 95, is dit geen enkel probleem, zo lang de viscositeit maar voldoende is. In de zomer is dit veelal geen probleem maar in de winter is het de uitdaging de juiste temp te bereiken met de olie zodat de viscositeit laag genoeg is. Een dubbele tank is dan een van de oplossingen, starten op gewone diesel en de olie tijd te geven om op te warmen om daarna op olie over te schakelen.
Nieuwere kunnen er absoluut niet tegen, zelfs bio aditieven in moderne brandstoffen pruimen ze niet. Heeft me vorig jaar ruim 1800e aan nieuwe verstuivers gekost :dry:
Bij LR zal het niet veel anders zijn, vermoed ik.
Groeten, S.
Bij oudere mb's, tot bj 95, is dit geen enkel probleem, zo lang de viscositeit maar voldoende is. In de zomer is dit veelal geen probleem maar in de winter is het de uitdaging de juiste temp te bereiken met de olie zodat de viscositeit laag genoeg is. Een dubbele tank is dan een van de oplossingen, starten op gewone diesel en de olie tijd te geven om op te warmen om daarna op olie over te schakelen.
Nieuwere kunnen er absoluut niet tegen, zelfs bio aditieven in moderne brandstoffen pruimen ze niet. Heeft me vorig jaar ruim 1800e aan nieuwe verstuivers gekost :dry:
Bij LR zal het niet veel anders zijn, vermoed ik.
Groeten, S.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!
Koolzaadolie
Wat rondgekeken op diverse fora en kom tot de volgende conclusie:
Tot 40% bijmengen van PPO (Pure Plantaardige Olie ) bij een buitentemperatuur van minimaal 10 graden Celcius geeft geen probleem bij moderne diesels zonder aanpassing.
De olie moet na het persen gefilterd worden en minimaal 1 maand rusten om de restvervuiling te laten bezinken,daarna is het net zo helder als sla-olie.
koolzaadolie heeft een forse CO-2 reductie, die tot 70% kan bedragen,daarom ook minder belastend voor de omgeving, daarbij is de geur na verbranding "aangenaam" :woohoo:
Brandstofverbruik bij 100% PPO is 5% meer dan gewone diesel ivm minder brandbare stoffen, hiervoor moet de auto worden aangepast!!.
Wil het goedje opstoken in een Disco en Freelander.
Zal begin volgend jaar een verslag doen van mijn bevindingen.
Tot 40% bijmengen van PPO (Pure Plantaardige Olie ) bij een buitentemperatuur van minimaal 10 graden Celcius geeft geen probleem bij moderne diesels zonder aanpassing.
De olie moet na het persen gefilterd worden en minimaal 1 maand rusten om de restvervuiling te laten bezinken,daarna is het net zo helder als sla-olie.
koolzaadolie heeft een forse CO-2 reductie, die tot 70% kan bedragen,daarom ook minder belastend voor de omgeving, daarbij is de geur na verbranding "aangenaam" :woohoo:
Brandstofverbruik bij 100% PPO is 5% meer dan gewone diesel ivm minder brandbare stoffen, hiervoor moet de auto worden aangepast!!.
Wil het goedje opstoken in een Disco en Freelander.
Zal begin volgend jaar een verslag doen van mijn bevindingen.
Memento Mori
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Koolzaadolie
Disco....welke motor?
idem voor freelander.
niet elke moderne diesel is het zelfde, vw zegt dat je geen biodiesel mag tanken, of dat dan ook voor (deel)ppo geldt....?
een motorschade doen flink wat liters prijsvoordeel teniet
idem voor freelander.
niet elke moderne diesel is het zelfde, vw zegt dat je geen biodiesel mag tanken, of dat dan ook voor (deel)ppo geldt....?
een motorschade doen flink wat liters prijsvoordeel teniet
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Koolzaadolie
Roger B. schrijft:
Tja, je moet niet alles geloven. Diverse auto-fabrikanten kiezen gewoon uit gemakzucht en/of het voorkomen van eventuele schadeclaims, de meest zekere optie, en die is dus steevast dat de auto alleen geschikt is voor de standaard-brandstoffen. (Waarschijnlijk gaat er ook bij het gebruik van standaard-brandstoffen zo nu en dan iets stuk, maar dat heet dan normale slijtage.)
Een "leuk" voorbeeldje is dat Ford voor zijn multi-fuel motoren (die dus geheel voorbereid zijn op het rijden op zowel benzine als E85) zegt dat je bij het rijden op ethanol de motor-olie 2x zo vaak moet vervangen. Bij Volvo hoeft dat bij dezelfde motoren niet. (Bij E85 kan je als je alleen kleine eindjes rijdt net iets eerder een probleem met teveel water in de olie krijgen, maar .... dat kon ook altijd al bij benzine.)
Aan de andere kant: PPO is in een aantal eigenschappen duidelijk anders als de gebruikelijke diesel dus ben ik vooralsnog nogal terughoudend. Zoals Roger B. terecht opmerkt: je moet wel erg veel winst maken wil je eventuele versnelde slijtage (of erger) goed maken. Een tikje over-voorzichtig dus wacht ik graag nog even af wat de ervaringen op de lange termijn zullen zijn.
Groeten MarcS
Disco....welke motor?
idem voor freelander.
niet elke moderne diesel is het zelfde, vw zegt dat je geen biodiesel mag tanken, of dat dan ook voor (deel)ppo geldt....?
een motorschade doen flink wat liters prijsvoordeel teniet
Tja, je moet niet alles geloven. Diverse auto-fabrikanten kiezen gewoon uit gemakzucht en/of het voorkomen van eventuele schadeclaims, de meest zekere optie, en die is dus steevast dat de auto alleen geschikt is voor de standaard-brandstoffen. (Waarschijnlijk gaat er ook bij het gebruik van standaard-brandstoffen zo nu en dan iets stuk, maar dat heet dan normale slijtage.)
Een "leuk" voorbeeldje is dat Ford voor zijn multi-fuel motoren (die dus geheel voorbereid zijn op het rijden op zowel benzine als E85) zegt dat je bij het rijden op ethanol de motor-olie 2x zo vaak moet vervangen. Bij Volvo hoeft dat bij dezelfde motoren niet. (Bij E85 kan je als je alleen kleine eindjes rijdt net iets eerder een probleem met teveel water in de olie krijgen, maar .... dat kon ook altijd al bij benzine.)
Aan de andere kant: PPO is in een aantal eigenschappen duidelijk anders als de gebruikelijke diesel dus ben ik vooralsnog nogal terughoudend. Zoals Roger B. terecht opmerkt: je moet wel erg veel winst maken wil je eventuele versnelde slijtage (of erger) goed maken. Een tikje over-voorzichtig dus wacht ik graag nog even af wat de ervaringen op de lange termijn zullen zijn.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Koolzaadolie
zeg ook niet DAT je er schade van krijgt...heb in de tdi van mijn T4 ook op 30% oliebollen-slaolie gereden, en ook op 50% verse...maar als de goedkoopste slaolie bij de aldi maar een duppie onder de pompprijs van diesel zit....dan is de lol van literflejes in je tank kiepen snel voorbij
ook bin ppo geldt dat je een fikse tank moet neerzetten of het ergens "gewoon" moet kunnen tanken.
als je 2000lit inslaat kan diesel ook nog weleens een stuk minder duur uitpakken dan aan de pomp...
ook bin ppo geldt dat je een fikse tank moet neerzetten of het ergens "gewoon" moet kunnen tanken.
als je 2000lit inslaat kan diesel ook nog weleens een stuk minder duur uitpakken dan aan de pomp...
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Koolzaadolie
Roger B. schrijft:
Precies, daar heb je een leuk punt. Ik zou geen moeite hebben met 1000 of 2000 liter diesel- (of koolzaad)olie ... maar ik vrees dat er wetten in de weg staan en praktische bezwaren.
Lastig is bovendien dat ik een niet onaanzienlijk aantal kilometers buitenslands maak, en met een aanhanger rond te gaan rijden ....
Anyway, de winst is beperkt: Reken even voor het gemak met 1:10 en 20.000 km per jaar. Dan verstook je 2000 liter a inmiddels € 1,41 = € 2.820,– als je 1/3 plantaardige olie bijmengt van laten we zeggen € 0,70 dan verdien je € 470,–, niet echt bedragen om heel veel moeite voor te doen. Als ik die 40 keer dat ik moet tanken een beetje oplet met waar ik tank dan scheelt dat al € 100,– tot € 200,– t.o.v. de "adviesprijs", da's sneller en tamelijk zorgeloos verdiend.
Groeten MarcS
zeg ook niet DAT je er schade van krijgt...heb in de tdi van mijn T4 ook op 30% oliebollen-slaolie gereden, en ook op 50% verse...maar als de goedkoopste slaolie bij de aldi maar een duppie onder de pompprijs van diesel zit....dan is de lol van literflejes in je tank kiepen snel voorbij
ook bin ppo geldt dat je een fikse tank moet neerzetten of het ergens "gewoon" moet kunnen tanken.
als je 2000lit inslaat kan diesel ook nog weleens een stuk minder duur uitpakken dan aan de pomp...
Precies, daar heb je een leuk punt. Ik zou geen moeite hebben met 1000 of 2000 liter diesel- (of koolzaad)olie ... maar ik vrees dat er wetten in de weg staan en praktische bezwaren.
Lastig is bovendien dat ik een niet onaanzienlijk aantal kilometers buitenslands maak, en met een aanhanger rond te gaan rijden ....
Anyway, de winst is beperkt: Reken even voor het gemak met 1:10 en 20.000 km per jaar. Dan verstook je 2000 liter a inmiddels € 1,41 = € 2.820,– als je 1/3 plantaardige olie bijmengt van laten we zeggen € 0,70 dan verdien je € 470,–, niet echt bedragen om heel veel moeite voor te doen. Als ik die 40 keer dat ik moet tanken een beetje oplet met waar ik tank dan scheelt dat al € 100,– tot € 200,– t.o.v. de "adviesprijs", da's sneller en tamelijk zorgeloos verdiend.
Groeten MarcS
Re: Koolzaadolie
Landmarcs schrijft:
I like the math Marc! Klopt wat je zegt
Pas als je heel veel kilometers maakt kan dit verschil iets uitmaken, maar voor die paar honderd piek is dit wel veel gedoe! Tenzij de prijzen exorbitant gaan stijgen, >2. Maar daar gaan we voor het gemak maar even niet van uit.
Roger B. schrijft:
zeg ook niet DAT je er schade van krijgt...heb in de tdi van mijn T4 ook op 30% oliebollen-slaolie gereden, en ook op 50% verse...maar als de goedkoopste slaolie bij de aldi maar een duppie onder de pompprijs van diesel zit....dan is de lol van literflejes in je tank kiepen snel voorbij
ook bin ppo geldt dat je een fikse tank moet neerzetten of het ergens "gewoon" moet kunnen tanken.
als je 2000lit inslaat kan diesel ook nog weleens een stuk minder duur uitpakken dan aan de pomp...
Precies, daar heb je een leuk punt. Ik zou geen moeite hebben met 1000 of 2000 liter diesel- (of koolzaad)olie ... maar ik vrees dat er wetten in de weg staan en praktische bezwaren.
Lastig is bovendien dat ik een niet onaanzienlijk aantal kilometers buitenslands maak, en met een aanhanger rond te gaan rijden ....
Anyway, de winst is beperkt: Reken even voor het gemak met 1:10 en 20.000 km per jaar. Dan verstook je 2000 liter a inmiddels € 1,41 = € 2.820,– als je 1/3 plantaardige olie bijmengt van laten we zeggen € 0,70 dan verdien je € 470,–, niet echt bedragen om heel veel moeite voor te doen. Als ik die 40 keer dat ik moet tanken een beetje oplet met waar ik tank dan scheelt dat al € 100,– tot € 200,– t.o.v. de "adviesprijs", da's sneller en tamelijk zorgeloos verdiend.
Groeten MarcS
I like the math Marc! Klopt wat je zegt
Pas als je heel veel kilometers maakt kan dit verschil iets uitmaken, maar voor die paar honderd piek is dit wel veel gedoe! Tenzij de prijzen exorbitant gaan stijgen, >2. Maar daar gaan we voor het gemak maar even niet van uit.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Koolzaadolie
Coen83 schrijft:
Hartelijk dank. En dan te bedenken dat het mij gelukt is op school nooit lessen economie te hoeven volgen.
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
....
Anyway, de winst is beperkt: Reken even voor het gemak met 1:10 en 20.000 km per jaar. Dan verstook je 2000 liter a inmiddels € 1,41 = € 2.820,– als je 1/3 plantaardige olie bijmengt van laten we zeggen € 0,70 dan verdien je € 470,–, niet echt bedragen om heel veel moeite voor te doen. Als ik die 40 keer dat ik moet tanken een beetje oplet met waar ik tank dan scheelt dat al € 100,– tot € 200,– t.o.v. de "adviesprijs", da's sneller en tamelijk zorgeloos verdiend.
Groeten MarcS
I like the math Marc! Klopt wat je zegt
Pas als je heel veel kilometers maakt kan dit verschil iets uitmaken, maar voor die paar honderd piek is dit wel veel gedoe! Tenzij de prijzen exorbitant gaan stijgen, >2. Maar daar gaan we voor het gemak maar even niet van uit.
Hartelijk dank. En dan te bedenken dat het mij gelukt is op school nooit lessen economie te hoeven volgen.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Koolzaadolie
Ik dacht ook eigenlijk dat de opinie een beetje aan het omslaan was en dat de "duurzaamheid" van koolzaadolie inmiddels wel in twijfel getrokken wordt?
Dat je bovendien de kostbare landbouwgrond die er wereldwijd is beter voor het produceren van voedsel kunt gebruiken?
Dat je bovendien de kostbare landbouwgrond die er wereldwijd is beter voor het produceren van voedsel kunt gebruiken?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten