Ik dacht dat een Optima Redtop een startaccu is en een Yellowtop een accessoire accu?
Gerard
nieuwe accu
-
Geerthubers
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03 Jan 2010, 11:38
Re:nieuwe accu
Volkomen gelijk....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:nieuwe accu
Geerthubers schrijft:
Veel kleine stukjes is voor geen enkele accu bevorderlijk voor de levensduur.
Een "luxe" dure accu zal er misschien iets langer tegen kunnen maar stuk gaan ze ook.
Bedenk dat je 's winters meer van de accu vraagt, de accu minder levert en ook minder laadt ... en je dus snel in de situatie "Griekenland" komt ... er gaat structureel meer uit als in dus komt de bodem in zicht. Heb je een "luxere" accu dan zie je die bodem iets minder snel dus lijkt het beter maar dat betekent alleen maar dat het ook weer langer duurt voordat de accu weer helemaal vol is. En bedenk ook dat een accu het best tegen de winter kan als ie goed opgeladen is.
Daarom dus mijn goedkopere suggestie waarbij je een druppellader en een normale accu gebruikt (en neem dan wel een iets "luxere" normale, een dichte zg onderhoudsvrije, da's wel zo makkelijk en veilig, en weinig duurder). Zelfs als je de druppellader maar zo nu en dan kan inzetten houd je de accu wel goed in conditie.
Groeten MarcS
Heren,
In ieder geval dank voor de tip over de CTEK MXS5.0 lader, een top apparaat. Twee extra conectors mee besteld, nu heb ik 1 makkelijke lader voor de Def, de boot en de quad.
De optima gaat het worden, ik rijdt veel kleine stukjes, ook in de winter ( weet dat dit niet echt goed is... maar soms kan het niet anders..) dus ik wil een accu die het altijd blijft doen.
Weer dank voor de info.
Veel kleine stukjes is voor geen enkele accu bevorderlijk voor de levensduur.
Een "luxe" dure accu zal er misschien iets langer tegen kunnen maar stuk gaan ze ook.
Bedenk dat je 's winters meer van de accu vraagt, de accu minder levert en ook minder laadt ... en je dus snel in de situatie "Griekenland" komt ... er gaat structureel meer uit als in dus komt de bodem in zicht. Heb je een "luxere" accu dan zie je die bodem iets minder snel dus lijkt het beter maar dat betekent alleen maar dat het ook weer langer duurt voordat de accu weer helemaal vol is. En bedenk ook dat een accu het best tegen de winter kan als ie goed opgeladen is.
Daarom dus mijn goedkopere suggestie waarbij je een druppellader en een normale accu gebruikt (en neem dan wel een iets "luxere" normale, een dichte zg onderhoudsvrije, da's wel zo makkelijk en veilig, en weinig duurder). Zelfs als je de druppellader maar zo nu en dan kan inzetten houd je de accu wel goed in conditie.
Groeten MarcS
Re:nieuwe accu
Ik voel veel voor de suggestie van Marc.
Als er geen bijzondere eisen worden gesteld aan de accu in de vorm van een lier of heel veel elektrische verbruikers en hij primair gebruikt wordt voor het starten en daarna(ast) het voeden van 'huis-tuin-keuken' apparatuur en -verlichting, kies dan gewoon voor een goede conventionele accu.
Dat is meestal geen Gamma/Karwei/Halfords accu die al minstens een half jaar op de plank staat.
De ervaring is dat veel 'nieuw' verkochte accu's bij aankoop al niet de capaciteit halen die het label vermeld.
De grootste accuverkoper van Nederland is de ANWB (+ 80.000 accu's p/j) Die kosten 'een tientje' meer, zijn meer dan 'gemiddeld' goed en worden er gratis ingelepeld en je hebt nooooit gezeur bij een probleem.
Gerard
Als er geen bijzondere eisen worden gesteld aan de accu in de vorm van een lier of heel veel elektrische verbruikers en hij primair gebruikt wordt voor het starten en daarna(ast) het voeden van 'huis-tuin-keuken' apparatuur en -verlichting, kies dan gewoon voor een goede conventionele accu.
Dat is meestal geen Gamma/Karwei/Halfords accu die al minstens een half jaar op de plank staat.
De ervaring is dat veel 'nieuw' verkochte accu's bij aankoop al niet de capaciteit halen die het label vermeld.
De grootste accuverkoper van Nederland is de ANWB (+ 80.000 accu's p/j) Die kosten 'een tientje' meer, zijn meer dan 'gemiddeld' goed en worden er gratis ingelepeld en je hebt nooooit gezeur bij een probleem.
Gerard
Re:nieuwe accu
Mee eens. Als je een goedkope accu sloopt door slecht gebruik en verwaarlozing sloop je een dure Optima ook.
Voorbeeldje van de werkvloer: de machines van de boeren hier in de buurt die lang stil staan, combines, rooiers, etc, zijn allemaal voorzien van een gewone accu mét een druppellader om de accu in conditie te houden. Optima's zie ik hier niet, ook niet in de zware trekkers die toch veel startvermogen vragen......
Voorbeeldje van de werkvloer: de machines van de boeren hier in de buurt die lang stil staan, combines, rooiers, etc, zijn allemaal voorzien van een gewone accu mét een druppellader om de accu in conditie te houden. Optima's zie ik hier niet, ook niet in de zware trekkers die toch veel startvermogen vragen......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:nieuwe accu
De boeren bij mij in de buurt hebben nog echt geld. ;)
Die lepelen in hun oogstmachines die optima's er in.
Het seizoen om peëen te snokken is weer begonnen. :laugh:
Ik heb die accu dan ook bij een landbouwmechanisatie bedrijf gekocht.
De CTek acculader komt van Conrad op internet.
Even een paar keer goed het boekje lezen voordat je je accu aansluit.
De regelaar heeft een 3-keuze programma:
6Volt (motoren en quads),
12V voor de standaard platte platen accu
en de stand voor de gel en optima accu's of laden onder vrieskou omstandigheden.
Ik gebruik voor mn optima de stand met het ijskristalletje conform het boekje.
Red Top is primair een start accu, maar ook te misbruiken voor een kleine lier en accessoires.
Yellow Top is ook heel geschikt als start accu, met als voordeel dat deze met een grotere koudstart capaciteit (CCA=Cold Cranking Amps) verkrijgbaar is dan de Red Top.
Hint: zoek DAT maar eens op op internet en vergelijk dan eens met andere accu's.
Vergelijk dan gelijk ook eens hoeveel Ah je "normale"accu moet hebben tov bijvoorbeeld de YTS5.5 met 75Ah.
Doordat deze Yellow tops iets dieper kan gaan is ie buitengewoon geschikt voor accessoires.
De Blue Top is meer een accu voor op de boot, heeft ook de mogelijkheid voor extra aansluitpolen.
Ik heb in mn Disco 1997 2.8TGV de 75Ah (YT S 5.5) gelepeld, daar zit dan ook een Warn M8000 lier op aangesloten voor incidenteel misbruik.
en in mn Ninety 2.5TD de 48Ah (YT S 4.2)
In de winter moet het ding gewoon starten, ook al vriest het -15 Celcius.
Die lepelen in hun oogstmachines die optima's er in.
Het seizoen om peëen te snokken is weer begonnen. :laugh:
Ik heb die accu dan ook bij een landbouwmechanisatie bedrijf gekocht.
De CTek acculader komt van Conrad op internet.
Even een paar keer goed het boekje lezen voordat je je accu aansluit.
De regelaar heeft een 3-keuze programma:
6Volt (motoren en quads),
12V voor de standaard platte platen accu
en de stand voor de gel en optima accu's of laden onder vrieskou omstandigheden.
Ik gebruik voor mn optima de stand met het ijskristalletje conform het boekje.
Red Top is primair een start accu, maar ook te misbruiken voor een kleine lier en accessoires.
Yellow Top is ook heel geschikt als start accu, met als voordeel dat deze met een grotere koudstart capaciteit (CCA=Cold Cranking Amps) verkrijgbaar is dan de Red Top.
Hint: zoek DAT maar eens op op internet en vergelijk dan eens met andere accu's.
Vergelijk dan gelijk ook eens hoeveel Ah je "normale"accu moet hebben tov bijvoorbeeld de YTS5.5 met 75Ah.
Doordat deze Yellow tops iets dieper kan gaan is ie buitengewoon geschikt voor accessoires.
De Blue Top is meer een accu voor op de boot, heeft ook de mogelijkheid voor extra aansluitpolen.
Ik heb in mn Disco 1997 2.8TGV de 75Ah (YT S 5.5) gelepeld, daar zit dan ook een Warn M8000 lier op aangesloten voor incidenteel misbruik.
en in mn Ninety 2.5TD de 48Ah (YT S 4.2)
In de winter moet het ding gewoon starten, ook al vriest het -15 Celcius.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten