Een maandje geleden heb ik m'n tussenbak verruild voor een 1.4. Rijdt 100x stiller en fijner. Echter, sinds dat ik dat heb gedaan trilt de auto bij optrekken tussen bepaalde snelheden (rond 50-80-100). Lijkt precies op het gevoel dat ik had toen m'n kruisjes versleten waren. Ik heb (uiteraard) m'n kruisjes gechecked, heb dat een keerder bij de hand gehad, maar daar kan ik geen speling vinden. En omdat het zich voordoet sinds dat ik m'n tussenbak verwisseld heb denk ik dat het daar mee te maken heeft.
Kan het zo zijn, dat omdat ik m'n aandrijfassen niet kon markeren op de plaats waar ze op de tussenbak gemonteerd zitten, ze nu 'uit balans' draaien? M.a.w.; stel dat ik de positie van de aandrijfassen ten opzichte van de tussenbak wijzig met 90 graden, zou het dan over kunnen zijn? Ik heb ze uiteraard gemarkeerd aan de kant van de assen en als zodanig ook teruggeplaatst.
Wellicht ook goed om te weten, ik heb niet alleen de tussenbak verwisseld, heb ik de hele handel los gehad om m'n krukaskeerring te vervangen. Dus vliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat, versnellingsbak, etc. Auto rijdt verder prima.
Alvast bedankt!
Trillen
Re:Trillen
Overigens: ik heb m'n steun aan de bakkant vervangen, die aan de tussenbak kant was nog goed. Daar kan lijkt het me niet aan te liggen.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re:Trillen
Hallo Coen,
Als ik me niet vergis kunnen de cardan assen maar op 1 manier gemonteerd worden, dwz je kan ze geen 90 graden verdraaien, alleen 180 graden, maar je kan het even proberen
Verder zijn de cardanassen veelal uitgebalanceerd, iets wat je kan zien aan evt plaatjes die op de assen zutten (bij mij zijn het metalen plaatjes van zo; n 2x 5 cm aan het uiteinde van de assen,
Hoewel een steun op het eerste gee zijn wil het nier zeggen dat hij ook goed is, dus nauwkeurig checken kan geen kwaad, zo kan je hem bijv in een verwrongen stand vast gezet hebben, of , in geval van tussenbak steunen kan het zijn dat het het rubber wel vastzit in de metalen steun, maar het draadeind wat in rubber zit en in het chassis steekt dol is of niet vast zit, of de moer op het draadeind niet vast zit
Ik zou in ieder geval in de eerste instantie toch zoeken in de cardanassen of steunen.
Overigens als het een kruisje zou zijn zou de trilling er ook geweest moeten zijn voor de tussenbakwissel
gr
Luke
Als ik me niet vergis kunnen de cardan assen maar op 1 manier gemonteerd worden, dwz je kan ze geen 90 graden verdraaien, alleen 180 graden, maar je kan het even proberen
Verder zijn de cardanassen veelal uitgebalanceerd, iets wat je kan zien aan evt plaatjes die op de assen zutten (bij mij zijn het metalen plaatjes van zo; n 2x 5 cm aan het uiteinde van de assen,
Hoewel een steun op het eerste gee zijn wil het nier zeggen dat hij ook goed is, dus nauwkeurig checken kan geen kwaad, zo kan je hem bijv in een verwrongen stand vast gezet hebben, of , in geval van tussenbak steunen kan het zijn dat het het rubber wel vastzit in de metalen steun, maar het draadeind wat in rubber zit en in het chassis steekt dol is of niet vast zit, of de moer op het draadeind niet vast zit
Ik zou in ieder geval in de eerste instantie toch zoeken in de cardanassen of steunen.
Overigens als het een kruisje zou zijn zou de trilling er ook geweest moeten zijn voor de tussenbakwissel
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Trillen
hi Luke,
dank voor je antwoord, ik ga het eens uitzoeken. Laat het weten wat er uit komt!
dank voor je antwoord, ik ga het eens uitzoeken. Laat het weten wat er uit komt!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re:Trillen
Nou ben er achter, de flens die er aan de voorkant van de tussenbak uitkomt heeft speling. Hopelijk kan het probleem opgelost worden door de flens en een aantal lagers te vervangen, zonder dat ik de halve tussenbak uit elkaar hoef te halen..... To be continued dus!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re:Trillen
Eerst maar eens kijken of de flens nog goed vast zit.
Ik heb nog een linkje voor je over vervangen van flens en lager:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=25053&st=0entry254775
Ziet er niet al te lastig uit.
Groeten,
Franc.
Ik heb nog een linkje voor je over vervangen van flens en lager:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=25053&st=0entry254775
Ziet er niet al te lastig uit.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten