lichtschakelaar Defender 90 (2008)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mlampie

lichtschakelaar Defender 90 (2008)

Berichtdoor Mlampie » 16 Sep 2012, 16:45

Ik heb er al veel over gelezen maar wil het toch ook bij jullie even tegen het licht houden..
Van de week viel ineens als mijn verlichting uit.
Icl. dashbord verlichting en achter verlichting.
als ik de lichtschakelaar op stadlicht zet werk alles wel goed, zodra ik hem een klik verder duw gaat alles uit.

Ik ben erachter gekomen dat als ik hem heel voorzichtig tussen stad en dimlicht zet dat het dan wel werkt. (noodoplossing dus)

volgens mij moet ik de lichtschakelaar vernieuwen klopt mijn idee naar jullie idee?

enige weken geleden heb ik nw heldere koplampen gemonteerd met 50 Watt Lampen.
Mogelijk heeft dit er iets mee te maken.

Dixo

Re:lichtschakelaar Defender 90 (2008)

Berichtdoor Dixo » 16 Sep 2012, 17:56

Zou een nieuwe monteren, en dan gelijk een relais-schakeling ertussen zetten. Mocht je niet zo'n held zijn met electiek; Aad van Agys heeft een vervangende lichtschakelaar met ingebouwde relais schakeling:

http://www.agys.nl/index_bestanden/Page428.htm

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 16 Sep 2012, 18:02

Yes you will have to replace the switch and it may be of interest that Land Rover have finally recognised the problem and now supply an official wiring overlay kit LR030389 with the relay included.

See the Technical Bulletin below (in Dutch)

Rob [file name=LTB00467.pdf size=230419]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/LTB00467.pdf[/file]
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Martin_Liz

Berichtdoor Martin_Liz » 19 Sep 2012, 07:46

Heel mooi dat Land Rover dan toch eindelijk zover is dat er erkenning is voor de te zwakke schakelaar, maar het zal nog wel een jaar of 40 duren tot men tot het besef komt dat ook de bedrading te wensen over laat.
Bij veel auto's waarbij de verlichting altijd aan staat is verkleuring te zien van de isolatie van de bedrading wat erop wijst dat deze te warm geworden is. Ook zie je bij bijvoorbeeld overlanders die veel met groot licht op moeten rijden dat er problemen ontstaan met de kabelboom in het motorcompartiment of smeltende draden bij connectoren onder het dashboard.

Betere optie is het geheel ontlasten van de door Land Rover ontworpen installatie en de koplampen via een bypass voeden. Een 'zweedse lichtversterker' is daar bij uitstek geschikt voor.
http://www.landreiziger.nl/2011/02/relais-schakeling-koplampen-a-k-a-zweedse-lichtversterker/
Groet!

Martin & Liz

www.landreiziger.nl

tim

Berichtdoor tim » 19 Sep 2012, 10:51

Mlampie schrijft:

Ik ben erachter gekomen dat als ik hem heel voorzichtig tussen stad en dimlicht zet dat het dan wel werkt. (noodoplossing dus)

Klopt, alleen de kans dat dat maar voor heel even nog werkt is erg groot.

Die 110 van mij heeft nou 3 van die schakelaars opgevreten, in 2.5 jaar.
Ben er helemaal klaar mee, morgen naar Martin te Dordrecht om voor eens en voor altijd de boel goed op orde te laten brengen, met oa zijn variant van de zweeds lichtversterker.

De plus en de min snap / ken ik alleen van rekenen tijdens mijn carriere op de lagere school , niet zo van draatjes :blush:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”