Hallo allemaal, ik ben inmiddels al weer een paar weken aan mijn remmen aan het werken (meer omdat de onderdelen niet snel geleverd werden maar goed).
Voor dat ik begon kreeg ik mijn remmen met geen mogelijkheid afgesteld. ik kreeg het verschil tussen voor en achter niet goed en tussen links en rechts voor kreeg ik de remmen niet beter dan 50% afwijking. Dit terwijl ik voor mijn remcilinders en schoenen al vervangen had. ook moest ik meerdere keren pompen om een hard pedaal te krijgen en had ik een loze / vrije slag er tussen zitten waardoor je drie keer moest pompen bij een noodstop.
Daarom besloten om de remmen in een keer goed aan te pakken. rondom is het meeste van de remmen vervangen:
- hoofdrem cilinder
- alle remcylinders
- slangen
- remkracht verdeler
- remschoenen
- remtrommels
inmiddels remt de laro al een stukje beter bij de eerste slag, maar ik moet een halve slag extra doen om vol door te kunnen remmen (als ik dat doe dan ligt ook alles voorin ;)). Echter na heel veel ontluchten krijg ik het pedaal niet hard, omdat ik dubbele remcylinders voor heb, heb ik ook de bolleboom methode gebruikt met een spanband om de remschoenen voor.
Daarnaast klopt de remverdeling voor/achter niet. Ik heb voor iets van 1300Nm en achter 2600Nm. wat me opvalt is dat het rem kracht lampje (even de juiste naam kwijt)op het dashboard niet uit gaat. nu heb ik in de euchelon van het leger gekeken en daar staat dat als dit het geval is, de schuifjuffer in de remkrachtverdeler verschoven is. Deze zou dan terug moeten schuiven door ontluchtingsnippel aan de ander kant van de auto open te draaien (bv als je voor bezig bent, achter open draaien) en dan rustig te remmen.. echter dit hebben we meerdere malen geprobeerd en het lampje blijft aan. voor mijn gevoel zit hier ook het probleem waarom dat ik achter te veel remkracht heb.
Op dit moment zit ik voor mijn gevoel even door alle opties die ik tot nu toe op het forum gevonden heen, want ook de voorste remschijven staan recht en ik heb alle remmen zo afgesteld dat ze net vrij lopen.
Heeft er iemand nog ideeën, tips of die eventueel kan helpen (in de regio bergen op zoom, omdat het een landbouwvoertuig is kan ik niet even de snelweg pakken :) )
over mijn laro:
Het gaat hier om een series 3 109 ex defensie.
hij heeft een dubbel remsysteem en de voorwielen hebben twee remcylinders met de befaamde ontluchtingsnippel aan de onderzijde.
alvast bedankt.
Remmen nog steeds niet goed
Remmen nog steeds niet goed
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:Remmen nog steeds niet goed
Hallo Piet,
Levert je hoofdremcilinder wel voldoende volume remvloeistof om de dubbele wiel cilinders voor te kunnen bedienen?
De hoofdclinder zorgt eerst voor druk naar de voorremmen en als die op druk zijn (of als de cilinder tegen de eindaanslag voor de voorwielen staat!), krijgen de achterremmen druk en komt er geen extra druk meer op de voorremmen tenzij je nog een keer pompt om de drukopbouw opnieuw te starten.
groetjes, Fenna
Levert je hoofdremcilinder wel voldoende volume remvloeistof om de dubbele wiel cilinders voor te kunnen bedienen?
De hoofdclinder zorgt eerst voor druk naar de voorremmen en als die op druk zijn (of als de cilinder tegen de eindaanslag voor de voorwielen staat!), krijgen de achterremmen druk en komt er geen extra druk meer op de voorremmen tenzij je nog een keer pompt om de drukopbouw opnieuw te starten.
groetjes, Fenna

hmm.. interesant.. was even vergeten dat daar ook een dubbele gedeelte in zat. Is er een manier waarop dat ik dit kan controleren en kan verstellen?
wat me namelijk opviel is dat ik met de nieuwe hoofremcylinder mijn pedaal niet meer tegen het metaal aan kan drukken..
wat me namelijk opviel is dat ik met de nieuwe hoofremcylinder mijn pedaal niet meer tegen het metaal aan kan drukken..
------
Hallo Piet,
Verstellen lukt alleen door de plunjers machinaal te bewerken en ik verzeker je, het is kneiterhard staal ;-) of een veer met andere veerkarakteristiek toepassen
Globaal checken op volume verschil tussen voor en achter kun je doen door het reservoir leeg te halen, leidingen naar de remmen loshalen, een nieuw pijpje met nippels maken om van voor naar achter op de hoofdcilinder door te lussen. Dat pijpje met lucht erin monteren, reservoir vullen en de rem bedienen.
De lucht komt dan in het reservoirdeel voor de achter remmen naar buiten.
Heb je de remleidingen goed om aangesloten? Als het goed is, is je hoofdcilinder aan de servo kant wat dikker en aan die kant sluit je de voorremmen aan.
groetjes, Fenna (die zelf ook met remmen bezig is ;-) )
Verstellen lukt alleen door de plunjers machinaal te bewerken en ik verzeker je, het is kneiterhard staal ;-) of een veer met andere veerkarakteristiek toepassen
Globaal checken op volume verschil tussen voor en achter kun je doen door het reservoir leeg te halen, leidingen naar de remmen loshalen, een nieuw pijpje met nippels maken om van voor naar achter op de hoofdcilinder door te lussen. Dat pijpje met lucht erin monteren, reservoir vullen en de rem bedienen.
De lucht komt dan in het reservoirdeel voor de achter remmen naar buiten.
Heb je de remleidingen goed om aangesloten? Als het goed is, is je hoofdcilinder aan de servo kant wat dikker en aan die kant sluit je de voorremmen aan.
groetjes, Fenna (die zelf ook met remmen bezig is ;-) )

hmm.. dat gaat het dus ook niet worden. (dat verstellen dan tenminste)
Ik heb de remleidingen niet uit de auto gehad, dus ik heb alles weer 1 op 1 terug geschoefd zoals het zat.. ze zijn bij landrover toch niet aan het wisselen geweest met de leidingen??
Ik heb de remleidingen niet uit de auto gehad, dus ik heb alles weer 1 op 1 terug geschoefd zoals het zat.. ze zijn bij landrover toch niet aan het wisselen geweest met de leidingen??
------
Voor een nauwkeurige meting zou je de gepompte remvloeistof van voor en achter apart kunnen opvangen en dan het volume meten na een aantal keer de rem bedienen.

wat ik me nog kan bedenken is dat je misschien een hoofdcilinder te pakken hebt van een 88" laro van voor 1980. Die laro's hadden namelijk ook op de voorwielen maar 1 cilinder en daarom een bijpassende hoofdcilinder die minder remvloeistof volume levert aan de voor remmen.

Overigens heeft de hoofdcilinder op mijn 109 een andere (grotere) nippel-maat voor de voorremmen, waardoor normaal gesproken verwisselen niet eens mogelijk is.

Ik heb het even opgezocht,
maar ik heb volgende hoofdremcylinder er onder zitten:
http://www.paddockspares.com/90577520-brake-master-cylinder-dual-line-servo-no-stamped-is-64677249.html
Het enige is dat bij mij er blijkbaar een ander tankje op zit, maar het type op de doos klopt wel.
ik zie bij paddock alleen dat het series 2 en 3 is, en niet 88 of 109.
ook in de parts manual kan ik dat verschil niet vinden. enkel dual line en single line.
maar ik heb volgende hoofdremcylinder er onder zitten:
http://www.paddockspares.com/90577520-brake-master-cylinder-dual-line-servo-no-stamped-is-64677249.html
Het enige is dat bij mij er blijkbaar een ander tankje op zit, maar het type op de doos klopt wel.
ik zie bij paddock alleen dat het series 2 en 3 is, en niet 88 of 109.
ook in de parts manual kan ik dat verschil niet vinden. enkel dual line en single line.
------
Dat is de aftermarket versie. Voor de hoofdprijs is hier of daar nog wel een originele te vinden... Wel duidelijk te zien dat aan de servo kant de verdikking te zien is. Het onderdeel nummer is correct voor zover ik kan nagaan.