Remmen nog steeds niet goed

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re:Remmen nog steeds niet goed

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 21:22

fenix2 schrijft:
allereerst goed bij elkaar houden wat bij elkaar gemonteerd zat. Voor dat soort werk heb ik altijd wel een stel afsluitbare zakjes bij de hand waar ik dan een kaartje met korte beschrijving bij doe.

Van de oude cilinder alle onderdelen inspecteren op slijtplekken en kijken of de rubbertjes nog goed zijn. Ook de cilinder binnenwand goed nakijken op slijtage en evt corrosie plekken.

Mijn gedachte gaat vooral naar komplete binnenwerken overzetten. Uiteraard alleen als het netjes past allemaal. Niets forceren, de passingen zijn net niet klem als het goed is. Voor de afsluiting zitten er rubbertjes op slimme plaatsen ;-)

waar ik alleen bang voor ben hierbijis dat ik dan mijn oude probleem terug heb.. de oude hoofd remcilinder pakte namelijk een slag loos.. en ik kan niet controleren of de slijtage ook in het buitenwerk van de hoofdcilinder zit.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 21:48

Het buitenwerk is alleen een holle pijp met 4 aansluitingen. 2 naar het tankje en 2 naar de remleidingen. Het binnenwerk zorgt voor de juiste schakeling tussen de openingen.

Die loze slag, zou corrosie kunnen zijn op de cilinder binnenwand aan de servo kant, waardoor de plunjer niet helemaal naar de uitgangs positie terugkomt. Dan zou het binnenwerk nog best goed kunnen zijn en dus te proberen in de nieuwe cilinder. Testen met het binnenwerk van de nieuwe in de oude cilinder zou ik dan niet zomaar doen, omdat dan dat binnenwerk op de corrosie gelijk afgeschreven kan raken.

Met het risico van het hele forum over me heen krijgen, zou je eventuele oneffenheden op de cilinderwand glad kunnen schuren met een fijn schuurmatje opgerold ronddraaien in de cilinder. kleine beetjes tegelijk en goed schoonmaken. Tussendoor ook kijken of je een mooie gladde wand krijgt. Niet teveel om de passing niet in gevaar te brengen. Dan alles weer monteren en testen of je een goede slag hebt en met afgedopte remleiding aansluitingen testen of je goed druk kunt maken zonder lekkage. Als dat allemaal voor elkaar is, de cilinder in de laro testen.
Op die manier heb ik mijn hoofdrem cilinder behandeld en daarna in een test opstelling geprobeerd en geen gekke dingen gezien. De plunjer maakt een volle slag en met (handkracht) druk met afgedopte remleidingen. geen lekkage kunnen merken.
Of het echt werkt, zie ik morgen, want dan gaat de cilinder terug in de laro.
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 22:00

fenix2 schrijft:
Het buitenwerk is alleen een holle pijp met 4 aansluitingen. 2 naar het tankje en 2 naar de remleidingen. Het binnenwerk zorgt voor de juiste schakeling tussen de openingen.

Die loze slag, zou corrosie kunnen zijn op de cilinder binnenwand aan de servo kant, waardoor de plunjer niet helemaal naar de uitgangs positie terugkomt. Dan zou het binnenwerk nog best goed kunnen zijn en dus te proberen in de nieuwe cilinder. Testen met het binnenwerk van de nieuwe in de oude cilinder zou ik dan niet zomaar doen, omdat dan dat binnenwerk op de corrosie gelijk afgeschreven kan raken.

Met het risico van het hele forum over me heen krijgen, zou je eventuele oneffenheden op de cilinderwand glad kunnen schuren met een fijn schuurmatje opgerold ronddraaien in de cilinder. kleine beetjes tegelijk en goed schoonmaken. Tussendoor ook kijken of je een mooie gladde wand krijgt. Niet teveel om de passing niet in gevaar te brengen. Dan alles weer monteren en testen of je een goede slag hebt en met afgedopte remleiding aansluitingen testen of je goed druk kunt maken zonder lekkage. Als dat allemaal voor elkaar is, de cilinder in de laro testen.
Op die manier heb ik mijn hoofdrem cilinder behandeld en daarna in een test opstelling geprobeerd en geen gekke dingen gezien. De plunjer maakt een volle slag en met (handkracht) druk met afgedopte remleidingen. geen lekkage kunnen merken.
Of het echt werkt, zie ik morgen, want dan gaat de cilinder terug in de laro.

ben benieuwd naar het resultaat.
morgen eens de cilinder uit elkaar trekken om eens te kijken hoe de oude cilinder er van binnen uit ziet.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Sep 2012, 07:16

Hallo,

Er zijn voor hoofdremcylinders ook reparatie setjes in de handel, dus denk dat het voor jou geval ook wel zo is

Afhankelijk van het materiaal van die cylinder, kan je die dingen van binnen best opzuiveren
Aluminium is alleen iets linker als staal, omdat je daar eerder materiaal weghaalt (zachter)
Als je het doet, neem dan een zeer fijn stukje waterproef, en schuur dan ook met water
Een remcylinder heb ik zelf nog niet gedaan, maar wel zowel hoofd als hulp koppelingscylinders
de hoofd koppelingscylinders zijn aluminium en de hulp koppelingscylinders staal
En vooral bij de hulp koppelingscylinders is het zeer goed te doen om ze te reviseren
Ik heb er een speciaal midlock hoontje voor wat ik in de boortol zet, gaat zeer goed

De hoofd koppelings cylinders zoals gezegd wat minder goed omdat het aluminium is dus daar kom je maar weg met 1 of 2 keer reviseren.
Ik weet dat het in jou geval de remcylinder is, maar het principe blijft gelijk

Ohw ja, uiteraard is vervangen voor nieuw altijd beter ;)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2012, 16:02

Dank je Luke :)
*zet d'r helm weer af*

Mijn hoofdremcilinder is van staal en geeft na mijn behandeling en montage geen lekkage. Wel komt bij de servo de pen die de plunjer bedient in de ruststand al tever naar buiten, waardoor er te weinig slag over blijft om de voorwielremcilinders in 1 slag te vullen. Nu kijken of ik de ruststand van het pedaal wat omhoog kan krijgen of op een andere manier de pen wat dieper in de servo kan krijgen.

Hoe ga jij met je cilinder Piet?

groetjes, Fenna
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Sep 2012, 20:20

fenix2 schrijft:
Dank je Luke :)
*zet d'r helm weer af*

Mijn hoofdremcilinder is van staal en geeft na mijn behandeling en montage geen lekkage. Wel komt bij de servo de pen die de plunjer bedient in de ruststand al tever naar buiten, waardoor er te weinig slag over blijft om de voorwielremcilinders in 1 slag te vullen. Nu kijken of ik de ruststand van het pedaal wat omhoog kan krijgen of op een andere manier de pen wat dieper in de servo kan krijgen.

Hoe ga jij met je cilinder Piet?

groetjes, Fenna

mijn hoofdcilinder is volgens mij ook van staal.. tenminste het is zwaar genoeg daarvoor.
waar kun je die servo pen instellen?

aan mijn cilinder vandaag niet meer aan toe gekomen helaas..
------

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2012, 20:30

Hallo Piet,

Voor zover ik uit de handboeken kan nagaan, is het alleen met een vulplaat tussen servo en pedaalhuis te verstellen. De stelbout op de pen zelf is in de fabriek afgesteld en vastgezet. Het is niet de bedoeling dat achteraf daarmee gesteld wordt.
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Sep 2012, 10:08

hmm, dat is bij mij het probleem dus niet omdat mijn pedaal niet eens tegen het metaal kan komen. ik heb dus nog wat ruimte over als het moet.

Ik sprak toevallig net nog iemand over de remmen en die kwam met nog iets anders. Tijdens het ontluchten zijn bij ons aan de voorzijde de tyrewraps kapot geklapt van de bovenste rem cilinders. Hierdoor is de cilinder te ver naar buiten gekomen en kwam hierlangs olie uit het systeem. Ik heb het hele zaakje weer terug geduwd en daarna gekeken of ik geen lekkage had, maar ik kreeg nu de opmerking dat ik de cilinders moet vervangen omdat ze uit elkaar geweest zijn.
------

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 17 Sep 2012, 22:23

De cilinders helemaal vervangen of een revisie setje er tegenaan gooien?

Ik kan me voorstellen dat bij onvoorzichtig terugduwen er wat rubbertjes beschadigd kunnen raken, maar als je geen lekkage hebt, lijkt het me dat de afdichting nog op orde is. Wel iets om af en toe eens extra te controleren. Misschien dat Rob of Roger hier wat licht op kan laten schijnen?

Overigens had ik vandaag mijn servo uitgebouwd en bleek de pen tamelijk vastgebakken. Scheelt dat ik nog een servo op reserve heb, kan ik die nu fijn gaan inbouwen :)
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Sep 2012, 23:00

fenix2 schrijft:
De cilinders helemaal vervangen of een revisie setje er tegenaan gooien?

Ik kan me voorstellen dat bij onvoorzichtig terugduwen er wat rubbertjes beschadigd kunnen raken, maar als je geen lekkage hebt, lijkt het me dat de afdichting nog op orde is. Wel iets om af en toe eens extra te controleren. Misschien dat Rob of Roger hier wat licht op kan laten schijnen?

Overigens had ik vandaag mijn servo uitgebouwd en bleek de pen tamelijk vastgebakken. Scheelt dat ik nog een servo op reserve heb, kan ik die nu fijn gaan inbouwen :)

hmm.. zo houd je wel werk inderdaad.. gelukkig had je er een op de plank liggen..
ik kwam net in een zoektocht deze link tegen en begon toch nog even te twijfelen over mijn hoofdcilinder:
http://www.expeditionlandrover.info/dual_brake_conv.htm
hier werd het verhaal met de omgekeerde remleidingen nog een keer uitgelegd, dus ik besloot nog eens in mijn foto's te zoeken of ik toevallig een foto gemaakt had voor het inbouwen.. zie hieronder.. begin nu toch zwaar te twijfelen of ik niet een 88 master cilinder heb.. kijk maar naar de gekleurde dopjes. die zitten andersom van de dopjes op de website van paddock van de productfoto die besteld had. (buiten dat het tankje anders is..)
------

Terug naar “Techniek”