Berichtdoor Erik Peters » 15 Sep 2012, 20:58
piet_g schrijft:
Daarnaast klopt de remverdeling voor/achter niet. Ik heb voor iets van 1300Nm en achter 2600Nm. wat me opvalt is dat het rem kracht lampje (even de juiste naam kwijt)op het dashboard niet uit gaat. nu heb ik in de euchelon van het leger gekeken en daar staat dat als dit het geval is, de schuifjuffer in de remkrachtverdeler verschoven is. Deze zou dan terug moeten schuiven door ontluchtingsnippel aan de ander kant van de auto open te draaien (bv als je voor bezig bent, achter open draaien) en dan rustig te remmen.. echter dit hebben we meerdere malen geprobeerd en het lampje blijft aan. voor mijn gevoel zit hier ook het probleem waarom dat ik achter te veel remkracht heb.
Hallo Piet,
Dat ding is geen remkrachtverdeler, dat zit niet op een Series (zelfs niet op mijn Defender 300 Tdi). Op de 109 Stawag (uit '73) (voor-achter gescheiden remcicuits) die ik ooit gehad heb zat ook zo'n schakelaar met een lampje op het dashboard (een rechthoekig lampje/schakelaar die wanneer ingedrukt het lampje deed branden ter controle van het lampje). Door achter een ontluchtingsnippel open te draaien en rustig te remmen (langzaam de druk op het pedaal verhogen) kan het zuigertje weer in de middenstand gedrukt worden (lampje uit). Als je te hard drukt schiet ie door naar de andere kant dus lampje weer aan (dat is mij wel eens gebeurt). Dan vóór een ontluchtingnippel open draaien en weer de rem rustig intrappen. Het enigste nadeel is dat je met twee man moet zijn, een om de rem te bedienen en de ander de nippel op en dicht draaien (om te voorkomen dat daar lucht aangezogen wordt bij het loslaten van het rempedaal).
In ieder geval moet één deel van het circuit druk opbouwen en zo de schakelaar doen verschuiven. Ik heb ook wel eens de remslang naar de achteras dichtgedrukt (met risico op beschadiging), dan heeft ie achter meteen druk terwijl voor de remschoenen nog naar buiten gedrukt moeten worden tegen de trommels.
Met vriendelijke groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht