Remmen nog steeds niet goed

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re:Remmen nog steeds niet goed

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 19:38

fenix2 schrijft:
Dat is de aftermarket versie. Voor de hoofdprijs is hier of daar nog wel een originele te vinden... Wel duidelijk te zien dat aan de servo kant de verdikking te zien is. Het onderdeel nummer is correct voor zover ik kan nagaan.

Ik zie het inderdaad.. maar ik kan ook niet verklaren waarom dat lampje van de remdruk aan blijft..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 19:47

je hebt een Pressure Difference Warning Actuator in je systeem en die doet het kennelijk goed ;-) ..
beetje flauw, maar de open deur lijkt me dat je naar voor en achter druk verschil hebt met remmen ... Dat lost zich wel op als je met de eerste slag gelijk goed kunt remmen.
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 19:52

jep :P die doet het inderdaad goed.. het lampje werkt :P.. (ik was zelf ook al melig aan het worden om dat lampje) of ik moet er een groen lampje inzetten, dan is het in eens geen waarschuwing meer ;)

bij de vorige remkracht verdeling ging hij af en toe aan.. (en gelukkig ook weer uit :D), maar daar heb ik nu niks aan.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 19:55

Piet, is je oude hoofdremcilinder niet met een revisie setje opnieuw te gebruiken?
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 19:59

totaal niet naar gekeken eigenlijk.. de aansluitingen en het tankje zijn beiden nog goed. en ik heb dat ding nog in de schuur liggen..
------

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 20:18

* ziet testmogelijkheden ;-)*

oude hoofdremcilinder as-is monteren en testen
oude hoofdremcilinder met binnenwerk van de nieuwe proberen
(schroefjes onder tankje los, tankje wegdraaien en met 13mm imbus de holle moer loshalen en eruit halen, plunjer(aan de servo kant) iets indrukken en het klepje uit de schacht naar het tankje tillen. Nu kan de plunjer uit de hoofdremcilinder. Als er maar 1 plunjer uit komt, even met de cilinder op een werkblad met doek kloppen, zodat de 2e plunjer ook uit de cilinder komt)

en evt nog de nieuwe met binnenwerk van de oude testen.
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 20:46

en dan alle onderdelen 1 op 1 overzetten of moet ik nog een aantal onderdelen vervangen?
------

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Sep 2012, 20:58

piet_g schrijft:
Daarnaast klopt de remverdeling voor/achter niet. Ik heb voor iets van 1300Nm en achter 2600Nm. wat me opvalt is dat het rem kracht lampje (even de juiste naam kwijt)op het dashboard niet uit gaat. nu heb ik in de euchelon van het leger gekeken en daar staat dat als dit het geval is, de schuifjuffer in de remkrachtverdeler verschoven is. Deze zou dan terug moeten schuiven door ontluchtingsnippel aan de ander kant van de auto open te draaien (bv als je voor bezig bent, achter open draaien) en dan rustig te remmen.. echter dit hebben we meerdere malen geprobeerd en het lampje blijft aan. voor mijn gevoel zit hier ook het probleem waarom dat ik achter te veel remkracht heb.

Hallo Piet,

Dat ding is geen remkrachtverdeler, dat zit niet op een Series (zelfs niet op mijn Defender 300 Tdi). Op de 109 Stawag (uit '73) (voor-achter gescheiden remcicuits) die ik ooit gehad heb zat ook zo'n schakelaar met een lampje op het dashboard (een rechthoekig lampje/schakelaar die wanneer ingedrukt het lampje deed branden ter controle van het lampje). Door achter een ontluchtingsnippel open te draaien en rustig te remmen (langzaam de druk op het pedaal verhogen) kan het zuigertje weer in de middenstand gedrukt worden (lampje uit). Als je te hard drukt schiet ie door naar de andere kant dus lampje weer aan (dat is mij wel eens gebeurt). Dan vóór een ontluchtingnippel open draaien en weer de rem rustig intrappen. Het enigste nadeel is dat je met twee man moet zijn, een om de rem te bedienen en de ander de nippel op en dicht draaien (om te voorkomen dat daar lucht aangezogen wordt bij het loslaten van het rempedaal).
In ieder geval moet één deel van het circuit druk opbouwen en zo de schakelaar doen verschuiven. Ik heb ook wel eens de remslang naar de achteras dichtgedrukt (met risico op beschadiging), dan heeft ie achter meteen druk terwijl voor de remschoenen nog naar buiten gedrukt moeten worden tegen de trommels.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 20:58

allereerst goed bij elkaar houden wat bij elkaar gemonteerd zat. Voor dat soort werk heb ik altijd wel een stel afsluitbare zakjes bij de hand waar ik dan een kaartje met korte beschrijving bij doe.

Van de oude cilinder alle onderdelen inspecteren op slijtplekken en kijken of de rubbertjes nog goed zijn. Ook de cilinder binnenwand goed nakijken op slijtage en evt corrosie plekken.

Mijn gedachte gaat vooral naar komplete binnenwerken overzetten. Uiteraard alleen als het netjes past allemaal. Niets forceren, de passingen zijn net niet klem als het goed is. Voor de afsluiting zitten er rubbertjes op slimme plaatsen ;-)
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 15 Sep 2012, 21:17

Erik Peters schrijft:
piet_g schrijft:
Daarnaast klopt de remverdeling voor/achter niet. Ik heb voor iets van 1300Nm en achter 2600Nm. wat me opvalt is dat het rem kracht lampje (even de juiste naam kwijt)op het dashboard niet uit gaat. nu heb ik in de euchelon van het leger gekeken en daar staat dat als dit het geval is, de schuifjuffer in de remkrachtverdeler verschoven is. Deze zou dan terug moeten schuiven door ontluchtingsnippel aan de ander kant van de auto open te draaien (bv als je voor bezig bent, achter open draaien) en dan rustig te remmen.. echter dit hebben we meerdere malen geprobeerd en het lampje blijft aan. voor mijn gevoel zit hier ook het probleem waarom dat ik achter te veel remkracht heb.

Hallo Piet,

Dat ding is geen remkrachtverdeler, dat zit niet op een Series (zelfs niet op mijn Defender 300 Tdi). Op de 109 Stawag (uit '73) (voor-achter gescheiden remcicuits) die ik ooit gehad heb zat ook zo'n schakelaar met een lampje op het dashboard (een rechthoekig lampje/schakelaar die wanneer ingedrukt het lampje deed branden ter controle van het lampje). Door achter een ontluchtingsnippel open te draaien en rustig te remmen (langzaam de druk op het pedaal verhogen) kan het zuigertje weer in de middenstand gedrukt worden (lampje uit). Als je te hard drukt schiet ie door naar de andere kant dus lampje weer aan (dat is mij wel eens gebeurt). Dan vóór een ontluchtingnippel open draaien en weer de rem rustig intrappen. Het enigste nadeel is dat je met twee man moet zijn, een om de rem te bedienen en de ander de nippel op en dicht draaien (om te voorkomen dat daar lucht aangezogen wordt bij het loslaten van het rempedaal).
In ieder geval moet één deel van het circuit druk opbouwen en zo de schakelaar doen verschuiven. Ik heb ook wel eens de remslang naar de achteras dichtgedrukt (met risico op beschadiging), dan heeft ie achter meteen druk terwijl voor de remschoenen nog naar buiten gedrukt moeten worden tegen de trommels.

Met vriendelijke groet,

Erik.

hmm.. dankje voor de update. moet nu eerlijk zijn dat ik dan niet begrijp waarom dat dat ding dan zo duur moet zijn maar goed dat is een andere discussie.
remslang dichtknijpen heeft bij mij op dit moment geen zin omdat de kracht vooral achter zit op dit moment.. en zelfs door de ontluchtingsnippel verder open te draaien (dus zo goed als alle olie achter gelijk uit het systeem laten lopen) word het niet beter..

voor ontluchten ben ik gelukkig altijd met twee.. anders begin ik er niet aan, want het is met twee al lastig genoeg ;)
------

Terug naar “Techniek”