Ben het overigens weer wel met roger eens wat betreft het argument van samendrukbaarheid van de olie, wat inderdaad in dit geval niet uittmaakt omdat je het zoals Roger al aangaf er wel uitperst aan de zijkanten, gaat alleen op als de olie geen kant op kan
Paslagers zou bijv zo kunnen zijn
Verder verschillen we overigens wel van mening en ben ik dus benieuwd naar wat dan de juiste wijze van monteren is.
Zou het zo zijn dat verschillende fabrikanten andere normen hanteren? Lijkt mij stug maar ok
Luke
krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
ik zie ook niet zitten waarom je de achterkant vd lagerschalen zou insmeren met olie,
want dat heeft geen enkel praktisch nut.
want dat heeft geen enkel praktisch nut.
-
Paul Bouten
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 Feb 2010, 17:13
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Zoals Frank Zappa ooit opmerkte:
Keep it greasy, it wil go down easy. :P
Gr. Paul
Keep it greasy, it wil go down easy. :P
Gr. Paul
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Paul Bouten schrijft:
Lijkt me nou niet direct het juiste uitgangspunt voor het monteren van krukas lagers en drijfstang lagers :(
Zoals Frank Zappa ooit opmerkte:
Keep it greasy, it wil go down easy. :P
Gr. Paul
Lijkt me nou niet direct het juiste uitgangspunt voor het monteren van krukas lagers en drijfstang lagers :(
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Vandaag de krukas en het motorblok weggebracht. De groeven in de krukas zijn met je nagel duidelijk voelbaar, dus word het waarschijnlijk slijpen, en dan polijsten.
Dan zijn de cillinderwanden zo glad als spek, dus niet bevordelijk voor het inlopen
van nieuwe zuigerveren, met oliezuipen als gevolg, dus hohnen.
Dan heb ik gevraagd om het motorblok in bad te doen, want de aangekoekte zooi zit tot in het olieaanzuigkanaal, en dat krijg ik nooit schoon, zonder heel m'n werkruimte onder de olie en rotzooi te kliederen, en dat ga ik dus niet doen voor die 3 tientjes extra.
Dan zijn de cillinderwanden zo glad als spek, dus niet bevordelijk voor het inlopen
van nieuwe zuigerveren, met oliezuipen als gevolg, dus hohnen.
Dan heb ik gevraagd om het motorblok in bad te doen, want de aangekoekte zooi zit tot in het olieaanzuigkanaal, en dat krijg ik nooit schoon, zonder heel m'n werkruimte onder de olie en rotzooi te kliederen, en dat ga ik dus niet doen voor die 3 tientjes extra.
- jos.daalmans
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 05 Jun 2010, 23:36
- Locatie: Elsloo (LB)
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Hoi,
Als er groeven zijn die te diep zijn, vraag eens aan het revisiebedrijf of ze ook kunnen opspuiten (met chroom), op fabrieksmaat slijpen en dan nitreren (in een oven de tappen verhitten en dan met ammoniak in eens afkoelen). Dit heeft mij ooit vroeger een krukas van een Mini motor gespaard.
Je krijgt dan een onverwoestbare (zwarte) laag op de tappen zoals ook op heavy-duty doppensets wordt gebruikt (o.a. de speciale dopsleutel voor de cardanassen).
Ben benieuwd wat er met de krukas (ik hoop) maar hoeft te gebeuren.
Succes en sleutel ze,
Jos
Als er groeven zijn die te diep zijn, vraag eens aan het revisiebedrijf of ze ook kunnen opspuiten (met chroom), op fabrieksmaat slijpen en dan nitreren (in een oven de tappen verhitten en dan met ammoniak in eens afkoelen). Dit heeft mij ooit vroeger een krukas van een Mini motor gespaard.
Je krijgt dan een onverwoestbare (zwarte) laag op de tappen zoals ook op heavy-duty doppensets wordt gebruikt (o.a. de speciale dopsleutel voor de cardanassen).
Ben benieuwd wat er met de krukas (ik hoop) maar hoeft te gebeuren.
Succes en sleutel ze,
Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Het wordt met de dag erger, want nu is de nokkenas krom, diens lagers beschadigd,
3 zuigers waar de zuigerpen muurvast zitten, 1 zuiger is daardoor zelfs dusdanig vervormt dat er een nieuwe moet komen, en moet er een of ander pasta gebruikt worden om een een of andere laag op de cillinderwanden aan te brengen. De (hoofd)prijs hoor ik maandag pas, maar ik denk dat het dan een goedkope donormotor gaat worden, want ik zie die vette rekening al aankomen,
en dat kan de vorige eigenaar nooit betalen. Ik ga hem wel vragen om even naar het revisiebedrijf te komen, en laat ik ze hem even vertellen wat er allemaal mis is, en als
dat gedaan is, zal ik hem vragen of hij nog steeds achter z'n product staat, en hij alles
netjes op zal lossen, want dat was de belofte.
3 zuigers waar de zuigerpen muurvast zitten, 1 zuiger is daardoor zelfs dusdanig vervormt dat er een nieuwe moet komen, en moet er een of ander pasta gebruikt worden om een een of andere laag op de cillinderwanden aan te brengen. De (hoofd)prijs hoor ik maandag pas, maar ik denk dat het dan een goedkope donormotor gaat worden, want ik zie die vette rekening al aankomen,
en dat kan de vorige eigenaar nooit betalen. Ik ga hem wel vragen om even naar het revisiebedrijf te komen, en laat ik ze hem even vertellen wat er allemaal mis is, en als
dat gedaan is, zal ik hem vragen of hij nog steeds achter z'n product staat, en hij alles
netjes op zal lossen, want dat was de belofte.
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
oef dat zit je niet mee retep :(
*vraagt zich ondertussen af wat voor krachten er nodig zijn om een nokkenas krom te krijgen.*
Voor elke kracht is een tegenkracht en dus zal het blok als geheel ook best op zijn sodemieter gehad hebben...
*vraagt zich ondertussen af wat voor krachten er nodig zijn om een nokkenas krom te krijgen.*
Voor elke kracht is een tegenkracht en dus zal het blok als geheel ook best op zijn sodemieter gehad hebben...

Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Kijk voor prijzen van onderdelen ook eens bij de Rover V8 specialisten, RPI bijvoorbeeld:
http://www.v8engines.com/
http://www.v8engines.com/
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Dixo schrijft:
lagers en pakkingen kan ik hier ook goedkoop krijgen, maar het boor/hoon en slijpwerk werk zal toch door een revisiebedrijf gedaan moeten worden, en dat wordt het duurste.
Kijk voor prijzen van onderdelen ook eens bij de Rover V8 specialisten, RPI bijvoorbeeld:
http://www.v8engines.com/
lagers en pakkingen kan ik hier ook goedkoop krijgen, maar het boor/hoon en slijpwerk werk zal toch door een revisiebedrijf gedaan moeten worden, en dat wordt het duurste.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten