krukas van gereviseerde v8 zit muurvast

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep

Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast

Berichtdoor retep » 15 Sep 2012, 20:10

en nog een vergeten foto vd lagers
Het ontbrekende schaaltje vd 3e van rechts van boven heb ik gisteren al geplaatst.
Nou nog de vraag of die drijfstang niks geleden heeft, want die gast beweerd
dat hij hem alleen op de startmotor heeft laten draaien, en is hij na verloop van tijd
dus gewoon steeds vaster gaan lopen waardoor die gast gedacht zal hebben dat het aan de startmotor of accu is gaan liggen, en er verder niet meer na gekeken heeft, en met z'n
zelfbouw lpginjectie project verder gegaan. Maar goed, dat blijft gissen natuurlijk.

retep

Berichtdoor retep » 15 Sep 2012, 20:20

fenix2 schrijft:
Hallo retep,

Wat het betekend, durf ik niet zomaar te zeggen, maar wat mij wel opvalt is dat het vergelijkbare plekken zijn aan de zelfde kant van de drijfstang lagers in dezelfde cilinder rij... mogelijk een structurele montage fout bij het weer in elkaar zetten van het blok? De krukas zelf denk ik niet direct aan, want dan zou je het bij de andere cilinder rij ook moeten zien.

groetjes, Fenna

Dat zijn niet de lagerschalen waar je tegen aankijkt, maar de de drijfstangen zelf.

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 15 Sep 2012, 20:23

retep schrijft:
hier een foto waar ik donkere plekken op de drijfstangen heb
aangemerkt. Iemand enig idee wat dat is?

Als het alleen een aftekening is die je kunt zien en niet kunt voelen zal het waarschijnlijk een aftekening zijn van een vloeistof die tussen lagerschaal en kap heeft gezten. Zal wel met fijn schuurpapier weg te poetsen zijn en is niets om je ongerust om te maken.

Ik kan aan de krukas niet echt iets geks zien. Als er al slijtagesporen zijn dan lijken ze me erg ondiep en niet veroorzaakt door bv drooglopen.

Als de krukas toch al eruit is, rij dan naar een revisiebedrijf en je weet het zeker.

groet

Roel

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Sep 2012, 20:25

Met je laatste foto erbij had ik die link al gelegd ;-)

Neemt niet weg dat het vergelijkbare plekken zijn aan dezelfde kant van de drijfstangen in dezelfde cilinder rij die voor zover ik kan zien niet te zien zijn bij de andere cilinder rij.
Afbeelding

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 15 Sep 2012, 20:31

retep schrijft:
en nog een vergeten foto vd lagers

Als het witte vlak van de lagers er in werkelijkheid ook zo uitziet als op de foto zie ik niet echt een reden om de lagers niet te hergebruiken. Maar net zoals met de krukas, laat het beoordelen door iemand die ze kan zien en er ook nog eens verstand van heeft.

Wellicht woont er wel iemand van hier bij je in de buurt waar je heen kunt gaan als er geen revisiebedrijf nabij is.

groet

Roel

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2012, 23:01

sorry, maar ik kan op die foto's niet beoordelen of er alleen kleurverschil in die kruktappen zit en in de lagerschalen, of dat het echte krassen zijn...... dus om dan te gaan adviseren de lagers opnieuw te gebruiken.....

ik zou de krukas bij een revisiebedrijf met ervaring met engelse V8 motoren laten nakijken, niet meer doen dan nodig om goed te krijgen (slijpen als nodig, polijsten als mogelijk)
ik zou nieuwe lagers nemen die glimmende sporen in dat doffe is niet zoals een lagerschaal hoort in te lopen... ik kan niet zien op een foto of het echt een kras is of alleen vlek.

Bij monteren van de lagerschaal een film olie aan beide zijden dus aan de drijfstang zijde en aan de krukaszijde van het schaaltje
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Sep 2012, 00:10

Hallo,
Ik lees hier een aantal uiteenlopende reacties op geplaatste foto's van krukas en lagerschalen.

LET OP...... Al dan niet slijpen hangt af van de gemeten waardes tov afkeurmaten. Krukas kan er nog zo mooi uitzien hij kan nog altijd gesleten zijn.

De topicstarter heeft hier in het begin gezegd dat hij het grondig danwel goed aan wil pakken en de moter helemaal uit elkaar trekken.
Aan de foto's te zien is dat ook gebeurd. Maar dan nog lees ik de vraag slijpen of polijsten?

Antwoord is bovenstaand te zien, als as echter binnen da afkeurwaardes valt en hij is verder op de tappen niet beschadigd uiteraard kan je polijsten

wat de foto's van de lagerschalen betreft......

In principe sluit ik me aan bij wat roger al schreef over de moeilijkheid de staat te beoordelen via een foto
Echter als het alleen kleurverschil betreft dan zou ik ze zonder enige vorm van twijfel terugzetten op de 3e van rechts na, en gezien de groef ook de 1e van rechts.
Ik zei eerder dat die coating er met draaien snel uit is, maar dat is dus niet het geval, zie ik nadat ik foto's heb bekeken van lagerschalen uit mijn motor met 130000 op de teller
Die coating is dus wel van belang.
In mijn tijd als dieselmonteur pakte ik die dingen niet eens op het loopvlak beet met mijn vette vingers, altijd aan de rand, en als ze al stoffig of vuil waren, ligtjes een bij voorkeur flanelle lap doorhalen, maar niet wrijven. met teveel druk wrijf je zo de coating weg waardoor er de donkere plekken in ontstaan.

Wat betreft plekken in drijfstangen...

En oops bijna verkeerd gelezen over schuurpapier...dacht ff dat het over de lagerschaaltjes ging...sorry....

De donkere plekken in de drijfstangen duiden op overmatig heet geworden olie, en zijn in principe niet iets om je direct zorgen om te maken. zoals gezegd kan je die eruit poetsen met een fijn schuurpapiertje.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Sep 2012, 00:39

Nog 1 ding......

Roger schrijft bij monteren olie aan beide zijden, dus tussen krukas en lagerschaal en ook tussen lagerschaal en drijfstang.....

Dat laatste dus ben ik het dus niet mee eens...NOOIT olie tussen lagerschaal en drijfstang /kap
ten 1e vergroot het de kans van mee gaan draaien van lagerschaal in drijfstang (de nokjes zitten er niet voor niets in he), en bovendien is olie niet samendrukbaar, dus dus je uiteindelijke ruimte tussen schaal en drijfstang wordt minder.

Het zal wel weer een eindeloze wellus nietus discussie gaan worden, maar dit is zoals ik het in mijn vakopleidingen geleerd heb, en ook altijd tijdens revisie van de vele motoren toegepast heb, en ook verplicht gesteld werd toe te passen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Dieseltje

Berichtdoor Dieseltje » 16 Sep 2012, 09:28

Luke schrijft:

Het zal wel weer een eindeloze wellus nietus discussie gaan worden.

Volgens mij geen discussie mogelijk, nooit olie tussen kap en buitenzijde schaaltje.

Als ik het goed lees bedoeld Roger hetzelfde.
RR 2.5 dse

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2012, 23:54

nee Roger bedoelde het zoals Luke het las, omdat ik het zo altijd geleerd/verteld gekregen.

dat olie niet samendrukbaar is maakt niet uit, je drukt het er opzij gewoon uit, dus de olie zal alleen "holle ruimte" tussen lagerschaal en kap/drijfstang opvullen (uiteraard heel kleine ruimtes door verschil in materiaaloppervlak) en daardoor voor betere warmte geleiding zorgen.... zo is het mij uitgelegd, en dat leek me plausibel.....
gone

Terug naar “Techniek”