krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
in het algemeen.... zet de tussenbak neutraal als je een automaat sleept...dan staat de automaat stil aan de aandrijfzijde
gone
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
De drijfstanglagers vd 2e cillinder ( als je er voor staat rechts) was de oorzaak,
want ik ik heb ze allemaal los gemaakt en een voor een weer gewoon handvast gezet,
en toen ik dus de moeren vd 2e cillinder maar gewoon met geen kracht of zo,
vast draaide, zat de zaak weer op slot.
Ik heb geen foto gemaakt de krukas, maar die ziet er bekrast uit, en heb wel dus de
onderste lagerschaal er uit gehaald en de volgende foto van gemaakt.
Verder heb ik elders even willekeurig een lagerschaal los gehad, en daar zat een
slijtplek van 1,5 breed over de hele lengte, dus zal de rest ook wel slijtplekken
hebben. Verder draaien de zuigers gewoon netjes rond, maar ik neem geen risico,
en haal het blok gewoon uit elkaar, breng het naar een revisie bedrijf, die de zaak
mogen opmeten, inden nodig, slijpen en polijsten, en nieuwe lagers en pakkingen leveren,
en dat alles mag de vorige eigenaar betalen. Wie weet heeft die drijfstang nu een
opdonder gehad, dus is het gewoon een must om heel die handel na te laten kijken.
Gelukkig kost de onderdelen niet zoveel geld, alleen weet ik niet wat het eventuele
slijpen, polijsten en wellicht koppen vlakken kost. Iemand enig idee btw?
Die gast wilde het zelf komen oplossen, maar hier kan hij niks aan oplossen, want ik
denk dat hij denkt even er met een doekje overheen te gaan, en even een paar nieuwe
lagers er zo in te proppen, maar daar ga ik dus geen genoegen mee nemen.
Ik zal hem voorstellen om de kosten te betalen van het revisiebedrijf en de
onderdelen, en ik het dan zelf verder in elkaar zet, en hij dan niet hoeft komen
te helpen, en in die tijd kan hij weer elders geld verdienen, dus een mooi aanbod
dacht ik zo.
want ik ik heb ze allemaal los gemaakt en een voor een weer gewoon handvast gezet,
en toen ik dus de moeren vd 2e cillinder maar gewoon met geen kracht of zo,
vast draaide, zat de zaak weer op slot.
Ik heb geen foto gemaakt de krukas, maar die ziet er bekrast uit, en heb wel dus de
onderste lagerschaal er uit gehaald en de volgende foto van gemaakt.
Verder heb ik elders even willekeurig een lagerschaal los gehad, en daar zat een
slijtplek van 1,5 breed over de hele lengte, dus zal de rest ook wel slijtplekken
hebben. Verder draaien de zuigers gewoon netjes rond, maar ik neem geen risico,
en haal het blok gewoon uit elkaar, breng het naar een revisie bedrijf, die de zaak
mogen opmeten, inden nodig, slijpen en polijsten, en nieuwe lagers en pakkingen leveren,
en dat alles mag de vorige eigenaar betalen. Wie weet heeft die drijfstang nu een
opdonder gehad, dus is het gewoon een must om heel die handel na te laten kijken.
Gelukkig kost de onderdelen niet zoveel geld, alleen weet ik niet wat het eventuele
slijpen, polijsten en wellicht koppen vlakken kost. Iemand enig idee btw?
Die gast wilde het zelf komen oplossen, maar hier kan hij niks aan oplossen, want ik
denk dat hij denkt even er met een doekje overheen te gaan, en even een paar nieuwe
lagers er zo in te proppen, maar daar ga ik dus geen genoegen mee nemen.
Ik zal hem voorstellen om de kosten te betalen van het revisiebedrijf en de
onderdelen, en ik het dan zelf verder in elkaar zet, en hij dan niet hoeft komen
te helpen, en in die tijd kan hij weer elders geld verdienen, dus een mooi aanbod
dacht ik zo.
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Btw, vergeet niet dat de motor niet gelopen heeft. Hij heeft alleen op de startmotor gedraaid, tenminste, dat is wat die gast vertelde.
De motorolie was goud/bruin, dus wel vers. Het blok is er dus niet uitgeweest dus gewoon vuil aan de binnenkant, vandaar de motorolie goud/bruin ziet.
Hij heeft dus gewoon standaard lagers gebruikt, zonder de zaak op te meten, dus dat kan ook niet goed gaan, ahoewel ik vanmiddag iemand sprak die ook vond dat het ook zo best moeten kunnen, maar met die kennis doe ik dan ook gelukkig alleen koffie drinken. Kun je door de motor langdurig op de startmotor laten draaien (met de bougies eruit)
zo genoeg olie rondpompen? Ik moet wel zeggen dat nadat ik de de krukas en zuigers dus
3 keer heb rondgedraaid, er druppels olie vd onderkant vd cillinders drupten, dus toch alles goed gesmeerd zou je zeggen.
Nou nog de vraag: wat verzwijgt die gast? morgennavond bij retep r de fries!:lol:
De motorolie was goud/bruin, dus wel vers. Het blok is er dus niet uitgeweest dus gewoon vuil aan de binnenkant, vandaar de motorolie goud/bruin ziet.
Hij heeft dus gewoon standaard lagers gebruikt, zonder de zaak op te meten, dus dat kan ook niet goed gaan, ahoewel ik vanmiddag iemand sprak die ook vond dat het ook zo best moeten kunnen, maar met die kennis doe ik dan ook gelukkig alleen koffie drinken. Kun je door de motor langdurig op de startmotor laten draaien (met de bougies eruit)
zo genoeg olie rondpompen? Ik moet wel zeggen dat nadat ik de de krukas en zuigers dus
3 keer heb rondgedraaid, er druppels olie vd onderkant vd cillinders drupten, dus toch alles goed gesmeerd zou je zeggen.
Nou nog de vraag: wat verzwijgt die gast? morgennavond bij retep r de fries!:lol:
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Retep,
Als de lagerschaal alleen verkleurd is dan zal het denk ik niet zo'n probeem zijnn, dat is nl het gevolg van het feit dat hij vast heeft gezeten en er een poging tot ronddraaien is gedaan.
Is hij gegroefd of anderzijds beschaadigd (of ij twijfel) dan is het devies vervangen uiteraard, zijn niet de kosten. Het vastzitten kan een gevolg zijn geweest van het niet juist monterenhetzei van de lagerschaaltjes in de drijfstang en lagerkap, hetzij van de drijfstang met lagerkap tov de krukas tap
Dan wat betreft conditie krukas....oppervlakkige krasjes kunnen zichtbaar zijn, diepe krassen of zelfs groeven mag niet.
licht polijsten zo je zelf nog kunnen doen slijpen uiteraard niet
Wat betreft het al dan niet polijsten of slijpen.
Die keus is niet al te moeilijk.
Als de krukastaps onbeschadigd zijn en nog binnen de toleranties vallen, kan en mag je polijstenBij het type beschadigingen zoals ik al eerder aangaf of als hij buiten de slijtage tolerantie valt is het slijpen.
Dus dat zijn dus de voorwaarden, en het kan daarom ook best zijn dat je gewoon weer standaard lagers "terug kunt proppen" zoals je het oneerbiedig aangaf, hoewel dat helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Echter dat weet je alleen door te meten, en ik denk dan ook dat jou beslissing om het blok uit elkaar te halen en het door een revisie bedrijf te laten beoordelen de enige juiste is gezien je twijfels aan of over het vakmanschap van vorige eigenaar danwel de wijze waarop die reviesie is uitgevoerd icm met de problemen van de motor
En even OT, Ik vindt het van die vorige eigenaar op zijn zachtst gezegd niet slim en handig een auto in deze staat te verkopen, zelfs als die revisie wel op een profi manier is gedaan, (wat mijns inziens niet het geval is geweest anders schroef je geen blok dicht met een vastzittende drijfstang) dan heb je de twijfel al tegen je doordat de motor niet loopt.
Tenslotte....een stukje algemene lager info
Zo'n aantasting van het lager kan al optreden als je hem te strak aandraait zodat hij al vast komt te zitten.
Kan zelfs al als je het lager voor montage een beetje te stevig schoonwrijft met een doek.
Dat oppervlakte laagje is er doorgaans ook vanaf na een dagje draaien.
Hoewel het je misschien raar in de oren klinkt, het is geen daadwerkelijke beschadiging van het lagerschaaltje en kan dus gewoon weer, op de juiste manier dit keer en netjes schoon en vervolgens met oliefilmpje gemonteerd worden.
Als het schaaltje vervormt is, of als er lagermateriaal opgestroopt is ten gevolge van het draaien van de krukas, is het uiteraard een ander verhaal
Luke
PS
Olie bij de zuigers, van onderaf gezien, is een goed teken en bewijst idd dat hij wel smering krijgt, maar nogmaals, ik begrijp je twijfels.
Niks erger als met onzekerheid het spul lopend krijgen en het eerste jaar met samengeknepen billen achter het stuur te zitten omdat je bang bent dat spul in de soep draait :P
Persoonlijk ben ik recentelijk precies om dezelfde redenen zover gegaan om een cylinderkop van de motor te trekken alsmede het carter er onderuit en een hoofdlager en drijfstanglager losgetrokken omdat de motor op hol was geweest en 2/3 van zijn eigen smeerolie als brandstof had gebruikt.
Uiteindelijk was alles nog in tip top staat, maar ik was wel van mijn twijfels verlost :P
Als de lagerschaal alleen verkleurd is dan zal het denk ik niet zo'n probeem zijnn, dat is nl het gevolg van het feit dat hij vast heeft gezeten en er een poging tot ronddraaien is gedaan.
Is hij gegroefd of anderzijds beschaadigd (of ij twijfel) dan is het devies vervangen uiteraard, zijn niet de kosten. Het vastzitten kan een gevolg zijn geweest van het niet juist monterenhetzei van de lagerschaaltjes in de drijfstang en lagerkap, hetzij van de drijfstang met lagerkap tov de krukas tap
Dan wat betreft conditie krukas....oppervlakkige krasjes kunnen zichtbaar zijn, diepe krassen of zelfs groeven mag niet.
licht polijsten zo je zelf nog kunnen doen slijpen uiteraard niet
Wat betreft het al dan niet polijsten of slijpen.
Die keus is niet al te moeilijk.
Als de krukastaps onbeschadigd zijn en nog binnen de toleranties vallen, kan en mag je polijstenBij het type beschadigingen zoals ik al eerder aangaf of als hij buiten de slijtage tolerantie valt is het slijpen.
Dus dat zijn dus de voorwaarden, en het kan daarom ook best zijn dat je gewoon weer standaard lagers "terug kunt proppen" zoals je het oneerbiedig aangaf, hoewel dat helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Echter dat weet je alleen door te meten, en ik denk dan ook dat jou beslissing om het blok uit elkaar te halen en het door een revisie bedrijf te laten beoordelen de enige juiste is gezien je twijfels aan of over het vakmanschap van vorige eigenaar danwel de wijze waarop die reviesie is uitgevoerd icm met de problemen van de motor
En even OT, Ik vindt het van die vorige eigenaar op zijn zachtst gezegd niet slim en handig een auto in deze staat te verkopen, zelfs als die revisie wel op een profi manier is gedaan, (wat mijns inziens niet het geval is geweest anders schroef je geen blok dicht met een vastzittende drijfstang) dan heb je de twijfel al tegen je doordat de motor niet loopt.
Tenslotte....een stukje algemene lager info
Zo'n aantasting van het lager kan al optreden als je hem te strak aandraait zodat hij al vast komt te zitten.
Kan zelfs al als je het lager voor montage een beetje te stevig schoonwrijft met een doek.
Dat oppervlakte laagje is er doorgaans ook vanaf na een dagje draaien.
Hoewel het je misschien raar in de oren klinkt, het is geen daadwerkelijke beschadiging van het lagerschaaltje en kan dus gewoon weer, op de juiste manier dit keer en netjes schoon en vervolgens met oliefilmpje gemonteerd worden.
Als het schaaltje vervormt is, of als er lagermateriaal opgestroopt is ten gevolge van het draaien van de krukas, is het uiteraard een ander verhaal
Luke
PS
Olie bij de zuigers, van onderaf gezien, is een goed teken en bewijst idd dat hij wel smering krijgt, maar nogmaals, ik begrijp je twijfels.
Niks erger als met onzekerheid het spul lopend krijgen en het eerste jaar met samengeknepen billen achter het stuur te zitten omdat je bang bent dat spul in de soep draait :P
Persoonlijk ben ik recentelijk precies om dezelfde redenen zover gegaan om een cylinderkop van de motor te trekken alsmede het carter er onderuit en een hoofdlager en drijfstanglager losgetrokken omdat de motor op hol was geweest en 2/3 van zijn eigen smeerolie als brandstof had gebruikt.
Uiteindelijk was alles nog in tip top staat, maar ik was wel van mijn twijfels verlost :P
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
ben benieuwd of hij bereid is dat te betalen.....denk dat je het snel over de 2000 euro gaat voor krukas reparatie, blok nameten en eventueel bewerken, koppen nakijken en wat er aan doen plus onderdelen
gone
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Hoi Luke,
Ik ga dus niet die ouwe lagers terug zetten, want het heeft niet voor niets klem gezeten,
en kosten nieuwe gewoon minder dan 2 werkplaatsuren, dus zou ik wel gek zijn om daar op
te bezuinigen.
Ik heb al een revisiebedrijf gebeld en polijsten kost een paar tientjes voor de hele krukas,
en slijpen was wel duurder, rond de 300, als dat nodig mocht zijn, dus in het slechtste geval
zou de vorige eigenaar een paar honderd euro kwijt zijn, maar dan hoeft hij er verder ook niks aan te doen, dus dat scheeld ook weer. Ik zet het dan ook liever zelf in elkaar, want het was een grote natte bende, dus misselijk waar op welke pakkingen de boel nog heeft staan lekken. Het blok is dus nie tvan z'n steunen afgeweest, dus een bink vet aande onderkant, en bij verkoop is dat geen gezicht, en kun je een blok dus zo nooit fatsoenlijk schoonmaken laat staan reviseren.
Ik ga dus niet die ouwe lagers terug zetten, want het heeft niet voor niets klem gezeten,
en kosten nieuwe gewoon minder dan 2 werkplaatsuren, dus zou ik wel gek zijn om daar op
te bezuinigen.
Ik heb al een revisiebedrijf gebeld en polijsten kost een paar tientjes voor de hele krukas,
en slijpen was wel duurder, rond de 300, als dat nodig mocht zijn, dus in het slechtste geval
zou de vorige eigenaar een paar honderd euro kwijt zijn, maar dan hoeft hij er verder ook niks aan te doen, dus dat scheeld ook weer. Ik zet het dan ook liever zelf in elkaar, want het was een grote natte bende, dus misselijk waar op welke pakkingen de boel nog heeft staan lekken. Het blok is dus nie tvan z'n steunen afgeweest, dus een bink vet aande onderkant, en bij verkoop is dat geen gezicht, en kun je een blok dus zo nooit fatsoenlijk schoonmaken laat staan reviseren.
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
retep schrijft:
Lagerschaaltje verkeerd gemonteerd in de kap en je hebt hetzelfde probleem. Zoals eerder gezegd hoet dit niet te betekenen dat de lagers niet meer gebruikt kunnen worden.
Overmaat lagers heb ik zelf slechts zelden hoeven toepassen, en dan nog niet eens bij km-standen van 6000.000-1.000.000 bij trucks (vervanging tgv slijtage) maar door een mechanisch defecten waardoor er een hoofdlager droog is gelopen of de schaal is gaan meedraaien.
Succes met je onderhandelingen, het zal waarschijnlijk een moeilijk gesprek worden omdat er nogal wat €€€€€ over de brug moeten komen.
En anders tachten je geld terug te krijgt en dan zoeken naar een auto met minder lijken in de kast
groet
Roel
De drijfstanglagers vd 2e cillinder ( als je er voor staat rechts) was de oorzaak,
want ik ik heb ze allemaal los gemaakt en een voor een weer gewoon handvast gezet,
en toen ik dus de moeren vd 2e cillinder maar gewoon met geen kracht of zo,
vast draaide, zat de zaak weer op slot.
Lagerschaaltje verkeerd gemonteerd in de kap en je hebt hetzelfde probleem. Zoals eerder gezegd hoet dit niet te betekenen dat de lagers niet meer gebruikt kunnen worden.
Overmaat lagers heb ik zelf slechts zelden hoeven toepassen, en dan nog niet eens bij km-standen van 6000.000-1.000.000 bij trucks (vervanging tgv slijtage) maar door een mechanisch defecten waardoor er een hoofdlager droog is gelopen of de schaal is gaan meedraaien.
Succes met je onderhandelingen, het zal waarschijnlijk een moeilijk gesprek worden omdat er nogal wat €€€€€ over de brug moeten komen.
En anders tachten je geld terug te krijgt en dan zoeken naar een auto met minder lijken in de kast
groet
Roel
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Retep,
Wat ik aan probeerde te geven, net als Zjep dat hierboven doet, is dat die beschadiging van dat lagerschaaltje niets met de kwalitiet of passing te maken heeft maar met het feit dat hij niet goed gemonteerd is geweestwaardaar je hem al heel snel vastklemt, daar is zeer weinig voor nodig, en luistert erg nauw.
Als er daarna niet veel mee gebeurt, kan je dus spul meestal weer gewoon loshalen en vervolgens opnieuw op de juiste manier monteren
Verder is het zo dat, hoewel je ter controle feitelijk ALTIJD moet meten, er in principe weinig mis kan zijn met maatvoering
als 1 lagersetje standaard is, moeten ze dat allemaal zijn net als de maten van de krukas, die in zoverre onderling af kunnen wijken door slijtage, maar dat is minimaal
Bovenstaande als een stukje zijdelingse extra info betrefende lagers, en verder niet van toepassing op de manier waarop jij je probleem op gaat lossen wat, zoals ik ook al eerder aangeaf mijns inziens, de enige juiste is wat betreft je persoonlijke gevoel van zekerheid
Luke
Wat ik aan probeerde te geven, net als Zjep dat hierboven doet, is dat die beschadiging van dat lagerschaaltje niets met de kwalitiet of passing te maken heeft maar met het feit dat hij niet goed gemonteerd is geweestwaardaar je hem al heel snel vastklemt, daar is zeer weinig voor nodig, en luistert erg nauw.
Als er daarna niet veel mee gebeurt, kan je dus spul meestal weer gewoon loshalen en vervolgens opnieuw op de juiste manier monteren
Verder is het zo dat, hoewel je ter controle feitelijk ALTIJD moet meten, er in principe weinig mis kan zijn met maatvoering
als 1 lagersetje standaard is, moeten ze dat allemaal zijn net als de maten van de krukas, die in zoverre onderling af kunnen wijken door slijtage, maar dat is minimaal
Bovenstaande als een stukje zijdelingse extra info betrefende lagers, en verder niet van toepassing op de manier waarop jij je probleem op gaat lossen wat, zoals ik ook al eerder aangeaf mijns inziens, de enige juiste is wat betreft je persoonlijke gevoel van zekerheid
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Ik ben met m'n stomme kop vergeten hoe de lagerkap gemonteerd zat. Verder begrijp ik dat het
doffe laagje op het lagerschaaltje na verloop van tijd verdwijnt, maar dit is wel heel erg
snel en ongelijkmatig. Verder vertelde ik al dat ik nog een willekeurig lager had los gemaaakt,
en die had een heel ander slijtpatroon, en dan 1,5mm breed in het midden van de schaal, en dan over de hele lengte, dus misselijk hoe de rest er uit ziet. Een tochtige garage, een beetje stof, een beetje zand, en dan ongemakkelijk onder die auto gaan liggen en tussen de aangekoekte dikke lagen van olie, smeer en zand aan heel het onderblok en chassis, een paar nieuwe lagers proberen te monteren. Niet echt een succesverhaal.
doffe laagje op het lagerschaaltje na verloop van tijd verdwijnt, maar dit is wel heel erg
snel en ongelijkmatig. Verder vertelde ik al dat ik nog een willekeurig lager had los gemaaakt,
en die had een heel ander slijtpatroon, en dan 1,5mm breed in het midden van de schaal, en dan over de hele lengte, dus misselijk hoe de rest er uit ziet. Een tochtige garage, een beetje stof, een beetje zand, en dan ongemakkelijk onder die auto gaan liggen en tussen de aangekoekte dikke lagen van olie, smeer en zand aan heel het onderblok en chassis, een paar nieuwe lagers proberen te monteren. Niet echt een succesverhaal.
Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast
Lees deze eens door, met die info kun je uitpuzzelen hoe het precies moet zitten qua drijfstangen en lagerkappen:
http://www.roversd1.info/3500/pistons.html
De lagerschalen kunnen er maar op 1 manier in. Als ik me goed herinner zitten de 2 gleufjes aan dezelfde zijde.
Groeten,
Franc.
http://www.roversd1.info/3500/pistons.html
De lagerschalen kunnen er maar op 1 manier in. Als ik me goed herinner zitten de 2 gleufjes aan dezelfde zijde.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten