Anti roest behandeling? Nu met foto's! Zie pag 4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mphoogeveen

Anti roest behandeling? Nu met foto's! Zie pag 4

Berichtdoor mphoogeveen » 12 Sep 2012, 15:43

Hallo allen,

We hebben een defender 110 uit 84. Hier moet de achterbalk vervangen worden en nog wat andere kleine stukjes.

Nadat dit gedaan is willen we de onderkant en kokers graag gaan behandelen tegen nieuwe en verder roestvorming.

Zijn er hier mensen die nog tips en tricks hebben? Heb al een en ander gelezen hier op het forum en op internet natuurlijk, maar hoor graag wat persoonlijke ervaringen zijn en eventuele zelf uitgevoerde stappen plannen.

Alvast bedankt!
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Dixo

Re:Anti roest behandeling?

Berichtdoor Dixo » 12 Sep 2012, 17:51

Enkele opties waar ik aan zou denken:

- Nieuwe achterbalk verzinken voordat je 'm aan't chassis last: http://www.nedcoat.nl
- Mike Sanders' vet: http://mikesander.runde.nl/
- Caprotech RX5/RX7/RX10: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm
- Total Navy Rusan: hier op het forum wel ergens te vinden..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2012, 19:18

nadeel van verzinken voor t lassen is dat lassen niet echt lekker gaat waar zink zit, dus moet je daar weer slijpen om het zink weg te halen, en brand je met het lassen ook nog zink weg....
gone

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 13 Sep 2012, 18:22

Voordeel is dat nedcoat doorgaans zulk slordig werk afleverd dat je bij het lassen geen last zult hebben van het zink :laugh:

Maar goed zou gaan voor alles na het lassen in owatrol of waxoyl spuiten van binnen en buiten , tenzij je het hele chassis kunt laten verzinken maar dan heb je een complete body off restauratie

hannes

Berichtdoor hannes » 14 Sep 2012, 11:29

B) Uiteraard pretendeer ik niet de wijsheid in pacht te hebben, maar mijn ervaring met 'navy rusan' is het vermelden waard. Via bunkerstation Fiwado te Amsterdam kocht ik in oktober 2011 20 liter (even slikken: 130 eutjes, dat wel) van dat wonderbaarlijke spul en smeerde de kwetsbare onderdelen in. Heel bijzonder! Geen roestvorming meer, keurig zwart laagje, en 't blijft zitten. Beslist aan te raden, dacht ik zo. :)

mphoogeveen

Berichtdoor mphoogeveen » 15 Sep 2012, 08:00

dank voor de reacties tot zover!

het zal zeker geen complete demontage gaan worden, dus chassis galfaniseren zal hem niet worden.

dus het zal een van de "wonder middeltjes" worden. alle ervaringen zijn nog steeds welkom, om zo straks een goede afweging te maken. binnenkort eerst maar eens bezig gaan met herstelwerkzaamheden.

Groet Martijn
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

Disco2Sava

Berichtdoor Disco2Sava » 15 Sep 2012, 12:17

Áls je gaat galvaniseren(eigenlijk verzinken) bij Necoat moet je ook niet meer gaan lassen daarna. Bij Nedcoat hangen ze je chassis aan een lopende band en wordt dan onderdompeld in een heet bad (400+°C) met zink(en nog iets). Heet daarom ook hot dipped galva. Dus het is wel ideal om alle plekken te bereiken en de beste conservering.
Als je toch al ergens moet lassen achteraf, dan kan je het best dubbeling plaatjs erop lassen zodat je niet direct aan je chassis last en zodoende ook de binnenkant niet aantast met de hitte. Buitenkant kan je altijd nog nabewerken.

Groeten, S.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 18 Sep 2012, 17:32

Hallo MP,

Heb de auto een aantal jaren terug naar Sjaak v Aalst in Alphen gebracht voor een Dinitrol behandeling en daarna om de 2 jr voor een bijspuitbeurt.
Ik rijdt 30-40000km/jr door weer en wind en auto is en blijft in topconditie.
Sjaak is een vakman.
Groet, Willem

Tata-D2.
Groet, Willem
Tata-D2

Disco2Sava

Berichtdoor Disco2Sava » 18 Sep 2012, 21:19

Dat kan wel zo zijn, maar de methodes hebben niks met elkaar te maken, noch is de duurzaamheid vergelijkbaar. Als je het chassis verzinkt, al dan niet icm een dinitrol behandeling daarna is dat in mijn opinie de beste bescherming.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

mphoogeveen

Berichtdoor mphoogeveen » 19 Sep 2012, 11:20

Vandaag nieuwe acterbalk binnen gekregen (bij paddock spares vandaan, zaterdag besteld vandaag in huis). Binnenkorte beginnen met vervangen en overige delen repareren, maar eerst nog even keuze maken voor behandeling onderkant en chassis balken.

Tata-D2 schrijft:
Hallo MP,

Heb de auto een aantal jaren terug naar Sjaak v Aalst in Alphen gebracht voor een Dinitrol behandeling en daarna om de 2 jr voor een bijspuitbeurt.
Ik rijdt 30-40000km/jr door weer en wind en auto is en blijft in topconditie.
Sjaak is een vakman.
Groet, Willem

Tata-D2.

Wat betaal je daar voor zo'n behandeling?
Groet Martijn.

Terug naar “Techniek”