Koppelingsplaten blijven plakken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jr.himst

Koppelingsplaten blijven plakken

Berichtdoor jr.himst » 11 Sep 2012, 10:36

Hallo,

Voor twee weken terug geplaatst op het nieuwe forum maar nog geen handreikingen gehad. Hoop dat er toch iemand is die mij kan helpen want het probleem speelt nog steeds.

Van een puma 2.4TDCi van de week de koppelingsplaten en drukgroep vervangen, ook de gecombineerde slave/druklager vernieuwd. Alleen OEM onderdelen gebruikt, geen imitatie en of aftermarkt. Ook de mastercilinder vervangen. Was er allemaal aan toe, plaatjes waren op en drukgroep ook zo'n beetje. Voor die tijd klachten over zwaar te bedienen koppeling.

Eenmaal alles vervangen, was de bediening goed. Pedaal en spelingen ingesteld zoals het hoort, pedaal 140 mm van bodem, 1.5 mm vrije slag op de zuigerstang/zuiger van de master en 5 a 6 mm slag voordat er druk werd opgebouwd. Ontluchten gaat heel mooi met een afslutibaar (met de hand te verdraaien) ventiel naast de bak en ook dat was appeltje eitje.

Maar...... versnellingsbak in de vrij, motor starten en koppeling in drukken, versnellingspook bewegen naar linksvooruit (één). Geen resultaat. Nog een keer. Koppeling intrappen, zeker weten dat ie to blocks zit, versnellingpook bewegen naar linksvoor... Kon m er niet inkrijgen. Wat wel lukte was van de twee naar de één (met ingetrapte koppeling en draaiende motor) maar dan nog met fors tegenspartelen. Ook de achteruit is niet in te schakelen met draaiende motor.

Ik alles gecontroleerd en ja, er zat wat speling op de as welke de zuigerstang opsluit van de master cilinder. Dus hupakee, koppelingsmastercilinderpedaalbehuizing eraf en spul gedemonteerd. Nieuwe assen gedraaid voor het koppelingpedaal en nieuwe bronzen bussen, nieuwe as gedraaid voor de zuigerstangbevestiging en het geheel weer gemonteerd. Nou dat zat beter dan af fabriek en geen last meer van spelingen. Maar helaas, ook nadat ik de master cilinder de meest maximale slag gaf, was de versnelling bijna niet in te schakelen.

Als ik de motor start, met de koppeling in en de bak in de één, dan blijft de auto gewoon staan. Laat ik de koppeling opkomen (nu dan met maximale slag van de mastercilinder) dan komt de koppeling op op ongeveer 9cm vanaf de bodem en is dan over een gebied van 5 cm te bedienen voordat het pedaal helemaal vrij is. Lijkt mij een normale werkbare afstand. De prize as en zijn schoon gemaakt, voorzien van een filmpje lithium vet, evenals het prize as lager in het vliegwiel. Spline en spline bus ook grondig gereinigd en alvorend de koppelingplaat te monteren ook een filmpje vet aangebracht.

Ik heb al meer platen vervangen maar ben hier nog niet eerder tegenaan gelopen. Iemand een idee?

Groeten,

Jeroen

conny1

Re:Koppelingsplaten blijven plakken

Berichtdoor conny1 » 11 Sep 2012, 11:11

Zoek het eens in iets anders dan het werk wat je verricht hebt. Kan die versnellingspook voldoende bewegen? Kan soms een stuk body of rubber tussen zitten. Olie in versnellingsbak? Ik weet het; die fout maak je nooit, maar doe er eens een additief in (keuze genoeg).

Soms is een aankomend kwaaltje opeens aanwezig bij een reparatie die er niets mee te maken heeft.

jr.himst

Berichtdoor jr.himst » 11 Sep 2012, 12:35

Jaa,
Geen gek idee omdat ik me nu steeds focus op maar één ding. Ik ga eens proberen om het met een frisse blik te bekijken.

Jeroen

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Sep 2012, 13:23

Dit effect krijg je ook als de drukgroep niet vrij kan bewegen.
(bij mij doordat er een veer tussen klem zat)
Dus zomaar een sugestie.
Zit de koppelingsplaat soms verkeert om?

jr.himst

Berichtdoor jr.himst » 11 Sep 2012, 13:36

Ha Joost,

Dat lijkt me niet mogelijk. Ik heb dit wel geprobeerd maar de plaat past dan niet in de uitsparing van het vliegwiel. Dit heb ik eerst gechecked voordat ik de nieuwe heb gemonteerd. Maar idd, het zou kunnen dat een van de veren aanloopt tegen het vliegwiel......

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Sep 2012, 16:45

Je hebt toch een nieuwe originele koppelingsplaat gemonteerd?
Dan zou ik dat ook niet verwachten.

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Sep 2012, 07:52

Hallo,

Zomaar even een paar rare suggesties......

Heb je de bak op de juiste manier teruggeplaatst achter de motor?
Dwz, heb je hem met de hand aangesloten voordat je de boel met bouten vast hebt gezet, of heb je motor en bak op elkaar aangesloten door de bouten aan te trekken

Als er sprake is van het laatste kan het nl zo maar zo zijn dat de plaat scheef op de prise as zit en dus niet meer schuift (been there / had that)
Ook dat geeft het soort problemen waar je het over hebt.
Helaas is de enige manier van controleren de bak weer los te halen.

Een andere mogenlijkheid zou kunnen zijn: pen van de hulpcylinder niet op de juiste plek in koppelingsvork of een niet goed functionerende hulp loppelings cylinder
Deze zijn wat makkelijker te controleren en te vervangen en ook de kosten niet

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

jr.himst

Berichtdoor jr.himst » 12 Sep 2012, 11:57

Hallo Luke,

De bak kon ik redelijk eenvoudig aanschuiven maar heb inderdaad de laatste centimeter de bak naar het vliegwielhuis toegetrokken op de bouten :blush: . De slave cilinder kan het niet zijn, bij de duratorq is de hulpcilinder en druklager één, zijn dus samen gemonteerd in de bell housing van de bak. Deze heb ik wel vervangen op voorhand, zijn idd de kosten niet.
Vrees toch dat ik de bak weer moet verwijderen om toch maar iets uit te sluiten.
Groeten,
Jeroen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2012, 19:22

of priseaslagertje (toplager) beschadigd bij plaatsen van de bak en daardoor klemt deze iets op de prise as waardoor deze enige aandrijfkracht houdt bij ingetrapte koppeling
gone

Terug naar “Techniek”