oliepomp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
floran11

oliepomp

Berichtdoor floran11 » 10 Sep 2012, 19:52

goedendag allemaal.

Ik heb een Landrover defender 110 V8 3.5 ltr benzine.
ik heb 2 vragen over mijn oliepomp.

Vraag1:
Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de 2 tandwielen in een oliepomp??

Vraag2:
Weet iemand hoe je kan zien of de nokkenassen versletten zijn???

Groetjes Floran :dry:

RobStewart

Re:oliepomp

Berichtdoor RobStewart » 10 Sep 2012, 20:51

floran11 wrote:
Vraag1:
Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de 2 tandwielen in een oliepomp??

ERC1351, € 87,82 inc from Land Rover, €22,37 inc from Paddocks

614037, € 20,29 inc from Land Rover, €14,26 inc from Paddocks

Somewhere in between from the usual suspects.

Vraag2:
Weet iemand hoe je kan zien of de nokkenassen versletten zijn???

Without taking the inlet manifold and valley gasket off, very difficult, but once your in then look at the size and shape of all the cam lobes and what they look like in relation to each other and whether there is any signs of bluing or wear. Obviously the best way is to measure the lobes and compare with the specifications of a new one.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

floran11

Berichtdoor floran11 » 11 Sep 2012, 18:54

Hi Rob,

zijn de tandwielen van de zelfde kwaliteit???
En badankt voor je reactie

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 11 Sep 2012, 19:53

Hoi,

Ik laatst mijn tandwielen van de oliepomp verwisseld in mijn Ninety V8 3.5
Origineel lijkt mij het geharde staal net hetzelfde als het imitatie materiaal die volgens mij ook nog eens uit dezelfde fabriek of machine zullen komen. Origineel getaal je gewoon een dot meer.
Doe ook in een keer de plunjer en de ver voor deze plunjer vervangen. de oude veer was toch een mm of 5 korter dan de nieuwe veer.
Bestelcodes:

90602064 Oil Pressure Relief Valve 0,89
ERR1990 Oilpump Gasket 0,19
ETC8833 Washer Joint 1,24
602067 V8 Oilfilter spring 0,89

Kijk ook even naar je oliedruk schakelaar, die is me laatst gaan lekken en toen ik hem demonteerde, brak het plastic gedeelte uit de metalen behuizing.
Ik moet er niet aan denken dat me dit onderweg zou gebeuren, geen olielampje, olie binnen de kortste keer door de schakelaar naar buiten geperst, weg vettig, maar wat erger is, de lagers droog en dus alles naar de knoppen.
Bestelcode:
Oil pressure switch STC4104 en kost GBp 1,80

Als je de verdeler demonteert, zet eerst de motor op het BDP en met voorkeur cilinder één op compressie. De rotor moet dat nagenoeg recht naar voren (rijrichting) wijzen.
Markeer de ontsteking op het blok met een centerpunt, makkelijk als je later de boel weer monteert.
Op het moment dat je de ontsteking uit het blok trekt, draait de rotor een beetje. Laat de rotor in deze stand staan. Dit is makkelijk als je de boel weer in elkaar steekt.

Als je de verdeler hebt verwijderd, kijk dan goed in welke hoek de as van het oliepomp tandwiel staat. Moet ergens tussen 10 en 11 uur staan.
Als je de nieuwe tandwielen er in zet, deze met vaseline insmeren, de pomp zuigt n.l. niet zelf aan.
Zit de pomp er weer onder, monteer een nieuw oliefilter, zet een (ik dacht 12mm) dop door het gat van de ontsteking op het tandwiel van de oliepomp. Draai deze dan met een boormachine snel genoeg rond. Op een gegeven moment (paar seconden) wordt de boormachine behoorlijk belast en dat wil zeggen dat de pomp de olie rond pompt.
Wees wel heel voorzichtig dat je de dop niet van het verlengstuk valt, want deze verdwijnt dan ergens in het blok en wordt het uitgebreid sleutelen. Plak de boel desnoods met Ducttape aan elkaar.

Zet het tandwiel dan in dezelfde stand als dat je het aantrof toen de ontsteking er uit was gehaald. Schuif de ontsteking met de rotor in de juiste stand weer on het gat, lijn de ontsteking uit op de eerder gemaakte centerpunt en draai de ontsteking weer vast.

Starten en lopen maar. Het oliedruklampje moet dan meteen uitgaan.

Succes en sleutel ze,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 13 Sep 2012, 18:32

Ruw weg zijn de nokkenassen van de 3.5 v8 met een ton of 2 aardig overleden , nieuwe kosten je de kop niet en zijn makkelijk te vervangen,wat dat betreft is het een heerlijk blok om aan te sleutelen B)

wat de oliepomp betreft heb ik niets aan vorige schrijvers toe te voegen echter voor je gaat starten nadat je je oliepomp tot zn strot vol hebt gedaan met vasaline , kijk of je een oude verdeler kunt vinden haal het tandwieltje eraf en las er een boor kopje op waar normaal je rotor zit zet deze dummie verdeler erin , boor machine erop laten draaien tot olie lampje uitgaat daarna goede verdeler erin en veilig starten zonder risico van blok schade, ik kon aan je gegevens niet zien waar je woont maar heb evt een verdeler zoals beschreven te leen als je wilt

Terug naar “Techniek”