Self leveling unit Defender 110 '84

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
mphoogeveen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
Locatie: groningen
Contact:

Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor mphoogeveen » 06 Sep 2012, 22:22

Hallo Allen,

afgelopen dagen op Fursten forest geweest om lekker offroad te rijden. zeer goed bevallen!

nu bij terugkomst kom ik er achter dat de self leveling unit ( partnr. NRC7050 ) olie lekt (lijkt raar volgens mij aangezien ik overal lees dat er gas in zit)

nu kom ik overal op internet tegen dat die dingen niet meer leverbaar zijn (en heel duur zijn +/- 900 pond). Iemand enig idee wat nu de beste oplossing is?

Ik heb ook een en ander gelezen (onder andere op lrch forum) over andere veren monteren.

het gaat om een een stawag 110 uit '84

alvast bedankt.

Groet Martijn

Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor RobStewart » 06 Sep 2012, 23:06

The Borge-Warner self leveling unit was never one of Land Rovers best ideas, it didn't work in the Range Rover in the early '70s (I have one) and it didn't work in the early 110's either (I had one of those too) so yes you take it off and then work out whether or not you actually need it.

If you carry heavy loads in the back, have lot of children (like me) and their friends in the back, or several fat Labradors (like me) in the back, with the kids and the mother-in-law, then you need to go for the non-leveled springs, otherwise just take it off and see if your rear end sits too low or not.

There are a number of spring options but the non-leveled versions are NRC6389 for the drivers side and NRC6904 for the passenger side.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
mphoogeveen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
Locatie: groningen
Contact:

Re: Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor mphoogeveen » 07 Sep 2012, 13:22

Thanks for your advice. Rob!
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Gebruikersavatar
mphoogeveen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
Locatie: groningen
Contact:

Re: Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor mphoogeveen » 15 Sep 2012, 08:28

Is er misschien iemand die nog een loop sloop def. heeft met zo'n self levelling unit? die ik kan overnemen. wil hem ook wel zelf komen demonteren als het nodig is.

groet Martijn
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2012, 08:40

kan me voorstellen dat die van een RRC hetzelfde is en dat die veel beter te vinden is
gone

Franc
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 Mar 2009, 13:08
Locatie: Helmond
Contact:

Re:Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor Franc » 15 Sep 2012, 08:58

Meestal zijn ze in niet al te beste staat na al die jaren gebruik.
Ik heb die onder de Range vervangen door een Airlift. Werkt prima en niet duur.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Gebruikersavatar
mphoogeveen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
Locatie: groningen
Contact:

Re:Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor mphoogeveen » 15 Sep 2012, 13:19

Franc schrijft:
Meestal zijn ze in niet al te beste staat na al die jaren gebruik.
Ik heb die onder de Range vervangen door een Airlift. Werkt prima en niet duur.

Groeten,
Franc.


hallo Franc,

waar heb je dat systeem vandaan? en aan wat voor prijs moet ik dan ongeveer denken?

groet Martijn
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Gebruikersavatar
mphoogeveen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
Locatie: groningen
Contact:

Re: Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor mphoogeveen » 15 Sep 2012, 13:22

Roger B. schrijft:
kan me voorstellen dat die van een RRC hetzelfde is en dat die veel beter te vinden is


ook maar eens naar rond gaan neuzen dan, heb wel begrepen dat ze er in verschillende lengtes zijn.

groet Martijn
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor RobStewart » 15 Sep 2012, 14:59

Martijn, I think Franc is using this one http://www.paddockspares.com/da5010-air-lift-adjustable-air-helper-springs-def-110-130-pair.html

I have used it on both the Range Rover and also 110, both because the Borge self leveler died. It is a very very simple system and you can set the stiffness of the rear springs by inflating the airbag to suit the load in the rear. I can thoroughly recommend it.

And at €131,90 inc BTW it's as cheap as chips ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Franc
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 Mar 2009, 13:08
Locatie: Helmond
Contact:

Re:Self leveling unit Defender 110 '84

Berichtdoor Franc » 15 Sep 2012, 19:14

Yep, dat is 'm. Ik heb een klein fietspompje in de auto liggen (zo'n ding van een tientje) om hem op te pompen. En een digitaal bandenspanningsmetertje.

Installatie is niet al te lastig, vergelijk het met het vervangen van je veren.
Zeker met een brug is het een eitje.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten