Welke "speedo drive gear"??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Welke "speedo drive gear"??

Berichtdoor Luke » 29 Aug 2012, 22:20

Roger,

wat wezelijk verandert is bij topicstarter is zoals jij dacht ik zelf al eerder aangaf ...de bandenmaat
In de tussenbak zit / zat standaard het wieltje gemonteerd wat bij de tandwielverhouding van die tb hoort, of dat nou een tussenbak van een disco is die ook daadwerkelijk in een disco hangt of in een defender, doet dan niet ter zake
Wat wel van invloed is is dus genoemde bandenmaat, ofwel zal hij dus dezelfde bandenmaat aan moeten houden die gebruikt wordt bij een disco met de desbetreffende tussenbak, of zal hij zoals hij dus wil het wieltje moeten veranderen
Wat hij dus gaat simuleren is ipv diezelfde bandenmaat als van een disco een andere tussenbak ratio om toch de juiste snelheid af te kunnen lezen, want DAAR zit toch dat wieltje van de snelheidsmeter?

En is dat niet waar mensen mee gaan experimenteren als ze meer of minder toeren willen, meer of minder trekkracht etc etc...de tussenbak ratio verhoudingen
Het wieltje zit vermoedelijk inderdaad op de uitgaande as, maar als je de TB ratioverhouding gaat veranderen wordt de snelheid daarvan dus hoger of lager, wat al dan niet weer gecompenseerd kan worden door andere bandenmaat of diff verhoudingen

IE ik ben het dus niet met je eens , en ben nog altijd van mening dat het wieltje van snelheidsmeter gerelateerd is aan de tussenbak ratio, immers daar wordt snelheid gemeten, en niet na een voor of achter diff en ook niet tov de bandenmaathoewel genoemde zaken, diff verhouding en bandenmaat weldegelijk van invloed zijn op de uiteindelijk daadwerkelijke snelheid , in dit geval gemeten via gps, tov van de gemeten snelheid (in dit geval gemeten op de tussenbak.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

VeeTee

Re:Welke

Berichtdoor VeeTee » 29 Aug 2012, 22:34

Luke schrijft:
IE ik ben het dus niet met je eens , en ben nog altijd van mening dat het wieltje van snelheidsmeter gerelateerd is aan de tussenbak ratio, immers daar wordt snelheid gemeten, en niet na een voor of achter diff en ook niet tov de bandenmaathoewel genoemde zaken, diff verhouding en bandenmaat weldegelijk van invloed zijn op de uiteindelijk daadwerkelijke snelheid , in dit geval gemeten via gps, tov van de gemeten snelheid (in dit geval gemeten op de tussenbak.

Luke

Niet helemaal correct... Het wieltje zit op de uitgaande as van de tussenbak. Dus het aantal omwentelingen van die uitgaande as bepalen (samen met de diffratio en band grootte) de snelheid. Wat er vóór die uitgaande as van de tussenbak (i.e. de tussenbak ratio, v-bak) gebeurd heeft echt geen invloed. Wat er áchter de tussenbak gebeurd is wel belangrijk: een andere diffratio of andere bandenmaat veranderen de verhouding tussen het toerental van de uitgaande as van de tussenbak en de afgelegde weg van de banden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2012, 22:38

de snelheid wordt gemeten in omwentelingen van de uitgaande as van de tussenbak, omdat daarna niks meer veranderd door gekozen versnellingen, als het ratio afhankelijk zou zijn zoals jij beweert, dan zou in de lage gearing dus een heel vreemde snelheid weergegeven worden (veel te hoog) en dat is niet zo, dus wordt de rotatiesnelheid van de uitgaande as gemeten...

deze rotatiesnelheid is door diff ratio en wieldiameter bepaald een bepaalde snelheid.... als je je wieldiameter veranderd moet je een aanpassing doen, zou je je diff ratio wijzigen, dan idem..

dat jij een andere kleur tandwiel hebt (aangenomen af fabriek) met zelfde wieldiameter aangenomen eveneens af fabriek) zou dus impliceren dat je een andere diffratio hebt.

het kan natuurlijk ook dat ie de fabriek verliet met een andere bandenmaat en er (eventueel voor aflevering) andere maat banden op gekomen zijn....of dat er een onjuist tandwiel geplaatst is ...of, dat er voor brazilië andere marges aangehouden worden voor de afwijking en daarom een ander tandwiel erin zit (in het wpl handboek van een dacota landcruiper van 86 staat een lijstje met landen/werelddelen en de tellerafwijking min/max voor die regio)
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Aug 2012, 22:39

Luke schrijft:
Het wieltje zit vermoedelijk inderdaad op de uitgaande as, maar als je de TB ratioverhouding gaat veranderen wordt de snelheid daarvan dus hoger of lager

Luke, hier maak je dus de denkfout. De snelheid van de uitgaande as wordt niet hoger of lager (bij een bepaalde snelheid, die je dus zo correct mogelijk wilt weergeven), maar het motortoerental veranderd (bij die bepaalde snelheid) door een andere tussenbak overbrenging.
Door een andere bandenmaat of een andere differentieeloverbrenging kan de snelheid waarmee de uitgaande as van de tussenbak draait wel veranderen.

Groet,

Erik.

Ik moet wat sneller typen merk ik gezien de reacties.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 29 Aug 2012, 22:51

Erik Peters schrijft:
ik moet wat sneller typen merk ik gezien de reacties.

Gewoon een ander tandwieltje ertussen, de roze.. :P
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Aug 2012, 03:40

VeeTee, Roger en Erik, bedankt voor de reacties

Moest de de ff op een rijtje krijgen ;)

ff jijken of ik het nu begrijp

Mijn denkrichting kwam inderdaad grotendeels overeen met wat VeeTee schrijft;

Niet helemaal correct... Het wieltje zit op de uitgaande as van de tussenbak. Dus het aantal omwentelingen van die uitgaande as bepalen (samen met de diffratio en band grootte) de snelheid. Wat er vóór die uitgaande as van de tussenbak (i.e. de tussenbak ratio, v-bak) gebeurd heeft echt geen invloed. Wat er áchter de tussenbak gebeurd is wel belangrijk: een andere diffratio of andere bandenmaat veranderen de verhouding tussen het toerental van de uitgaande as van de tussenbak en de afgelegde weg van de banden.

Alleen dacht ik dus de verkeerde kant op zeg maar, dwz op het moment dat ke verhoudingen in tussenbak gaat veranderen woorden de snelheden anders
Alleen is dat een vast gegeven en geen variabele
ie af fabriek is wieltje altijd afgestemd op ratio in bak
ga je daaraan veranderen dan zal de afgelezen snelheid anders wordenmaar dus NIET de werkelijke snelheid? (waardoor mijn redenering betreffende veranderen van ratio om toerentallen of krachtsverhoudingen of lengtes van versnellingen ed wel klopte, maar dit nog altijd geen invloed op de werkelijk snelheid heeft (zoals Erik uitlegde)

Roger gaf overigens ook een hele heldere verklaring en begrijpelijke.....wat betreft verschil tussen hoog en laag......das een heel duidelijk voorbeeld . bij veranderen hoog naar laag of andersom veranderen de krachtsverhoudingen en toerentallen wel, maar snelheid is altijd gelijk

verklaar me maar voor gek (ik probeer het voor mezelf hier ff zo ver mogenlijk te versimpelen om het begrijpelijk te maken) maar eigenlijk is het een sommetje 6x5 = 30 , 5x6=30, 3x10 = 30, hoe je het wendt of keert de uitkomst (snelheid op de uitgaande as) is altijd 30 zolang de ratio verhouding maar kloppen (allse wat voor de uitkomst zit

Mijn theorie zou kloppen als de ratioverhoudingen niet meer zouden kloppen; ie als de uitkomst 28 of 32 oid zou zijn)

Uiteraard zal af fabriek de bandenmaat (en logischer wijze ook de diffverhoudingen wel kloppen.
Hoewel ik ook op mijn auto de bandenmaat heb veranderd is dat niet dusdanig ingrijpend geweest dat het afwijkingen op de snelheidsmeter gaf. er zat standaard 285 / 85 / 16 en nu heb ik 265 / 75 / 16
Nu had ik die nieuwe maat overgenomen van de CSW versies die hier rijden zodat ik daar niet echt de mist mee in kon gaan, en ik zat net ff te kijken op de bandencalculator op de site van VeeTee, de afwijking is idd minimaal
Dit hield dus in dat ik ook het wieltje in de bak niet hoefde te veranderen

Uiteindelijk werd ik ook nog eens op het verkeerde been gezet dat het in geval van topic starter niet uitmaakt of het on disco of defender gaat waar die bak in zit maar dat het draait om de verhouding tussenbak met wieltje tov diff verhouding en bandenmaat inderdaad

Het zou eigenlijk wel mooi zijn als er een tabelletje bestondwaarop het afwijkingspercentage van de div kleurcodes van de wieltjes af te lezen is
bijv correctie van +2% of -3% zodat je dat kan vergelijken met de bandencalculator

Anyway, heren bedankt voor de toelichting

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2012, 07:58

Luke schrijft:

Uiteraard zal af fabriek de bandenmaat (en logischer wijze ook de diffverhoudingen wel kloppen.
Hoewel ik ook op mijn auto de bandenmaat heb veranderd is dat niet dusdanig ingrijpend geweest dat het afwijkingen op de snelheidsmeter gaf. er zat standaard 285 / 85 / 16 en nu heb ik 265 / 75 / 16
Nu had ik die nieuwe maat overgenomen van de CSW versies die hier rijden zodat ik daar niet echt de mist mee in kon gaan, en ik zat net ff te kijken op de bandencalculator op de site van VeeTee, de afwijking is idd minimaal
Dit hield dus in dat ik ook het wieltje in de bak niet hoefde te veranderen
Luke

euhhh....de 285ers zijn (285/265)x10% groter dan de 265ers iets meer dan 10 % dus.... vind ik toch significant verschil.
neem aan dat het 285 / 65 r 16 moest zijn?

en ik moet je verhaal nog een keer rustig doorlezen......maar volgens mij zeg je nog dat de ratio van de bak bepalend is voor welk tandwieletje er nodig is, en dat is niet zo
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Aug 2012, 10:12

Roger,
zit inderdaad een stukje in wat niet klopt

Luke schrijft:

Alleen dacht ik dus de verkeerde kant op zeg maar, dwz op het moment dat ke verhoudingen in tussenbak gaat veranderen woorden de snelheden anders
Alleen is dat een vast gegeven en geen variabele
ie af fabriek is wieltje altijd afgestemd op ratio in bak
ga je daaraan veranderen dan zal de afgelezen snelheid anders wordenmaar dus NIET de werkelijke snelheid? (waardoor mijn redenering betreffende veranderen van ratio om toerentallen of krachtsverhoudingen of lengtes van versnellingen ed wel klopte, maar dit nog altijd geen invloed op de werkelijk snelheid heeft (zoals Erik uitlegde)

Luke

die dus.....

Wieltje zal af fabriek afgestemd zijn op de bandemaat en diff verhoudingen

DLK

Berichtdoor DLK » 30 Aug 2012, 10:41

Als je er even over nadenkt is het eigenlijk wel logisch dat de bakratio etc geen invloed hebben. Ik moest het ook even goed lezen en bedenken hoe het nou zat, maar inderdaad alleen diff ratio en bandenmaat hebben er iets mee te maken. Alles wat voor de uitgaande assen van de tussenbak gebeurt doet er niet toe.

In iedergeval hartelijk dank voor het antwoord! Ik ga die blauwe maar eens bestellen en kijken dat ik die erin weet te zetten.

Een km-teller die teveel aangeeft is best mee te leven, maar een die te weinig aangeeft zorgt ook met een Defender voor bekeuringen!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2012, 10:52

Hmmm ....

Wat maken jullie het toch moeilijk.
Het wieltje pikt de "snelheid" van de wielen op (eigenlijk wil je meten hoevel weg er onder je door is gerold).
Omdat het zo onhandig is om de snelheid van de wielen direct op de banden zelf op te pikken (dat is de grootste nl "precizie"), daarom dus wordt die snelheid in de aandrijflijn opgepikt.
Het makkelijkst is dan de snelheid van een uitgaande as van de tussenbak op te pikken. Daarna komen alleen tamelijk vaste factoren nl de Diff-ratio en de bandenmaat (die dus weer niet zo vast is).

Wil je het dus "beter" doen dan bestaat (of bestond) er een eenvoudig grond-radar-systeem waarmee je snelheden kan/kon meten. 't Was ooit de "poormans solution" voor wie geen GPS kon betalen (die ooit schreeuwend duur waren, batterijen vraten, en ook nog eens onnauwkeurig en traag), en voor wie toen een betrouwbare meting wou voor bijv. hardlopen was zo'n radar-ding goedkoper en beter.

Overigens is u natuurlijk een "dom" systeem, dat met die wieltjes. Op mijn fiets heb ik een draadloos ding dat wielomwentelingen detecteert en waarbij je de afrol-lengte tot op de millimeter nauwkeurig kan instellen - monteer ik nieuwe banden, doe ik er meer lucht in, de snelheid kan je tot 0,05% nauwkeurig, nauwkeuriger als zinvol dus, ijken. (En daarbij kan deze fietscomputer ook nog eens de max. en gem. snelheid, hoogte etc weergeven.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”