Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
overlander

Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor overlander » 28 Aug 2012, 21:49

Hallo,

Wie kan mij helpen bij deze ergernis;

Bij remmen boven 80 kph trilt mijn stuur en zelfs licht aanraken rempedaal geeft trillend/pulsrend gevoel in pedaal en stuur.

Zeer recent alle remschijven vervangen & remblokken & remklauwen voor. Originele LR onderdelen, kostbaar verhaal. Remschijven voor zelfs binnen 5.000 km tweemaal laten vervangen aangezien deze alweer krom waren (..)

Tevens belangrijkste rubbers ophanging laten vervangen (geen poly, gewoon origineel LR) geen trilling meer in stuur bij niet remmen.

Dempers 10.000 km geleden vervangen en nieuwe stuurdemper erop. Wel spoorverbreders 30mm per kant, banden 20.000km 235/85/16 AT2 standaard boost velg recent uitgebalanceerd.

Aangezien er nu redelijk wat geld doorheen is gegaan zou ik ervaringen willen vragen zodat ik een idee krijg van andere mogelijkheden.

Trilling is verslechterd door hevig remmen bij stau op deutsche autoban tijdens vakantie.

Ok hij remt goed (kan altijd beter) maar toch geen fijn gevoel en remschijven zijn geen wegwerpartikelen toch?!

Moet wel zeggen dat ik stevig doorrijd en soms voor flitser oid even hard moet remmen, verder probeer ik juist zo min mogelijk te remmen..

Betreft def110TD5 uit 2003 zonder ABS met 190.000km op de klok.

Dank voor het meedenken voordat ik weer naar mijn garage ga.

Roger B.

Re: Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2012, 22:08

lijkt me toch weer schijven krom.......

vaak komt dat door stevig afremmen bij stoplicht oid en dan met voet op de rem op groen wachten... de blokjes blijven stevig tegen de hete schijf gedrukt en geleiden op die plek de warmte uit de schijf. De rest koelt aan de lucht en dus langzamer --> scheef/krom
gone

Landmarcs

Re: Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2012, 22:34

Roger B. schrijft:
lijkt me toch weer schijven krom.......

vaak komt dat door stevig afremmen bij stoplicht oid en dan met voet op de rem op groen wachten... de blokjes blijven stevig tegen de hete schijf gedrukt en geleiden op die plek de warmte uit de schijf. De rest koelt aan de lucht en dus langzamer --> scheef/krom

Ik dacht dat de remschijven juist extra warm bleven daar waar de (hete) remblokjes tegen de schijf gedrukt blijven. Niet dat het uitmaakt, het gaat om het principe dat de remschijf ongelijk afkoelt en daardoor versneld "wobly" wordt.

Mocht je bij een stoplicht op een helling staan dan kan je het best de auto steeds een klein eindje laten rollen dan koelt de remschijf toch nog steeds redelijk gelijkmatig (of natuurlijk de handrem gebruiken als die niet al te vet is).

En dan verder nog een "oplossing" voor het ongelijk rem-probleem: wellicht iets sleetse wiellagers? Een en ander heeft dan ietsje "ruimte" en gek genoeg leidt "ruimte" altijd tot ongelijke slijtage.

Groeten MarcS

Philip

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Philip » 29 Aug 2012, 11:37

Controleer de speling op de wiellagers eens.

T lijkt me vreemd, maar het is nog een van de dingen die nog overblijft aangezien je al zoveel hebt vervangen.
En soms zijn het de dingen die op het eerste moment zo onwaarschijnlijk lijken, en uiteindelijk kom je er toch op terecht.

Check gelijk ook de speling op de componenten in je stuurkolom, al die verbindingsstukken tussen stuurwiel en stuurhuis. Al dat gewiebel doet er geen deugd aan.

conny1

Berichtdoor conny1 » 29 Aug 2012, 12:18

Een wiel opkrikken en de auto laten draaien in de 1e versnelling. Lijkt even eng, maar door de permanente vierwielaandrijving zal het opgekrikte wiel gaan draaien.

Even wachten, eerst wiel eraf. Met een schroevendraaier zachtjes over de draaiende remschijven gaan (voorkant en binnenkant); soms voel je een slagje in de schijf of een dof stukje. Op deze manier kun je precies ontdekken welke schijf nu eigenlijk de boosdoener is.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2012, 18:38

Philip schrijft:
Controleer de speling op de wiellagers eens.

T lijkt me vreemd, maar het is nog een van de dingen die nog overblijft aangezien je al zoveel hebt vervangen.
En soms zijn het de dingen die op het eerste moment zo onwaarschijnlijk lijken, en uiteindelijk kom je er toch op terecht.

Check gelijk ook de speling op de componenten in je stuurkolom, al die verbindingsstukken tussen stuurwiel en stuurhuis. Al dat gewiebel doet er geen deugd aan.

Bij een Td5 zit er een bus tussen de wiellagers dus speling is slijtage is vervangen (of retro-modificeren naar de stelbare lager-opzet).

Anyway, iets beweeglijke wiellagers kan leiden tot ongelijk remmen en eventueel zelfs tot ongelijkheid in de remschijven.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 29 Aug 2012, 19:45

Landmarcs schrijft:
Bij een Td5 zit er een bus tussen de wiellagers dus speling is slijtage is vervangen (of retro-modificeren naar de stelbare lager-opzet).

Maar die bus is er in verschillende maten en kleurcodes varierend tussen 14.9 en 15.5mm. Dus de lagers moeten wel degelijk netjes afgesteld worden. Kijk maar in het handboek!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2012, 21:15

ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 30 Aug 2012, 08:51

Roger B. schrijft:
ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers

Ben ik mee eens. Maar wat ik bedoel te zeggen:
Je mag niet zomaar een nieuw setje lagers nemen, recht toe recht aan monteren en verwachten dat het allemaal wel snor zit!
En dat zal denk ik wel vaak gebeuren.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2012, 09:05

reageerde op landmarcs, had jouw reactie niet gezien
gone

Terug naar “Techniek”