Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
overlander

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor overlander » 31 Aug 2012, 15:45

Roger,

goede opmerking..!

Qua onderhoud loop ik denk ik voor op de normale onderhoudsperiodieken en onderhoudsniveau is goed. Door allerlei tuningdingetjes wel een wat verhoogde slijtage van enkele onderdelen (..)

Ik denk echter dat er een bepaalde tolerantie is bij wel/niet vervangen van bepaalde onderdelen. Het kan dan zijn dat door een combinatie van factoren en onderdelen die tegen tolerantie aan zitten je problemen kan krijgen.

Tevens denk ik dat de meeste defender rijders heel veel "ongemakken" / eigenaardigheden zoals trekken,trillingen,schuurgeluiden etc als normaal veronderstellen of hier niet direct actie op ondernemen.

Mzzl

Edit; Als er slechts één wiellager kapot is dan kun je wel een afwijkning naar één kant krijgen lijkt me zo.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2012, 16:21

overlander schrijft:

Edit; Als er slechts één wiellager kapot is dan kun je wel een afwijking naar één kant krijgen lijkt me zo.

Lijkt mij ook, zeker zoals het beschreven staat: bij rechtuit rijden op de snelweg.

Echter, check dit heel goed, een iets scheve weg geeft ook een afwijking, meestal is de weg scheef naar rechts, en dus de afwijking ook.

Als de lagers echt goed zijn en de verschillende ophangingsrubbers zijn ook in orde, en de bandenspanning en banden zijn ook goed (eventueel de banden eens voor-achter wisselen, of goed gebleken banden van iemand lenen) het het naar rechts trekken blijft onverklaarbaar aanwezig dan kan het lonen om de uitlijning te controleren.

Groeten MarcS

overlander

Berichtdoor overlander » 06 Dec 2012, 09:52

Hierbij een korte update en "lessons learned" inzake trilling bij remmen.

Vervangen zijn;
- stuurkogel (zat speling op)
- Wiellagers achter (versleten)
- Spacers eraf
- Remblok voor (verglaasd)
- Remvloeistof dot4 vervangen door dot5

Effecten;

Door het weghalen van de spacers is de trilling in stuur tussen 80-100 helemaal weg (!)

Éen remblok voor was compleet verglaasd door hard afremmen. Kan kloppen, ik rijd ook iets harder dan de gemiddelde Defenderrijder.. Hierdoor ook naar dot5 overgestapt; veel beter gevoel in rempedaal / blijft hard aanvoelen.

Door deze verglaasde remblok echter wederom in de tussentijd een remschijf krom gereden.

Komend weekend worden wederom alle schijven nagelopen en waarschijnlijk enkele vervangen (incl. remblok); dat zou dus de 5e keer zijn binnen 20.000 km (!)

Hopelijk kan ik de volgende keer een update zenden met mededeling dat alles nu echt goed werkt B)

grtn

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 10:38

inferieur materiaal, of mishandel je die remmen zo?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2012, 10:43

Heb ik het nu niet goed begrepen als ik dacht dat verglaasde remblokken vaak juist het gevolg waren van erg zachtjes remmen (of dus slepende remblokjes)? Ik meende wel eens gehoord te hebben dat je de verglazing zou kunnen voorkomen door zo nu en dan wat steviger te remmen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 10:52

als je veelvuldig flink in de ankers gaat (dus niet in normaal stadsverkeer, maar echt van 80 of hoger naar laag genoeg om een zijstraat te nemen)en dat dan met korte tussenpozen kunnen remblokken zeer zeker verglazen. maar dat het er slechts ééntje is, das wel apart, dan denk je toch aan een remzuiger die vast zit
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2012, 10:54

Roger B. schrijft:
inferieur materiaal, of mishandel je die remmen zo?

Nah, aan mishandelen (hard remmen) kan het nie liggen nie. Zowel Johnny als ik remmen met de 130 alsof we op de Nürnburgring andere auto's eruit moeten remmen en behalve veel blokken wisselen hebben we nergens last van. :huh: :huh:

Trilling door spacers ligt vaak aan de combi met de banden. Zou je de banden wisselen of alleen al op andere wielen leggen is de trilling vaak ook weg.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 11:01

ik heb het bij landrover ook nooit voor elkaar gekregen.....,maar 1 van onze klanten wel....elke 10.000 nieuwe blokken (en al licht trillen bij remmen) elke 20.000 nieuwe blokken en schijven
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2012, 11:03

Roger B. schrijft:
ik heb het bij landrover ook nooit voor elkaar gekregen.....,maar 1 van onze klanten wel....elke 10.000 nieuwe blokken (en al licht trillen bij remmen) elke 20.000 nieuwe blokken en schijven

Elke 10.000 blokken is heel normaal. Schijven doe ik 35 à 40k mee. :blush: :blush: Hangt ook af van hoeveel modder de 130 in die periode gezien heeft. Dat kan er zomaar 10k afhalen. :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

overlander

Berichtdoor overlander » 06 Dec 2012, 11:33

Dank voor het mee-denken!

Blokken waren in combinatie met schijven beide van Brembo. Lijkte me toch goed spul.

Komend weekend worden deze (waar nodig) vervangen door Bosch.

Het hangen van de remzuiger kan inderdaad zijn gebeurd, hiertoe op aanraden van garage ook nu dot5 gebruikt. Is wellicht een idee voor andere Defender rijders die door tuning vaker wat harder rijden dan normaal (wat is normaal..)

Daarnaast heb ik deze zomer veel in de bergen gereden (Grossglockner etc) met 7 personen. je kunt dan niet alleen op de motor afremmen, daarvoor werkt de zwaartekracht simpelweg te goed (..)

Tevens op Duitse snelweg enkele semi-noodstoppen moeten maken heuvel af..kan me voorstellen dat je dan extra slijtage krijgt.

MBT spacers; zou fijn zijn om deze toch weer eens goed te kunnen gebruiken want de 110 mist nu een beetje "smoel" :P

Benieuwd wat de reparatie komend weekend voor effect zal geven..naast wederom een gepeperde rekening..

Terug naar “Techniek”