Tnx voor alle reacties!
Wat ik ga doen is de wiellagers vóór te vervangen, volgens mij valt dat wel mee qua kosten als ik naar de onderdelen op internet zoek. Tevens eventuele speling in stuurkolom laten aanpakken.
Vervolgens nagaan of remschijf toch weer krom is. Ik heb vóór reeds remschijven van Brembo, hebben jullie wellicht ervaringen met andere remschijven (zonder een dure set zoals Engage / 4ward á 4.000eu) die wellicht beter bestand zijn tegen hitte. Bijvoorbeeld die van Terrafirma?
Had niet aan wiellagers gedacht maar is logisch en verklaart ook de snelle slijtage / kromtrekken van de schijven.
Dank voor het meedenken!
Zal laten weten of heeft geholpen.
Trillend stuur en rempedaal bij remmen
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
JoostKenya schrijft:
En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Roger B. schrijft:
ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers
Ben ik mee eens. Maar wat ik bedoel te zeggen:
Je mag niet zomaar een nieuw setje lagers nemen, recht toe recht aan monteren en verwachten dat het allemaal wel snor zit!
En dat zal denk ik wel vaak gebeuren.
En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Edward schrijft:
Met een beetje geluk zijn de nieuwe lagers van dezelfde fabrikant/specificaties ook van dezelfde maatvoering.
Mij lijkt de de (bescheiden) variatie in bus-lengte vooral bedoeld is om de tolerantie van de lager-zittingen op te vangen.
Ik vervang niet dagelijks lagers, maar gezien de ervaring van Edward mag je aannemen dat het vaker dan soms goed gaat.
De oude stelbare oplossing lijkt mooi, maar met een juiste bus tussen de lagers is de belasting van de lagers op zich een stuk gunstiger.
Groeten MarcS
JoostKenya schrijft:
Roger B. schrijft:
ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers
Ben ik mee eens. Maar wat ik bedoel te zeggen:
Je mag niet zomaar een nieuw setje lagers nemen, recht toe recht aan monteren en verwachten dat het allemaal wel snor zit!
En dat zal denk ik wel vaak gebeuren.
En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Met een beetje geluk zijn de nieuwe lagers van dezelfde fabrikant/specificaties ook van dezelfde maatvoering.
Mij lijkt de de (bescheiden) variatie in bus-lengte vooral bedoeld is om de tolerantie van de lager-zittingen op te vangen.
Ik vervang niet dagelijks lagers, maar gezien de ervaring van Edward mag je aannemen dat het vaker dan soms goed gaat.
De oude stelbare oplossing lijkt mooi, maar met een juiste bus tussen de lagers is de belasting van de lagers op zich een stuk gunstiger.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Edward schrijft:
Het zou me niet verbazen als het gemiddelde Britpart Paddock lager afwijkt van de originele maatvoering.
En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Het zou me niet verbazen als het gemiddelde Britpart Paddock lager afwijkt van de originele maatvoering.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Landmarcs schrijft:
Ik vervang ook niet dagelijks wiellagers dus ik weet niet hoe kritisch dit is. In het TD5 werkplaatshandboek wordt er in iedergeval heel wat over geschreven.
Met een beetje geluk zijn de nieuwe lagers van dezelfde fabrikant/specificaties ook van dezelfde maatvoering.
Mij lijkt de de (bescheiden) variatie in bus-lengte vooral bedoeld is om de tolerantie van de lager-zittingen op te vangen.
Ik vervang niet dagelijks lagers, maar gezien de ervaring van Edward mag je aannemen dat het vaker dan soms goed gaat.
Ik vervang ook niet dagelijks wiellagers dus ik weet niet hoe kritisch dit is. In het TD5 werkplaatshandboek wordt er in iedergeval heel wat over geschreven.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
overlander schrijft:
Ik zou niet zomaar vervangen, je kunt beter gewoon op speling controleren.
Kijk ook naar de preload op de fusee lagers en wissel je banden eens voor/achter links/rechts.
Tnx voor alle reacties!
Wat ik ga doen is de wiellagers vóór te vervangen, volgens mij valt dat wel mee qua kosten als ik naar de onderdelen op internet zoek. Tevens eventuele speling in stuurkolom laten aanpakken.
Ik zou niet zomaar vervangen, je kunt beter gewoon op speling controleren.
Kijk ook naar de preload op de fusee lagers en wissel je banden eens voor/achter links/rechts.
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
JoostKenya schrijft:
Dat weet ik ook niet en wil ik ook niet weten. Ik gebruik gewoon A-merk lagers die ik gewoon bij een lokale lagerboer koop die zijn niet of nauwelijks duurder dan Brittpart en dus zeker wel goed, maatzuiver en betrouwbaar. ;)
Edward schrijft:
En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Het zou me niet verbazen als het gemiddelde Britpart Paddock lager afwijkt van de originele maatvoering.
Dat weet ik ook niet en wil ik ook niet weten. Ik gebruik gewoon A-merk lagers die ik gewoon bij een lokale lagerboer koop die zijn niet of nauwelijks duurder dan Brittpart en dus zeker wel goed, maatzuiver en betrouwbaar. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Die wiellagers.........kan het daar ook door komen dat mijn Defender standaard naar rechts trekt ??? (gewoon..zonder remmen, op snelweg en stuur los laten) Heeft hij altijd al gedaan. Groet
Frank
Frank
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Nu je het zegt; daar heb ik ook al 2 jaar last van!
Dat zijn van die dingen die je na een tijd niet meer opvallen en bij het Defendergevoel zijn gaan horen B)
Dat zijn van die dingen die je na een tijd niet meer opvallen en bij het Defendergevoel zijn gaan horen B)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen
trix G4 schrijft:
lijkt me niet als er speling zit kan ie naar links en naar rechts afwijken, dus altijd naar rechts lijkt me geen wiellager probleem.
Maar euhh.. worden die auto's niet onderhouden ofzo? bij een beurt hoort wiellagerspeling controle, en als die te groot is hoort daar iets aan gedaan te worden of in elk geval melding van gemaakt te worden bij de klant
Die wiellagers.........kan het daar ook door komen dat mijn Defender standaard naar rechts trekt ??? (gewoon..zonder remmen, op snelweg en stuur los laten) Heeft hij altijd al gedaan. Groet
Frank
lijkt me niet als er speling zit kan ie naar links en naar rechts afwijken, dus altijd naar rechts lijkt me geen wiellager probleem.
Maar euhh.. worden die auto's niet onderhouden ofzo? bij een beurt hoort wiellagerspeling controle, en als die te groot is hoort daar iets aan gedaan te worden of in elk geval melding van gemaakt te worden bij de klant
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten