Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
overlander
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor overlander » 30 Aug 2012, 10:10

Tnx voor alle reacties!

Wat ik ga doen is de wiellagers vóór te vervangen, volgens mij valt dat wel mee qua kosten als ik naar de onderdelen op internet zoek. Tevens eventuele speling in stuurkolom laten aanpakken.

Vervolgens nagaan of remschijf toch weer krom is. Ik heb vóór reeds remschijven van Brembo, hebben jullie wellicht ervaringen met andere remschijven (zonder een dure set zoals Engage / 4ward á 4.000eu) die wellicht beter bestand zijn tegen hitte. Bijvoorbeeld die van Terrafirma?

Had niet aan wiellagers gedacht maar is logisch en verklaart ook de snelle slijtage / kromtrekken van de schijven.

Dank voor het meedenken!

Zal laten weten of heeft geholpen.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Edward » 30 Aug 2012, 13:42

JoostKenya schrijft:
Roger B. schrijft:
ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers


Ben ik mee eens. Maar wat ik bedoel te zeggen:
Je mag niet zomaar een nieuw setje lagers nemen, recht toe recht aan monteren en verwachten dat het allemaal wel snor zit!
En dat zal denk ik wel vaak gebeuren.



En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2012, 15:13

Edward schrijft:
JoostKenya schrijft:
Roger B. schrijft:
ook zonder die bus is ontstaan van speling een teken van slijtage, en is nastellen uitstel van het onvermijdelijke vernieuwen van de lagers


Ben ik mee eens. Maar wat ik bedoel te zeggen:
Je mag niet zomaar een nieuw setje lagers nemen, recht toe recht aan monteren en verwachten dat het allemaal wel snor zit!
En dat zal denk ik wel vaak gebeuren.



En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......


Met een beetje geluk zijn de nieuwe lagers van dezelfde fabrikant/specificaties ook van dezelfde maatvoering.
Mij lijkt de de (bescheiden) variatie in bus-lengte vooral bedoeld is om de tolerantie van de lager-zittingen op te vangen.

Ik vervang niet dagelijks lagers, maar gezien de ervaring van Edward mag je aannemen dat het vaker dan soms goed gaat.

De oude stelbare oplossing lijkt mooi, maar met een juiste bus tussen de lagers is de belasting van de lagers op zich een stuk gunstiger.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor JoostKenya » 30 Aug 2012, 16:40

Edward schrijft:

En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......


Het zou me niet verbazen als het gemiddelde Britpart Paddock lager afwijkt van de originele maatvoering.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor JoostKenya » 30 Aug 2012, 16:46

Landmarcs schrijft:
Met een beetje geluk zijn de nieuwe lagers van dezelfde fabrikant/specificaties ook van dezelfde maatvoering.
Mij lijkt de de (bescheiden) variatie in bus-lengte vooral bedoeld is om de tolerantie van de lager-zittingen op te vangen.

Ik vervang niet dagelijks lagers, maar gezien de ervaring van Edward mag je aannemen dat het vaker dan soms goed gaat.


Ik vervang ook niet dagelijks wiellagers dus ik weet niet hoe kritisch dit is. In het TD5 werkplaatshandboek wordt er in iedergeval heel wat over geschreven.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor JoostKenya » 30 Aug 2012, 16:51

overlander schrijft:
Tnx voor alle reacties!

Wat ik ga doen is de wiellagers vóór te vervangen, volgens mij valt dat wel mee qua kosten als ik naar de onderdelen op internet zoek. Tevens eventuele speling in stuurkolom laten aanpakken.


Ik zou niet zomaar vervangen, je kunt beter gewoon op speling controleren.
Kijk ook naar de preload op de fusee lagers en wissel je banden eens voor/achter links/rechts.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Edward » 30 Aug 2012, 20:15

JoostKenya schrijft:
Edward schrijft:

En waarom niet? Als de lagers die erin zitten met die spacer gemonteerd zijn waarom zou je dan bij dezelfde nieuwe lagers ineens een andere spacer monteren? Nog nooit gedaan en nog nooit nodig gebleken......


Het zou me niet verbazen als het gemiddelde Britpart Paddock lager afwijkt van de originele maatvoering.


Dat weet ik ook niet en wil ik ook niet weten. Ik gebruik gewoon A-merk lagers die ik gewoon bij een lokale lagerboer koop die zijn niet of nauwelijks duurder dan Brittpart en dus zeker wel goed, maatzuiver en betrouwbaar. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor trix G4 » 31 Aug 2012, 13:22

Die wiellagers.........kan het daar ook door komen dat mijn Defender standaard naar rechts trekt ??? (gewoon..zonder remmen, op snelweg en stuur los laten) Heeft hij altijd al gedaan. Groet
Frank

Gebruikersavatar
overlander
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor overlander » 31 Aug 2012, 13:41

Nu je het zegt; daar heb ik ook al 2 jaar last van!

Dat zijn van die dingen die je na een tijd niet meer opvallen en bij het Defendergevoel zijn gaan horen B)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor Roger B. » 31 Aug 2012, 15:14

trix G4 schrijft:
Die wiellagers.........kan het daar ook door komen dat mijn Defender standaard naar rechts trekt ??? (gewoon..zonder remmen, op snelweg en stuur los laten) Heeft hij altijd al gedaan. Groet
Frank


lijkt me niet als er speling zit kan ie naar links en naar rechts afwijken, dus altijd naar rechts lijkt me geen wiellager probleem.

Maar euhh.. worden die auto's niet onderhouden ofzo? bij een beurt hoort wiellagerspeling controle, en als die te groot is hoort daar iets aan gedaan te worden of in elk geval melding van gemaakt te worden bij de klant
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten