Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep

Re: Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 19:58

Edward schreef:
retep schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik weet wel dat als je bij de stoplichten staat en je rem vast houd als die nog flink warm zijn, je schijven dan ook krom trekken. Dit komt dan ook vaker voor bij automaten, omdat die altijd in drive staan en je dan de rem wel ingetrapt moet houden.

Zal best bij een type auto voorkomen, maar niet bij een Land Rover. Iedereen die mij rijstijl kent weet dat de remmen van mijn wagen heter worden dan gemiddeld en nog nooit op welke LaRo dan ook heb ik ooit problemen gehad met de remmen. Behalve dan dat de blokken hooguit 20K meegaan.

Hier zal de oorzaak echt gezocht moeten worden in langdurig aanlopen aan 1 zijde van de schijf.

Ik heb het diverse keren gehad met meerdere merken auto's en zelfs m'n mercedes sprinter bus, en heb zelf ook een loden rechtervoet, dus op mijn remschijven kun je ook af en toe je sigaret aansteken. Kromtrekken is zo goed als altijd door oververhitte schijven waar de rem op staat.
Verder schreef je in je volgende reactie dat de schijf aan een kant verhit word door een aanlopend remblokje en daar dan van kromtrekt, maar dat klop niet want de hitte trekt echt wel naar de andere kant, en zolang de schijft tijdens het rijden rondom en dus gelijkmatig warm word, zal hij niet kromtrekken. Zodra je dan stil gaat staan en de rem ingetrapt houd, dan koelt de hele schijf sneller en regelmatig af, behalve daar waar de remblokken er tegen drukken, want daar kan de warmte dus minder snel weg, en doordat de blokken daar op de schijf drukken, pers je het metaal daar af, dat daar dan niet even snel kan krimpen als de rest vd schijf, en daar krijg je dan kromme schijven van.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Mar 2013, 21:03

dat eenzijdig verwarmde schijven en kromtrekken verhaal heeft betrekking op geventileerde schijven, en daarbij kan heel goed één kant van de ventilatie veeeel warmer zijn dan de andere kant in het geval aan een kant de blok aan blijft lopen (al is het maar dat die blok ook vaster tegen de schijf ligt bij stilstaan
gone

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 04 Mar 2013, 22:46

Laat over een paar duizend km nog even wat horen.
dan kunnen we een sluitende oorzaak aanwijzen.
Ik hoop dat het nu weg blijft.
Gr Ben

overlander

Berichtdoor overlander » 04 Jul 2013, 15:23

Ben ik weer met mijn remprobleem :roll:

Nu 6.000 km verder en sinds 4.000 km weer dezelfde problemen! Op zich best een record want toch 4 maanden zonder remprobleem..

Dus wederom trilling in stuur en pedaal bij afremmen vanaf een snelheid van 60 echt heel duidelijk. Onder de 30 kph dan wel weer piepende remmen maar dat boeit me even niet. Overigens is die piep dan wel weer een egaal/gelijkmatig geluid dus die schijf is niet aan gort.

Begin te denken dat de oorzaak helemaal niet aan remschijf-blok-klauw zit maat totaal iets anders.

Vorige keer dus echt alles vervangen; schijf, blok, klauw, remcilinder, remleiding, wiellager want mijn garagehouder wil ook af van het probleem. Ik ben overigens zonder namen te noemen echt in volle vertrouwen en tevredenheid, dus die discussie ga ik niet aan.

Schijven nu dus 4 keer vervangen dus in circa 1,5 jaar voornamelijk voor. Achter denk ik 2 sets.

Wie heeft nog tips of ideeën?

Binnenkort weer op zomervakantie naar Oostenrijk dus dan gaan die schijven er zeker helemaal aan..

Dank

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 05 Jul 2013, 02:27

Ben absoluut geen deskundige, maar zou het ok kunnen liggen aan de lagers in je swivel? Als die versleten zijn, kan het ook behoorlijk trillen.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=s2id4_VcJ54 waar trillen in het stuur de reden is om de swivels en de lagers te vervangen (en omdat dat binnenkort bij mij ook moet...)
E. Mulder

overlander

Berichtdoor overlander » 05 Jul 2013, 14:19

Kan geen kwaad daar eens naar te kijken.

Alleen trilling in mijn stuur echt heel duidelijk alleen bij remmen. Wellicht worden de normale trillingen er door stuurdemper uitgefilterd.

tnx

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2013, 15:30

Ff geen zin terug te lezen...

Had je al eens met andere wielen geprobeerd?

Een van beide cardanassen eraf, beginnen met de voorste, en als dat geen effect heeft, ook de meenemers even eraf...steekassen en homokineten uitsluiten
gone

Terug naar “Techniek”