X-Eng handrem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

X-Eng handrem

Berichtdoor Edward » 28 Aug 2012, 08:15

Gister de cardanas onder de wagen vandaan gehaald om de kruisjes te vervangen. Goede gelegenheid om meteen de X-Eng handrem te monteren. Zou tenslotte plug and play moeten zijn. NOT!!

Ik weet niet of het bij alle Puma's is, maar bij de 130 zit de remklauw van de X-Eng strak tegen de crossmember aan. Zo strak dat de klauw tegen de schijf gedrukt wordt. :blink: :blink:

Volgens X-Eng past het zo op een Puma.....

Omdat ik geen zin heb in de originele niet werkende rem heb ik gewoon een hap uit de crossmember geslepen zodat de klauw ruim voldoende plek heeft. Maar dat is niet zoals ik vind dat het hoort! :dry: :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2012, 10:53

Edward schrijft:

Omdat ik geen zin heb in de originele niet werkende rem :dry: :dry:



gewoon kwestie van onderhoud jonge.....zorg dat je tussenbak niet lekt, hou de rem schoon, en stel goed af, en dan werkt ie prima :P :laugh:
gone

Philip
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 Mar 2006, 20:30
Contact:

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Philip » 28 Aug 2012, 11:28

Kun je de cross member op z'n bouten los zetten?
(dus je bouten er niet uit, maar net iets los)

Soms kun je de cross member een beetje in de boutgaten schuiven...

Heb je toch n beetje speling.
Past het toch precies...

Mocht dat niet lukken dan kun je als alternatief de boutgaten van de crossmember iets uitfrezen/ uitvijlen met een ronde vijl naar sleufgaten om het passend te maken.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor tim » 28 Aug 2012, 12:04

Volgens mij is de 130 inmiddels al 20 gram lichter aan staal..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Edward » 28 Aug 2012, 12:09

Die dwarsbalk zit gelast, dus daar is niks aan te schuiven. ;)

De tussenbak lekt niet op die keerring. Alleen op het vlakke zijdeksel. Daar heeft het ook niet mee te maken maar met het feit dat een 130 regelmatig op z'n buik over een but komt en daardoor de hele trommel vol schept met modder en zand. Daardoor wordt re trommel warm en trekt ie of krom of lopen de blokken aan waardoor de rem in no time uitgesteld is.

Hoe dan ook is het altijd ergernis. Bovendien is dat totaal niet relevant. Waar het om gaat is dat die Engelsen ook op de aftermarket niet kunnen ontwerpen! :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Ray vd Velden » 28 Aug 2012, 12:42

Edward schrijft:
Die dwarsbalk zit gelast, dus daar is niks aan te schuiven. ;)

De tussenbak lekt niet op die keerring. Alleen op het vlakke zijdeksel. Daar heeft het ook niet mee te maken maar met het feit dat een 130 regelmatig op z'n buik over een but komt en daardoor de hele trommel vol schept met modder en zand. Daardoor wordt re trommel warm en trekt ie of krom of lopen de blokken aan waardoor de rem in no time uitgesteld is.

Hoe dan ook is het altijd ergernis. Bovendien is dat totaal niet relevant. Waar het om gaat is dat die Engelsen ook op de aftermarket niet kunnen ontwerpen! :blink: :blink:


En da wistu zekers nog nie :P
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2012, 13:04

Highlander schrijft:
Edward schrijft:
Die dwarsbalk zit gelast, dus daar is niks aan te schuiven. ;)

De tussenbak lekt niet op die keerring. Alleen op het vlakke zijdeksel. Daar heeft het ook niet mee te maken maar met het feit dat een 130 regelmatig op z'n buik over een but komt en daardoor de hele trommel vol schept met modder en zand. Daardoor wordt re trommel warm en trekt ie of krom of lopen de blokken aan waardoor de rem in no time uitgesteld is.

Hoe dan ook is het altijd ergernis. Bovendien is dat totaal niet relevant. Waar het om gaat is dat die Engelsen ook op de aftermarket niet kunnen ontwerpen! :blink: :blink:


En da wistu zekers nog nie :P


't Zou ook zo kunnen zijn dat X-Eng geweldig zijn best heeft gedaan maar dat "De Engelsen" niet bepaald maatvast zijn mbt de chassis-productie.

Wiewistnunognie dat het enige wat vast staat bij die Engelse dat niks vaststaat?


Groeten MarcS


PS Ik heb ervaring met 'n vriendin: uiterst betrouwbaar in haar wispelturigheid (en ze is niet eens van Engelse makelij).

Disco RonL
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Disco RonL » 28 Aug 2012, 20:09

Wel, ik heb ook zo'n Xeng handrem op mijn Disco 1 gezet en dat paste dus precies, iets te dus, zodat ik ook de slijptol op een rand van de carroserie heb moeten zetten om toch wat extra speling te krijgen, wat die tussenbak hangt nou niet echt stil bij rijden en zeker niet bij krachten in het terrein.
Verder zeer tevreden, werkt nu altijd.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

___________________________

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:X-Eng handrem

Berichtdoor Dixo » 28 Aug 2012, 20:28

Heb je het al bij X-Eng laten horen?

Misschien hebben ze de verkeerde geleverd, ondertussen modificaties doorgevoerd, of kunnen ze in ieder geval voor de toekomst zorgen dat andere mensen dezelfde problematiek niet ervaren. Zou jammer zijn, het product is verder prima.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten